Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2017, 02:14

Samenvatting: Een doodgraver in Dublin maakt de grootste fout van zijn leven. Een blunder die hem zijn leven kan kosten... Een hilarische en sprankelende roman over doodsangst.
Weduwnaar Paddy Buckley werkt al jaren voor Gallagher's, een gerenommeerde uitvaartonderneming in Dublin. Na een gedenkwaardige amoureuze ontmoeting met een cliënte rijdt hij 's nachts met zijn auto een overstekende voetganger aan. Als hij bij de man neerknielt om hem bij te staan, herkent hij hem. Het slachtoffer is Donal Cullen, de broer van de beruchtste maffiabaas van Dublin. Donal is dood.

De volgende ochtend belt de familie van Donal de uitvaartonderneming met het verzoek diens begrafenis te regelen. Tot zijn ontzetting krijgt Paddy de opdracht langs te gaan bij de maffiabaas Vincent Cullen en zijn bende. Vincent is niet alleen intens bedroefd, maar ook witheet van woede: als hij degene vindt die zijn broer heeft aangereden, zo verzekert hij Paddy, heeft diens laatste uur geslagen.

'De laatste vier dagen van Paddy Buckley' is spannend verhaal, liefdesgeschiedenis en zwarte komedie ineen, wat het een zeer verrassende debuutroman maakt.

Schrijver Jeremy Massey was zelf uitvaartondernemer en werkte samen met zijn vader in hun familiebedrijf in Dublin. Later werd Massey scenarioschrijver. Hij woonde in Londen en Los Angeles, voordat hij met zijn vrouw en drie kinderen naar Australië verhuisde.


Mooi boek dat je meesleurt in alle idiote verwikkelingen die Paddy meemaakt. Daarbij weet Massey keurig alle cliché's te vermijden. Keer op keer neemt het verhaal een andere wending dan je verwacht. Hilarisch vond ik het niet. Het is wel spannend en levendig door de wisselingen van perspectief.
Dat Massey zelf uitvaartverzorger was verbaast me niets. Hij lepelt allerlei details op, die niet iedereen weet.
De vertaling is wel slecht geredigeerd. Je komt nogal eens een woord teveel of te weinig tegen, een verkeerde klinker of een ontbrekende letter. Door de vaart die het verhaal heeft zal het veel mensen niet opvallen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Berichtdoor Annemarie » 02 Dec 2017, 08:49

Ondanks de foutjes klinkt het als een heel grappig boek.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2017, 12:12

Grappig is het wel hoewel de nesten waarin Paddy zich werkt dat bepaald niet zijn. Hij bedenkt steeds slimme uitwegen en hij heeft ook wel wat geluk. Het goede aan dit boek vind ik zeker ook dat je steeds verwacht dat er iets gebeurt en dat dat dan juist niet zo is.
Het zijn geen taalfouten, maar "vergissingen". Dat vind ik minder storend dan kromme zinnen en fout Nederlands.
Het is een leuk boek. Als het op je pad komt: zeker lezen!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jeremy Massey - De laatste vier dagen van Paddy Buckley

Berichtdoor Annemarie » 03 Dec 2017, 11:32

Dat ga ik zeker doen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten