# Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Marjo » 20 Mar 2018, 21:02

Dit boek hakt er in. Erger nog dan al die andere boeken over streng religieuze gezinnen. Maar het is prachtig geschreven.

Lees meer: http://www.leestafel.info/marieke-lucas-rijneveld

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor berdine » 21 Mar 2018, 11:29

Maar er schijnen nogal wat dingen in te zitten die niet kloppen (Volkskrant recensie). Het stond op mijn lijst, maar ik heb het er weer afgehaald. Ik weet van mezelf dat ik me daar aan ga ergeren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2018, 13:06

Ik krijg het al helemaal benauwd als ik jouw recensie lees Marjo. Wat een heftig, beklemmend verhaal. Net als bij Knielen op een bed violen, ook zo enorm benauwend en beklemmend.
Zo kan geloof nooit bedoeld zijn.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2018, 13:12

Ik zie nu in de Volkskrant:

"Haar poëziedebuut is bejubeld en bekroond. Deze week verschijnt haar eerste roman. Marieke Lucas Rijneveld, 26, en nu al opmerkelijk volwassen en analytisch over haar niet eenvoudige jeugd met gereformeerde ouders en een vroeg overleden broer. 'Ik schreef boven mijn bureau: ONVERBIDDELIJK.' "

De rest van het artikel kan ik helaas niet lezen omdat ik geen abonnee ben. Maar ze put ook nog eens uit eigen ervaringen. Net als Heijmerickx
Dat debuut (van Heijmerickx) vond ik ook al zo heftig. Maar deze lijkt nog veel aangrijpender. En als je het vergelijkt met Het meisje met de lucifers dan weet ik het wel. Ik was dagenlang helemaal naar van dat boek... Maar wel knap dat je zo kunt schrijven. Prachtige citaten ook.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2018, 15:05

Ik hoop voor haar dat die eigen ervaringen alleen refereren aan het feit dat ze in een zuivelbedrijf werkt, en dus goed weet hoe het er daar aan toe gaat.
Ik las inderdaad iets over de padden, die zo lang in leven blijven in die emmer. Ik heb geen idee hoelang die beestjes het uithouden. Maar qua tijdsverloop moet je het veelal zelf invullen. Je weet dat het net voor Kerst begint omdat de kerstboom wordt weggehaald na het ongeluk, en er is een zomer omdat het jongste meisje gaat logeren en er gehooid wordt. Wat het einde betreft weet je alleen dat het weer winter wordt, en het kan haast niet anders dan er is eerder een Kerstperiode voorbij gegaan zonder dat daar iets over gezegd werd.
Het zijn geen dingen die mij storen, ik heb niet het gevoel 'dat er iets niet klopt', want dat doet er helemaal niet toe.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Dettie » 21 Mar 2018, 16:31

In een interview in trouw vertelt ze wel dat ze heel streng gelovig is opgevoed en dat haar broer écht overleed. Maar ze was toen 3.
Toch egde het wel een druk op het gezin.

Hier is het -mooie- interview https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ade0ca5a/

en ook in het AD een interview over dit boek en haar gelovige familie https://www.ad.nl/utrecht/als-ik-schrij ... ~aa4f625c/

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Marjo » 21 Mar 2018, 19:40

Nou, inderdaad vertelt ze hier heel veel dingen die ook in het boek zitten!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Willeke » 27 Mar 2018, 17:11

Dit boek en deze schrijfster intrigeren me enorm. Ze was ook veel in de publiciteit de laatste weken. Boek staat op mijn wenslijst

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak

Berichtdoor Willeke » 11 Jun 2018, 17:45

Ben dit boek inmiddels al lezen.. Pakt me vanaf het begin bij de strot. Erg goed geschreven ook.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten