# Wim Duijst - Het verzwegen kind

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2019, 21:51

Opnieuw een mooie roman van deze schrijver, die zijn achtergrond - gelukkig! - niet kan loslaten.

Lees meer: http://www.leestafel.info/wim-duijst

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2019, 12:26

Wat een gruwelijk verhaal. En wat knap om dat dan nog begripvol te schrijven over dingen die in wezen gewoon niet goed te praten zijn.
Dat geloof dat weet wat. Ook bij Heijmerikx speelden dergelijke zaken die allemaal vergoelijkt en weggemoffeld werden.
Heb uw naaste lief gelijk u zelf geldt kennelijk niet écht.

Dettie
die zich nu al boos maakt.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2019, 12:46

Goed praten nee, dat kun je zoiets niet. Maar het is wel menselijk. (en dieren doen het ook, denk ik)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2019, 12:59

Het gedrag van die man is dierlijk ja, maar dieren hebben geen emoties en gevoelens zoals wij, ze weten niet dat het niet kan wat ze doen en dat weten mensen wel.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2019, 13:22

Klopt. Ik ben niet bijbelvast, maar die vader rechtvaardigt zichzelf: er zou in de Bijbel staan dat het niet mag met je zus of je schoonmoeder, maar blijkbaar wordt een dochter niet genoemd. Dat kan ik me niet voorstellen, maar het is dat feit dat die vader gebruikt om zijn gedrag goed te praten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2019, 14:06

Echt expliciet wordt het kennelijk niet genoemd in de bijbel, ik vond dit:

Incest is bloedschande en/of ontuchtige handelingen met het eigen minderjarige kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil of een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige[1]. ‘Incest’ is dus een ruimer begrip dan 'bloedschande', het omvat meer.

Het woord 'incest' komt van het Franse inceste, gevormd van het Latijnse in, ‘on’ en castus, ‘rein, kuis’, dus letterlijk naar het Latijn 'onkuis, onrein'.

Bloedschande is geslachtelijk verkeer tussen naaste bloedverwanten, die geen huwelijk mogen aangaan[2]. Het Engelse woord is incest, in het Duits Inzest.

In het Oude Testament (Lev. 18) wordt bloedschande bepaald en verboden, Lev. 18:6-18; 20:11,12,17,19-21; Deut. 22:30; 27:20-23; Eze. 22:11; 1 Kron. 5:1. In Leviticus 18 wordt verboden de seksuele omgang en dus het huwelijk van een man[3]:

met de moeder;
met de stiefmoeder;
met de zuster of halfzuster;
met de kleindochter, de dochter van de zoon of dochter;
met de dochter van de stiefmoeder;
met de tante, zowel van vaders als van moeder zijde;
met de vrouw van de oom, van vaders zijde;
met de schoondochter;
met de schoonzuster;
met een vrouw en haar dochter of met de moeder en kleindochter en
met twee zusters tegelijk.


Er is ook een verhaal in de bijbel over twee dochters die hun vader dronken voerden en sek.s met hem hadden om zo het nageslacht veilig te stellen.

In de NRC vond ik deze reactie van een lezer

In het artikel over incest `Soms is de hoeksteen een gevangenis', (NRC Handelsblad, 13 augustus) wordt beweerd dat de bijbel incest tussen een vader en zijn dochter niet expliciet verbiedt. Dit zou een lacune zijn. Uit Leviticus 18 worden enkele voorbeelden genoemd van geslachtsgemeenschap die wel expliciet verboden worden. Maar die voorbeelden worden vooraf gegaan door deze zin: ,,Niemand zal naderen tot zijn naaste bloedverwant, om de schaamte te ontbloten: Ik ben de HERE.'' (Lev. 18:6).

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2019, 14:12

In die opsomming ontbreekt inderdaad de dochter! Ze is niet minderjarig namelijk. Zo kan je dus makkelijk je gang gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2019, 13:08

Ja maar daar aan voorafgaand is de tekst: ,Niemand zal naderen tot zijn naaste bloedverwant, om de schaamte te ontbloten' Hoe dat dan weer goedgepraat wordt...

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2019, 15:22

Dat heb je dan gewoon even over het hoofd gezien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Wim Duijst - Het verzwegen kind

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2019, 07:37

Niet te geloven....

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten