#Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

#Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2018, 17:20

Lebensborn? Ik had er wel ooit van gehoord, maar het fijne wist ik er niet van. Nu wel.

Lees meer: http://www.leestafel.info/taco-veldstra

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Willeke » 05 Feb 2018, 19:13

Ik wist er ook niet zoveel van. Wat een verbijsterende toestand. En iedereen die niet blind, blauwogig en perfect genoeg was werd gewoon vermoord. Het kippenvel staat op mijn armen als ik dat lees.

Wel goed zo'n combi van informatie en toegankelijkheid bij dit soort onderwerpen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Willeke » 05 Feb 2018, 19:17

Deed me denken aan dit boek, ook een geromantiseerd verhaal met veel info over een beladen onderwerp

http://www.leestafel.info/robert-domes

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Renate » 05 Feb 2018, 20:32

Of de aanvankelijke opzet van het een en ander nu eigenlijk wel zo goed was, waag ik toch ook te betwijfelen.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2018, 22:13

Waar Domes 'netjes' blijft doet Veldstra dat niet.
Ik weet niet goed wat jij bedelt Renate? De insteek van de schrijver?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2018, 09:39

Nee, de aanvankelijke opzet van het project, zoals in de bespreking genoemd wordt.

Ik doel dus op deze zin:
Was de aanvankelijke opzet goed, omdat er niet genoeg aanwas kwam, werden ook Arisch uitziende kinderen ontvoerd uit bezette landen.

en wat daar voor staat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2018, 10:50

Ja ik begreep die zin ook niet helemaal. Ik denk dat je bedoelt dat het qua organisatie goed was Marjo? Je schrijft tenminste "De vrouwen werden niet slecht behandeld, de medische zorg was prima, en er werden cursussen gegeven."

Maar in wezen is aan het hele idee natuurlijk niets goeds te vinden. Het is gewoon een 'ras' doorfokken. Net zoals bij bijv. honden gedaan wordt. Te bizar voor woorden.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2018, 14:17

Inderdaad. Het dubieuze karakter zit wat mij betreft al in het feit dat de juiste mensen werden geselecteerd om zich voort te planten. Dit soort eugenetische ideeën deden zich ook na de Tweede Wereldoorlog nog wel voor, zeker in Scandinavische landen, waar bepaalde groepen mensen minder geschikt werden geacht om zich voort te planten en men er ook onder dwang voor zorgde dat dit niet gebeurde. Daarbij ging het dus niet alleen om mensen die geestelijk gehandicapt waren, maar ook om bevolkingsgroepen waarvan de leefwijze misschien niet helemaal in het juiste plaatje paste, dus bijvoorbeeld kinderen van mensen met een wat vrijere seksuele moraal.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2018, 20:08

'Was de aanvankelijke opzet goed, later werden ook Arisch uitziende kinderen ontvoerd uit bezette landen, omdat er niet genoeg aanwas kwam.'

Dit is duidelijker denk ik. En met 'goed' bedoel ik, dat ze in feite aanvankelijk geen slechte bedoelingen hadden met het project. Eugenetica doet geen zeer zolang je mensen die niet in je programma passen met rust laat.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2018, 21:40

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik vind het sowieso al discutabel of de overheid zich met de voortplanting van mensen moet bemoeien.

En het selecteren van mensen voor een voortplantingsprogramma vind ik ook al niet in de haak, als mensen die niet in dit programma passen met rust worden gelaten. En de vraag is bovendien wat dat 'met rust laten' nu werkelijk inhield.
Eugenetica doet volgens mij altijd zeer, al is het maar omdat het bepaalde groepen mensen uitsluit en andere groepen bevoordeelt. En dat kun je dus als discriminatie zien.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Marjo » 07 Feb 2018, 10:25

Ik denk daar inderdaad anders over. Ik keur eugenetica niet goed, maar in vergelijking met de andere 'projecten' in de oorlog was Lebensborn een onschuldig iets. In het begin dus. Let wel: ik heb het over die tijd. 1935-1945

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: #Taco Veldstra- Angstaanjagend mooi

Berichtdoor Renate » 07 Feb 2018, 12:12

In vergelijking met wat men nog meer heeft gedaan, maar voor mij gaan pogingen om een programma op te zetten voor het creëren van een soort homogeen ras me altijd te ver.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten