F. Bordewijk - Karakter

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

F. Bordewijk - Karakter

Berichtdoor irene » 27 Sep 2005, 22:09

Karakter: Bernadet adviseerde dit boek. Helaas vond ik nog geen topic!
Katadreuffe en Dreverhaven: Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Je wordt badend in het zweet wakker en beleeft het hele boek. (En het boek ligt op de grond). Dit boek is zo indrukwekkend dat je zin na zin herleest. Na zoveel dagen is het nog steeds niet uit, zo mooi, zo indrukwekkend. Het boek is terug naar de bibliotheek. Maar sinds vandaag ben ik de trotse eigenaresse van een schitterend authentiek exemplaar!!! Dat wordt nog vele dagen genieten.


Groetjes Irene

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2005, 22:21

Deze staat- in mijn eigen kerkhof van vergeten boeken- al jaren en jaren op de plank.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2005, 23:05

Ja prachtig he irene. Dit boek zal ook altijd in mij top 10 blijven staan.
Helaas heb ik het zelf niet in bezit.
Maar het verhaal staat in mijn geheugen gegrift.
Vooral die Dreverhaven en die moeder!

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Sep 2005, 13:39

Ook op het lijstje (al een hele tijd)!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2005, 14:04

Als ik het héél lief vraag zou je dan een verslagje van Karakter willen maken irene?

Bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 28 Sep 2005, 15:04

Ik heb het boek twee keer gelezen, voor beide keren gold dat ik me door de eerste bladzijden heen moest worstelen maar daarna de gewillige slaaf was van dit bijna surreele verhaal. Wat een onrecht wordt hem aangedaan! Maar wat is die schrijver een beeldkunstenaar, met zijn schrijfstijl creeert hij een sfeer die ik niet in woorden uit kan drukken. Maar het intrigeert en daar gaat het om. Dit soort boeken brengt je in een andere wereld, daar hou ik wel van.

Ben er laatst weer in begonnen, maar Pride en Prejudice en een boek van Anne Rice (Merrick) lezen makkelijker en lui als ik ben pak ik die eerst. (en moe van mijn werk)

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 29 Sep 2005, 20:29

Zal ik dan morgen maar, omdat je het zo lief vraagt, een verslagje maken??? Of zal ik er toch maar een nachtje over slapen?

Groetjes,Irene

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Sep 2005, 21:40

Karakter is zeker een oneindig herleesboek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2005, 16:09

En het 'huiswerk' van Irene staat op de site. Bedankt Irene.

Klik hier voor het verslag: http://www.leestafel.info/f-bordewijk

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 22:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 01 Okt 2005, 16:52

Leuk verslagje, de zin om het boek te gaan lezen neemt met de dag toe!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 01 Okt 2005, 21:53

Huiswerk goed gedaan Irene! mooi verslag.

Lijstje, lijstje!

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Okt 2005, 17:51

Deze week in de (plaatselijke) bib:
geen ene boek van Bordewijk (tot mijn verbazing)!

Nou ja, veel andere boeken natuurlijk.

Groetjes. Tiba.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 10 Okt 2005, 22:39

Ik heb dit weekend Karakter uitgelezen. Wat een prachtig boek! Ik had de televisieserie en film wel ooit gezien, dus het verhaal kende weinig verassingen. Hierdoor kon ik me wel helemaal concentreren op de mooie zinnen. Wat een juweeltjes! Moet trouwens toch heel wat geweest zijn om in 1938 over een bewust ongehuwde moeder te schrijven. En wat een figuur, die Dreverhaven. Vooral die scene waar hij al die arme gezinnen met kinderen die bij hem in het gebouw wonen de straat op gooit. En ik weet nog niet wat ik van zijn laatste opmerking naar Katadreuffe moet denken. Hij zou zijn zoon niet hebben tegengewerkt, maar juist hebben meegewerkt. Ja zo lust ik er nog een paar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2005, 22:51

Ja ik denk wel dat Dreverhaven heeft meegewerkt. Door zijn dwarszitterij zweepte hij zijn zoon op om verder te gaan, verder te komen. De manier waarop is natuurlijk niet geweldig maar doordat de zoon zich stellig voornam zijn vader wel eens even wat te laten zien, kwam hij er wel!

Bernadet

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 10 Okt 2005, 23:05

Ik zat me af te vragen wat er gebeurd zou zijn als Dreverhaven zijn zoon gewoon financieel gesteund zou hebben in plaats van hem steeds failliet te laten verklaren. Zou de ambitie van Katadreuffe dan verdwenen zijn? Hij was toch voor hij zijn vader ooit ontmoet had ook al bezig zichzelf Duits te leren en het lexicon te lezen. Hij bezat van zichzelf toch ook al wel een behoorlijke gedrevenheid om hogerop te komen.

De opmerking van Dreverhaven getuigt voor mij vooral van een enorme zelfingenomenheid.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Okt 2005, 12:37

Sarah schreef:Ik zat me af te vragen wat er gebeurd zou zijn als Dreverhaven zijn zoon gewoon financieel gesteund zou hebben in plaats van hem steeds failliet te laten verklaren. Zou de ambitie van Katadreuffe dan verdwenen zijn? Hij was toch voor hij zijn vader ooit ontmoet had ook al bezig zichzelf Duits te leren en het lexicon te lezen. Hij bezat van zichzelf toch ook al wel een behoorlijke gedrevenheid om hogerop te komen.

De opmerking van Dreverhaven getuigt voor mij vooral van een enorme zelfingenomenheid.


Ik denk inderdaad dat dat beter was geweest, dan had hij misschien iets langer over zijn studie gedaan, maar ook meer oog kunnen hebben voor zijn sociale ontwikkeling. Wat ook belangrijk is voor een advocaat... maar is het boek dan nog wel zo interessant?

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Okt 2005, 12:40

Sarah schreef: Vooral die scene waar hij al die arme gezinnen met kinderen die bij hem in het gebouw wonen de straat op gooit.


Ja, knap gedaan he? Die stad leek in mijn ogen helemaal niet op een echte stad, door zijn manier van schrijven werd het een soort donkere karikatuur van een stad, kartonnen voorgevels, donkere scherpe kleurval, veel punten en hoeken aan de gebouwen... meer een soort grillige tekening van iemand die uitwil drukken dat de stad zelf hem angst in boezemd...

(hmm, ik kan niet goed overbrengen wat ik bedoel...)

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2005, 12:49

Het is al even geleden dat ik het boek las, maar ik dacht net als Bernadet: door hem tegen te werken, dacht Dreverhaven het karakter van zijn zoon te kunnen vormen. Zo kreeg hij alsnog invloed op de opvoeding van het kind dat hij van de moeder niet mocht zien! En bleef hij toch De Man, De Vader en dus De Baas...


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten