Thomas Rosenboom - Publieke werken (Samenleesboek maart/april 2006)-

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
MoniquevZ
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 Feb 2006, 18:13

Spanning

Berichtdoor MoniquevZ » 23 Mar 2006, 11:00

Ik zat eigenlijk het hele boek lang in spanning, die stijfkop van een Vedder dacht ik de hele tijd.....
En waarom zou Theo de zoon van Ebber zijn? Ik dacht eerlijk gezegd zelf aan een liefdesrelatie, of dat Theo gewoon erg opkeek tegen Ebber en hem daarom imiteerde qua kleding etc.
Ja, geweldig boek!
Ben nu bezig met 'knielen op een bed violen'. Hoe Hans langzaamaan toch in de ban komt van die Jozef en kornuiten, gewoon griezelig eigenlijk. En hoe hij alles verzwijgt voor zijn vrouw....
Ga nu eerst eens genieten van het mooie weer, morgen gaat het regenen en duik ik weer in het boek.
Groet, Monique

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Mar 2006, 08:49

En waarom zou Theo de zoon van Ebber zijn? Ik dacht eerlijk gezegd zelf aan een liefdesrelatie, of dat Theo gewoon erg opkeek tegen Ebber en hem daarom imiteerde qua kleding etc.


Nou, hoe kom ik erop dat Theo de zoon van Ebber zou zijn? Eerst vond ik het enkel vreemd dat Theo achterin de "koets" van Ebber sprong. kwajongenstreek dacht ik. Begreep eigenlijk niet goed in welke context ik het kon plaatsen. Het kwam totaal "out of the blue ". Later zegt Vedder dat Theo veel op Ebber lijkt. Hij haalt het zelfs een paar keer aan in het boek. "Hij imiteert de kledij maar ook de gezichten lijken op elkaar." Ik heb toen proberen te vinden hoe oud Ebber was. Nergens in het boek staat het duidelijk hoe oud Ebber is. (of ik heb erover gelezen). Voor een liefdesrelatie duiken ze mij te vaak tesamen op. Ik denk dat men dat in die tijd nog veel angstvalliger geheim zou houden.
Dus bleef er voor mij nog 1 iets over??????? Vader en zoon????????

Ik kan me natuurlijk ook vergissen hé. Leek me een aannemelijke denkpiste.......

Inge

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 26 Mar 2006, 15:47

Ik vond trouwens de verhaallijn van Theo sowieso wat vaag. Wat komen we nu helemaal over hem te weten? Goed, hij is ooit te vondeling gelegd en Vedder heeft ervoor gezorgd dat hij bij het gezin Rossaert in huis kwam. Zelf beschouwt Vedder zich een beetje als zijn vader, maar als hij Theo bij hem thuis uitnodigt komt hij meestal niet opdagen, hooguit om om wat geld te vragen. Hij zegt het hele boek door bijna niets. Er wordt wel gesuggereerd dat hij tijd doorbrengt met Ebert, maar zeker weten doe je dat niet. En of Theo Ebert's zoon zou kunnen zijn? Hoe zouden ze daar ooit achter kunnen komen? Theo is ooit te vondeling gelegd en dit is wel 1888, nog ver voor de DNA-test. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar maakt dat wat uit voor het verhaal?

Groetjes van Sarah, die overigens bijzonder genoten heeft van Publieke Werken. Wat een verhaal!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2006, 15:55

Ik vond ook dat het verhaaltje Theo weg had kunnen blijven. Het geeft alleen aan dat Vedder geen benul heeft van kinderen..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten