# J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Marjo » 15 Okt 2018, 20:04

Tja..wie durft het aan?

Lees meer: http://www.leestafel.info/jz-herrenberg

-

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor berdine » 15 Okt 2018, 20:58

Nou... het stukje tekst, dat jou meesleept, doet mij al afhaken. Ik denk niet dat ik dit boek wil lezen. ;)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2018, 07:55

En het leek me nog wel iets voor jou!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor berdine » 16 Okt 2018, 09:01

Ik hou inderdaad van bijzondere stijlen, maar het moet wel te begrijpen zijn.

Jezetha
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Okt 2018, 09:25

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Jezetha » 16 Okt 2018, 09:38

Hier de schrijver van 'Nederhalfrond'. Ik ben blij met Marjo's positieve ervaring met Boek A, het eerste onderdeel dat zich op een school afspeelt. En ja, in Boek Nul, dat daarop volgt, krijg je iets totaal anders. Ik begrijp de desoriëntatie.

Er komt zonder enige verklaring een volledig ander verhaal, met nieuwe figuren. Die worden in beweging gezet, en je kunt nog niet vatten waartoe, waarheen, waarvoor. Maar je krijgt wel zicht op één centrale figuur, John Derlage, en dat is dan even het voornaamste. In Boek B keren we naar de school terug en wordt, na één omtrekkende beweging, het verhaal van A hervat en naar een hoogtepunt gevoerd. Ook ga je dan zien, dat die hoofdfiguur uit Boek Nul door die schoolwereld heen gaat spelen.

Daarmee is 'Nederhalfrond' dan gedaan. De eerste helft. In 'Opperhalfrond' krijg je Boek Een, Boek C en Boek Iks. Daar gaat alles naar elkaar toe groeien voor een dubbel hoogtepunt, waarmee alles in een helder licht komt te staan.

Als je strandt in Boek Nul, sla het even over, en ga verder op p.200, Boek B.

Groet uit Delft!

J.Z. (Johan) Herrenberg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2018, 12:19

Ik vond nog een mooi interview over dit boek met de auteur Marjo, bij VPRO het radioprogramma-onderdeel Open kaart

https://www.vpro.nl/boeken/speel~RBX_VP ... berg~.html

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2018, 12:25

Ik ga eerst maar naar pagina 200...

Jezetha
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Okt 2018, 09:25

Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Jezetha » 16 Okt 2018, 15:45

Marjo schreef:Ik ga eerst maar naar pagina 200...

Doe dat. Gewoon volhouden...

Het boek is structureel nieuw. Ook de stijl stelt eisen. Het heeft zijn redenen... Belangrijk is je niet te laten intimideren als je het niet begrijpt. Papier is geduldig en een boek is te herlezen. Door het leven ga je ook al ontdekkende...

Ondertussen staat het iedereen vrij mijn boek niet te lezen. Er zijn veel meer schrijvers.

Hier nog een extra interview:

https://youtu.be/UIvGroJfFb0

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2018, 16:53

Je hebt natuurlijk gelijk, maar het is toch zonde van al je werk als je geen lezerspubliek zou krijgen!
Ik had associaties met dat gedicht van Ostaijen: Boem Paukeslag enz. Daar heb ik ook altijd zo'n moeite mee gehad. En ook daar moet je je mee laten sleuren door de klanken.

Jezetha
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 Okt 2018, 09:25

Re: # J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Berichtdoor Jezetha » 16 Okt 2018, 22:53

Marjo schreef:Je hebt natuurlijk gelijk, maar het is toch zonde van al je werk als je geen lezerspubliek zou krijgen!
Ik had associaties met dat gedicht van Ostaijen: Boem Paukeslag enz. Daar heb ik ook altijd zo'n moeite mee gehad. En ook daar moet je je mee laten sleuren door de klanken.


Die lezers heb ik wel, hoor, Marjo. Maar op hele volksstammen reken ik niet. Het boek vergt enige inspanning, meer dan we de laatste decennia gewend zijn. Ik heb de hoop dat het lastige aspect van het werk wel gaat slijten.

Die klankgerichte benadering heb ik zeker wel met Van Ostaijen gemeen. Het probleem voor de lezer is dan: hoe verbind ik dat met de betekenis. Zeker bij proza is er ook een wereld die moet worden opgeroepen, figuren moeten leven, een verhaal moet worden verteld. Mijn stijl heeft de compactheid van poëzie en de manier waarop ik de lezer informatie geef is heel gedoseerd en door het hele boek heen. Dat is wennen. Ook zijn er veel stemmen en veel stijlen. Ja, dat is niet eenvoudig. Maar het heeft zijn redenen.

Dat je Boek A meeslepend vindt en dan een halve doodsschrik krijgt bij Boek Nul is zo berekend. Het gaat er dan om: vertrouw je de schrijver voldoende om te accepteren dat hij weet wat hij doet en dat dat zijn logica heeft/zal hebben? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken!

All the best!

Johan


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten