# J.J. Voskuil - De buurman

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# J.J. Voskuil - De buurman

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2018, 19:38

J.J. Voskuil is het meest bekend geworden door zijn geweldige zevendelige 'Bureauserie' - een sterk autobiografisch relaas, over de menselijke verhoudingen op en rondom een wetenschappelijk instituut, gewijd aan folkloristisch en dialectisch onderzoek, in de jaren 1957-1987 (gemodelleerd naar het P.J. Meertens-instituut, waar Voskuil lange tijd werkzaam was) -. In de Bureauboeken speelden de telefoongesprekken van Maarten met zijn vrouw, de bijzondere, ongrijpbare Nicolien, een flinke rol. In 'De buurman' lezen we meer over de gang van zaken bij dit stel thuis.

Lees verder http://www.leestafel.info/jj-voskuil

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # J.J. Voskuil - De buurman

Berichtdoor berdine » 13 Aug 2018, 14:25

Ik weet niet hoe jouw recensie uitpakt, maar dit is wat ik in mijn aantekeningen heb staan:

Dit boek gaat eigenlijk meer over de het echtpaar Voskuil dan over de buurman(nen). Tragikomisch zegt de achterflap over hun relatie. Ik vond het meer tragisch. Nicolien verdraait elke zin van Maarten zodanig dat die verandert in het tegenovergestelde. Omdat dit boek, anders den Het Bureau, zich enkel afspeelt in de huiselijke kring, krijg je ruzie na ruzie voorgeschoteld. Dat gaat irriteren, want Nicolien heeft een totaal eigen logica en Maarten kan daar niet tegenop.
Ik ben wel gaan begrijpen waarom Mevr.Voskuil dit boek alsnog heeft laten uitgeven. In haar optiek maakt ze zichzelf helemaal niet belachelijk, ze vindt zichzelf vast en zeker volkomen logisch. Haar man had medelijden met haar en hij kon zelfs begrip voor haar gedrag opbrengen, hoezeer hij er ook onder leed en hoe erg zij hem ook beperkte. Zij wilde wel anders zijn, maar kon het gewoon niet.
Daarnaast tekent hij natuurlijk ook een mooi portret van de buurmannen op die typische Voskuil manier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # J.J. Voskuil - De buurman

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2018, 19:32

De link naar de recensie staat er nu bij berdine. Je hebt gelijk als je zegt dat het meer over Maarten en Nicolien gaat dan over de buren.
Ik keek naar aanleiding van dit boek een uitzending van De Plantage met Hanneke groenteman die een gesprek heeft met Voskuil en zijn vrouw. (De link staat bij de recensie) Ook in dat gesprek is 'Nicolien' en vrouw die totaal niet door heeft wat haar man wil zeggen. Ze wil wel maar het lukt niet, net wat jij schrijft. Het is aan een kant triest dat ze zo met elkaar om moeten gaan maar in het boek levert het buiten irritatie ook humor op.
Het hele boek geeft je zo'n wisselend gevoel, ik heb er nog flink over lopen nadenken nadat ik het uit had. Maar dat het fantastisch geschreven is, is buiten kijf. Ik heb echt genoten en mis dit soort boeken wel bij de huidige schrijvers.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten