# Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Apr 2018, 21:27

Als het louter zou gaan om die roofkunst zou je meer spektakel verwachten, maar je kan het ook zien als een thematisch boek dat handelt over het jodendom en wat daarmee samenhangt. Het hinkt een beetje op deze twee benen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/hein-van-der-hoeven

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2018, 12:05

Het klinkt wel als een bijzonder boek. Vind je het niet vervelend als je ontdekt dat het schilderij wel bestaat? ook al begint het boek met de opmerking dat het niet bestaat?
Verder lijkt het me moeilijk om aan te geven dat het jouw schilderij was en hoe bewijs je dat? Je kunt wel zoveel zeggen. Maar dat zal in het boek ook wel besproken worden. Wel apart.

Op zijn website staat nog dit:

Het verhaal speelt zich in hoofdzaak af in Haarlem-Zuid. Straten, gebouwen en terreinen die in de roman worden genoemd en die op het kaartje van Haarlem op de homepage zichtbaar zijn:

Tuinwijklaan 2, woonhuis graveur en ontwerper van postzegels en lettertypes Sem Hartz; op hem is Bob Prager geïnspireerd
Tuinwijkcomplex, architect J.B. van Loghem
Spaarne, overzijde: nieuwbouwwijk Schalkwijk, vroeger o.a. terrein voetbalclub TYBB
Zonnekade (thans: Scheltemakade), woonhuis van Bob en Heleen
Crayenesterlaan die leidt naar de Jan van Goyenlaan, de winkelstraat met boekhandel Schol
Terreinen van Koninklijke HFC (voetbal), RoodenWit (cricket) en HLTC (tennis) aan de Spanjaardslaan
Wagenweg, geboortehuis Heleen Bouma, plaats van het ongeluk dat haar zusje Sonja het leven kostte
Dreef 4, woonhuis van zowel Lodewijk van Deyssel als prof. Johan Huizinga (Herfsttij der Middeleeuwen)
Florapark, waar de tandarts van Bob en Heleen woont.

Bron: http://heinvanderhoeven.nl/Boeken

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2018, 12:39

Ik ken Haarlem niet zo goed, maar als je de stad wel kent spreekt dit je inderdaad ook aan.
Wat je verder zegt????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2018, 12:53

Ook zonder Haarlem te kennen is het altijd wel leuk, vind ik, om te kunnen kijken waar het zich afspeelt.

Verder snap ik je niet Marjo wat bedoel je met 'wat je verder zegt???'
Begrijp je niet waar ik het over heb, of bedoel je dat je het niet kan zeggen omdat je dan teveel vertelt.

Dettie

update: Ik zag nu wat het probleem was, ik had een zin door elkaar gegooid per ongeluk. Staat nu goed.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2018, 13:05

Ik begrijp nu wat er staat, maar het schilderij bestaat niet. 'Jongen met rood vest' is fictief. Dat er dan een schilderij bestaat met de titel 'jongen in een rood vest', is niet storend. Wel vreemd vind ik het dat de schrijver niet een heel andere titel gekozen heeft. Wat fictief is kan alles zijn immers.
Ik heb geen idee of de schrijver het bestaan er van kent (al zou ik verwachten dat hij ook even googelt!).
Over die bewijsvoering gaat het boek inderdaad, dat is de 'kapstok'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2018, 13:18

Ja ik bedoelde hetzelfde, je gaf al aan in je recensie dat al in het begin van het boek gemeld wordt dat het niet bestaat maar dat Cézanne wel een schilderij met bijna dezelfde titel heeft. Ik drukte me een beetje ongelukkig uit. Inderdaad zou je dan denken dat er beter een totaal andere titel gegeven had kunnen worden. Misschien kwam de schrijver er achteraf pas achter of vond hij het juist wel leuk om met ene kleine wijziging in de titel te verwijzen naar een schilderij van een beroemde schilder. Was dat zijn kleine 'grap' of hoe je het noemen wilt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2018, 18:59

Allemaal mogelijk, ik weet het niet.

heinvanderhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 Mei 2018, 18:47

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor heinvanderhoeven » 02 Mei 2018, 19:03

Als schrijver van het boek meld ik graag dat het louter toeval is dat ik de titel 'Jongen met rood vest' als naam voor het verzonnen schilderij van Hals heb gekozen. Hoewel ik redelijk thuis ben in de kunstgeschiedenis, was ik mij niet bewust van het bestaan van het bestaan van een schilderij van Cézanne met ongeveer dezelfde naam. Uiteindelijk werd deze titel ook de titel van het boek. Ook bij de uitgeverij - in de gedachtewisseling over de titel - is niemand toen aangeslagen op de titel.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Hein van der Hoeven - Jongen met rood vest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2018, 20:57

Dank voor je reactie Hein! Dan is onze vraag beantwoord!
Ik wist het zelf ook niet, maar als ik een boek lees waar feiten waar kunnen zijn ga ik googlen. Ook al had je voor in het boek al gezegd dat dit schilderij fictief was, dan google ik bijvoorbeeld ook Frans Hals, want ik ken die schilder nauwelijks. Ik vind het leuk als een boek daartoe uitnodigt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten