# Edwin Winkels - En ze deed het

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2018, 20:25

Roman over de liefde, maar toch niet chicklitterig.

Lees meer: http://www.leestafel.info/edwin-winkels

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2018, 10:22

Ik zou bijna zeggen een soort vergelijkbaar verhaal als het debuut? van Kluun, maar dat is dan echt uit het oogpunt van de man geschreven. Ik geloof dat ik dit boek misschien liever zou lezen dan dat van Kluun.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2018, 12:18

Ik vind het helemaal niet vergelijkbaar (voor zover ik het me herinner) In het boek van Kluun is er sprake van mededogen, de man blijft contact houden met zijn vrouw, staat haar bij. Hij heeft twee relaties tegelijk.
In 'en ze deed het' laat de man de vrouw in de steek en zoekt ze haar eigen weg. Dat Dylan zijn vrouw zoekt is meer een geldkwestie.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2018, 13:48

Ik vond het feit dat de man in Kluun er een tweede relatie op na besloot te houden al reden genoeg om de man bij wijze van spreken subiet bij het grofvuil te zetten. Ik heb het boek dan ook niet gelezen. Daarvoor vond ik het gedrag van de man, dat dan nog goed wordt gepraat, te ziek.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Marjo » 23 Okt 2018, 17:23

Tja, ik hoor ook bij de goedpraters voor zover je dit goed kunt keuren. Liefde laat zich nu eenmaal niet dwingen en dan heeft Kluun het heel netjes opgelost. Dat doet de man in dit boek niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Renate » 23 Okt 2018, 20:34

Liefde laat zich misschien niet dwingen en ik vind dat Kluun het helemaal niet netjes heeft opgelost. Als het een vent was geweest, had hij gezegd: "Ik ben getrouwd en m'n vrouw heeft het moeilijk, dus ik laat haar niet in de steek en ik ga haar dus ook niet bedriegen met iemand anders." Liefde laat zich misschien niet dwingen, maar je kunt wel zeggen dat je niet beschikbaar bent voor een relatie. Hooguit als de partner daar zelf bij betrokken wordt en haar zegen aan een tweede relatie geeft.
Maar misschien ben ik een beetje ouderwets. Ik vind dat dit soort dingen alleen met instemming van de partner kan.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Marjo » 24 Okt 2018, 08:47

Het is duidelijk dat je het boek niet gelezen hebt. Kluun blijft zijn ex steunen, hij gaat niet bij haar weg! En ze weet van zijn nieuwe liefde.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor berdine » 24 Okt 2018, 09:04

Ik vind dat je iemand niet mag veroordelen zonder het boek gelezen te hebben. Kluun was heel liefdevol ten opzichte van zijn vrouw. Ik vond dat boek ongelooflijk aangrijpend. Je kunt beter een man hebben met een tweede relatie en die tegelijkertijd lief voor je is, dan eentje die er vandoor gaat.
Bovendien hadden Kluun en zijn vrouw een open relatie. Dat is misschien ook "ziek", maar wel hun eigen keuze, waar ze zelf tevreden mee waren.
Wie zijn wij dan om hun manier van leven te veroordelen?
Kluun had het óók zwaar en vond troost bij die andere vrouw. Daarin vond hij de kracht om ongelooflijk zorgzaam en lief voor zijn vrouw te zijn. Heb jij liever een man aan je sterfbed, die met zijn verdriet geen raad weet en van jóu steun moet krijgen? Of eentje die er dan maar vandoor gaat?
Zet je vooroordelen opzij en lees het boek!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2018, 11:39

Sorry, maar als je niet volledig voor je vrouw gaat en troost zoekt bij een ander, terwijl zij je zo hard nodig heeft, dan ben je in mijn ogen geen knip voor de neus waard. Mij zou iemand dat niet hoeven te flikken. Liever alleen dan een partner die van twee walletjes wil eten. Ik hoef Kluun niet te lezen om te weten dat ik het een onsympathieke zak vind. Ik hoef ook geen boterham met uitwerpselen te eten, om te weten dat het vies is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2018, 11:52

Persoonlijk werd ik ook razend kwaad toen ik over de inhoud van het boek las en dacht hetzelfde als Renate. Ook toen ik las dat er een musical over dit boek kwam gingen mijn haren overeind staan. Welja nog een 'leuke' musical ook over een schuinsmarcheerder met een vrouw die op sterven ligt! Belachelijk! Hoe verzinnen ze het! dacht ik.
Maar... ik heb het boek ook niet gelezen en ik hoor van mensen, die zeker vreemdgaan en wat deze man deed niet zouden goedpraten, ook erg lovend spreken over het boek/het verhaal. En dat zette me wel aan het denken, als zij het niet verschrikkelijk vinden en zelfs zeggen het is een prachtig boek wie ben ik dan om een oordeel te hebben over iets dat ik niet ken.
Misschien moeten we het maar eens gaan lezen Renate, dan kunnen we alsnog zeggen of het inderdaad vreselijk is of dat het toch meevalt of mooi is.

Zullen we dat doen?

Dettie
die ook moeite moet doen, een drempel over moet, om het boek open te slaan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Renate » 24 Okt 2018, 13:25

Nee, dank u. Ik heb al zo veel te lezen, dat ik echt geen zin heb in een soort verplicht nummer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Edwin Winkels - En ze deed het

Berichtdoor Dettie » 24 Okt 2018, 16:29

Oké dan houdt het op :D

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten