# Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

# Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor berdine » 12 Mei 2018, 21:07

Samenvatting: Een jonge schrijver reist af naar Alexandrië met in zijn koffer de boeken van zijn overleden vriend Tomas. Hij wil deze boeken vereeuwigen door ze in een kast in de beroemde Bibliotheek van Alexandrië te zetten. Tegelijk gaat hij op zoek naar de tombe van Alexander de Grote, over wie hij al langer een biografie wil schrijven.
Tijdens zijn zwerftochten door deze stad duiken allerlei herinneringen op aan Tomas, die er als een schim blijkt rond te waren.


Ik vond het boek geen harmonieus geheel. Deels rouw over de vroege dood van een vriend, deels een essay over Alexander de Grote, zijn tijdgenoten en de onderzoekers in latere eeuwen, deels zijn eigen leven met Tomas en na zijn dood in de VS.
De rouw word je al gauw beu, te dik aangezet. Waarschijnlijk wel echt zo gevoeld, maar daar heeft de lezer geen boodschap aan. Het essayistische deel is heel boeiend. Daar vlieg je doorheen. De rest is opvulling met een hoog Facebook gehalte. Veel foto's erbij, een paar serieus, maar ook van b.v. een ontbijtje.
(Ik heb gezocht naar een verslag van Marjo, maar kon er geen vinden.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2018, 21:20

viewtopic.php?f=35&t=13715&p=143952#p143495

Dit is het enige wat ik kan vinden Berdine. Marjo heeft het wel gelezen maar er is (nog) geen recensie.
Ik heb het boek liggen maar het trekt me voor geen meter en nu, na jouw relaas, helemaal niet meer.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor berdine » 12 Mei 2018, 22:15

Sorry!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2018, 10:37

haha nee, geen sorry, het boek trok me toch al niet en jij bevestigt alleen maar mijn vermoedens.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2018, 10:47

Ik wil het nog een keer lezen, dus dat verslag komt nog. Ik vond het in ieder geval de eerste keer prachtig.
Ik herken niets van jouw kritiek in de zin van dat het mij stoorde.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor berdine » 13 Mei 2018, 12:19

Ja dat is grappig, zoals iedereen anders leest. Het boek kreeg lovende kritieken, dus het zal heus wel aan mij liggen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

#Arjen van Veelen - Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2018, 20:15

Onbetwist, dit is de winnaar van de ANV-Literatuurprijs. Dit boek steekt met kop en schouder - en nutteloos sleutelbeen (grapje, voor wie het boek kent) boven de andere twee uit.

Lees meer: http://www.leestafel.info/arjen-van-veelen


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten