# Leonora Carrington - Beneden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

# Leonora Carrington - Beneden

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2018, 14:17

Leonora Carrington is een van de beroemdste surrealistische kunstenaars ter wereld, bekend om haar sprookjesachtige schilderijen vol androgene wezens, imaginaire dieren en mythische verschijningen. Op haar negentiende, in 1937, ontmoet zij de twintig jaar oudere, getrouwde, kunstenaar Max Ernst en vertrekt met hem naar Parijs. Als de oorlog uitbreekt wordt Ernst gearresteerd en gevangen gezet. Leonora vlucht met vrienden naar Spanje, maar de gebeurtenissen hebben grote invloed op haar geestelijk gestel, ze loopt totaal vast in haar angsten, haar werkelijkheid begint meer en meer te vervormen en ze ziet overal samenhang in toevallige gebeurtenissen.

Lees verder http://www.leestafel.info/leonora-carrington

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Leonora Carrington - Beneden

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2018, 14:20

Wat is dat toch dat vrouwelijke kunstenaars in een kliniek gestopt worden en vreselijke medicijnen krijgen.
Ik moet gelijk denken aan Camille Claudel als ik dit lees. En de afbeeldingen hebben vaag weg van Joeroen Bosch, als hij een vrouw was geweest was hij vast ook opgenomen geweest. ;-)

Ik begrijp dat Leonora Carrington uiteindelijk wel weer goed kon functioneren?

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Leonora Carrington - Beneden

Berichtdoor Willeke » 23 Mei 2018, 20:10

Ja ik moest ook aan Camille Claudel denken.

Ja na haar opnames wel weer voor zover ik het terug kon vinden. Het boek zelf gaat echt alleen over haar opname. In de inleiding stond wel wat aanvulling, maar de rest heb ik opgezocht om een beetje een beeld te schetsen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten