Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 19 Jan 2018, 23:07

Samenvatting: De nadagen van het victoriaanse Engeland en de eerste onzekere jaren na het einde van de oorlog vormen de achtergrond van de vierdelige 'Cazalet-kronieken' van Elizabeth Jane Howard, die de periode 1937-1947 omspannen. Deel 1, 'Lichte jaren', begint eind jaren dertig, in de laatste gouden jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. In de zomermaanden komen drie generaties van de familie Cazalet bij elkaar op hun familielandgoed vlak buiten Londen. Ze vullen hun dagen met kinderspelletjes in het bos, picknicken op het strand, gin-tonics in de tuin, feestmalen in de eetkamer. Het is een zonovergoten, onbekommerde tijd - maar onder de idyllische oppervlakte broeien er affaires en gefnuikte ambities; en de oorlog werpt zijn schaduw vooruit. 'Lichte Jaren': voor de liefhebbers van 'Downton Abbey'.

Een boek om je lekker in weg te laten zakken. Het leven van een grote familie en hun personeel, ieder met zijn eigen sores. Het boek bestaat uit korte hoofdstukjes, waarin het perspectief steeds wisselt, waardoor het verhaal maar langzaam verder gaat. Gaandeweg worden de personages verder uitgewerkt. Het is knap hoe de auteur al die volwassenen en kinderen (een stuk of 20) karaktervast weet te houden. De kinderen praten wel erg volwassen voor hun leeftijd, maar dat neem je gewoon voor lief. Na een paar honderd pagina's schrik je wakker als er zich dan toch een paar serieuze ontwikkelingen voordoen.
In het begin dacht ik: Dit wordt niets bijzonders, het kabbelt, er gebeurt weinig, al zijn de gedetailleerde beschrijvingen van maaltijden, kleding, woningen etc. boeiend genoeg, maar aan het eind ben ik toch zo verslaafd aan de familie Cazalet, dat ik het volgende deel al bij de bieb gereserveerd heb. Inderdaad, net Downton Abbey....

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Annemarie » 19 Jan 2018, 23:55

Net Downton Abbey? Hop, die gaat meteen op mijn lijstje. :)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 20 Jan 2018, 11:23

Nou nét is overdreven, maar voor mij wel nét zo verslavend. Ik wil weten hoe het verder gaat met ze. Daar slaat mijn laatste zin op. Er zijn ook verschillen. In dit boek hebben ook een stuk of 10 kinderen een stem en het personeel krijgt minder aandacht. Maar het is net zo lekker verteld met veel aandacht voor details en gaandeweg komen de karakters goed naar voren.
Als je een e-reader hebt, het e-book kost maar 6.49.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Annemarie » 20 Jan 2018, 11:26

Het klinkt nog steeds heel interessant! Ik heb een e-reader. Ik ga eerst eens even spieken of de digitale bibliotheek het heeft.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 20 Jan 2018, 11:33

Je kunt een stukje proeflezen bij Bol.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Sarah » 22 Jan 2018, 16:37

Er is ook nog een vijfde deel........

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 22 Jan 2018, 17:03

De schuingedrukte tekst zijn de woorden van de uitgever. Bedankt voor de aanvulling! Voorlopig zijn er pas twee vertaald en een derde is in aantocht. Ik zie wel hoeveel er komen en hoelang ik "verslaafd" blijf. Heb jij alles al gelezen Sarah?

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Sarah » 25 Jan 2018, 14:20

Ik heb er drie gelezen. Deel vier en vijf heb ik wel in huis, maar ik lees ze niet allemaal achter elkaar. Ik vind het heerlijke boeken, dus daar moet je langzaam van genieten :). Ik lees ze overigens in het Engels.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 25 Jan 2018, 15:33

Ja dat begrijp ik. Vier is nog niet vertaald en of vijf vertaald wordt moeten we maar afwachten. Ik snap dat twee en drie in elk geval in dezelfde trant doorgaan. Mooi, ik kijk uit naar deel twee!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2018, 18:19

Ik nu ook.Ik heb genoten van deel een! Er komt geen verslag, dat kost me weer een uur kostbare leestijd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 12 Mar 2018, 22:17

Deel 2 Aftellen is al verschenen, Marjo. Deel 3 Verwarring volgt in mei, dacht ik. Je kunt in elk geval nog door.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Marjo » 13 Mar 2018, 09:08

Ja, ik zag het al liggen in de winkel. Maar ik wacht even. Tot de bieb het heeft zonder al die reserveringen.
Jij hebt het al gelezen dan?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 13 Mar 2018, 10:48

Ja, de bieb had het. Deel 2 is al een een tijd uit. Het was uitgeleend, maar er stond geen reservering op. Ik kon bijna in één adem door. Het korte "verslagje" staat hier al op het forum.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2018, 15:01

Wat een geluk! Ik kreeg een reminder van ECI nu Bookspot en heb gelijk dit boek besteld, als het bevalt heb ik gelijk titels voor de volgende bestellingen.
Scheelde toch weer 3,50 euro en het stond op mijn verlanglijstje en ik heb het boekenweekgeschenk. (moest tegenvallen begreep ik)
Heb nu al zin in de Lichte jaren :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Marjo » 14 Mar 2018, 15:10

Je bent lid van die club? Ik ben er juist weggegaan omdat ik steeds vaker 'moest' bestellen die ik eigenlijk niet wilde.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2018, 15:18

Ja, een soort nostalgie denk ik, mijn vader was ook lid van de Boekenclub zoals het toen heette. Ik ben ook al meer dan 40 jaar lid met kleine onderbreking. Er was een tijd dat je er eigenlijk niets aan had maar nu zijn er voor de vaste klanten weer leuke kortingen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 14 Mar 2018, 15:45

Ik ben ook lang lid geweest. Dan kwam de brochure en was ik helemaal blij! Lekker op de bank, neuzen tussen de titels, kopje koffie erbij! En vrijwel altijd sloeg ik hem helemaal teleurgesteld weer dicht. Net als Marjo dan maar weer iets besteld, dat ik anders nooit gekocht zou hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2018, 16:13

Je kunt nu alle boeken bestellen Berdine, je bent niet meer afhankelijk van hun aanbod. En een erg groot aantal zijn toch een paar euro goedkoper dan in de winkels. Niet de splinternieuwe titels want daarvan mogen ze de prijs niet verlagen, maar na een paar maanden zijn die ook goedkoper.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor berdine » 14 Mar 2018, 17:17

Ik koop niet veel nieuwe boeken. Ik koop wel regelmatig het vrijdagse aanbod van Libris, een e-book voor 5 euro. Lichte jaren was zo'n vrijdagboek. Vorige week nog De monnik van Mokka van Dave Eggers. Ook Een klein leven en Het achtste leven (voor Brilka) waren zulke aanbiedingen.
Ik leen veel van de bieb en mijn gekregen boekenkast, van een paar jaar geleden, is nog lang niet uitgeput. Bij de AH vind ik af en toe nog wat in de zwerfkast. Alleen met de boekenweek koop ik zeker een écht boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elizabeth Jane Howard - Lichte jaren

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2018, 17:31

Ja ik koop verder ook zelden wat maar de boekenweek heeft altijd wel iets vind ik. En dan trakteer ik mezelf op een boek van mijn verlanglijstje of zoals nu dit boek omdat het me zo mooi lijkt.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten