#Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

#Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2018, 20:06

Stond vorig jaar op de lijst van de ANV Debutantenprijs. Met dit boek won Peeters De Bronzen Uil 2018.
Gruwelijk verhaal, eigenlijk nog meer omdat het verteld wordt vanuit het meisje dat geen idee heeft van wat er allemaal gebeurt.
Gruwelijk qua feitelijk verhaal, maar dus ook omdat Dochter de onschuld zelve is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/lenny-peeters

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2018, 12:20

Heftig! Volledig ontspoort 'gezin' zo te lezen. Het lijkt me zo'n verhaal dat nog dagen in je hoofd blijft zitten en waarbij je je verbijsterd afvraagt, hoe bestaat het! Het erge is dat in zulke verhalen een kern van waarheid zit waardoor ze zo'n indruk maken.
Ik neem aan dat de schrijfster ook een mooie schrijfstijl heeft? Ondanks de korte zinnen en eenvoudige taal.


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Marjo » 08 Nov 2018, 12:27

Je kan niet echt poëtisch zijn als je in het hoofd van een zwakbegaafde vrouw zit, denk ik. Dus echt mooi kan ik het niet noemen. Het voldoet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2018, 12:29

Ja die korte zinnen kunnen natuurlijk ook de beperkte gedachtegang van de dochter ondersteunen.

Ik las in enkele recensies wat vader en dochter o.a. met ratten deden... Vond je het niet té gruwelijk allemaal?

In enkele recensies las ik ook dat de dochter autistisch was, terwijl ze in andere recensies zwakbegaafd genoemd wordt. Omdat er nogal een verschil in zit ben ik wel benieuwd wat jij daarover te zeggen hebt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Marjo » 08 Nov 2018, 12:53

Een autist is een normaal mens met een contactstoornis toch? Daar heeft dit meisje geen last van. Integendeel, ze wil graag spelen met anderen, maar die anderen willen haar niet, omdat ze raar is.
Zwakbegaafd, ze kan ook nauwelijks tellen of lezen.
Misschien kiezen mensen er voor om te zeggen dat ze autist is omdat ze totaal geen empathische gevoelens heeft. Ze beseft niet dat wat ze doet met de cavia's eigenlijk marteling is. En die ratten, nee, ik vond het niet gruwelijk worden, en ik denk dat dat komt doordat het meisje dat ook niet vindt, en zij vertelt tenslotte.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Lenny Peeters - Dochter (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2018, 10:55

ha dank je. Compleet duidelijk zo.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten