Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Marjo » 29 Nov 2017, 20:07

Bundel verhalen voor wie het een en ander weet van Cuba of zich er grondig in wil verdiepen. De verhalen zijn niet te begrijpen als je niet de achtergrond kent.

Lees meer: http://www.leestafel.info/nanne-timmer

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Annemarie » 30 Nov 2017, 12:06

Oei, ik weet niet of ik wel genoeg over het onderwerp weet.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2017, 13:14

Je kan natuurlijk eerst de inleiding goed lezen, maar ik vind het zelf niet prettig om bij ieder verhaal terug te gaan zoeken wat de samensteller van dit boek er van weet.
Het eerste verhaal lijkt een griezelverhaal - zou absoluut kunnen! - maar is dus niet zo bedoeld. Ik denk niet dat ik altijd de betekenis snap van wat een ander schrijft, maar bij deze verhalen is het eigenlijk best belangrijk om het te begrijpen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Dettie » 30 Nov 2017, 14:26

De verhalen rond Cuba zijn sowieso altijd ingewikkeld vind ik. Het leven daar onder zo'n regime verschilt zo van het onze dat alleen dat al lastig te volgen is. In die zin dat het onvoorstelbaar is en je je soms afvraagt waarom gebeurt dit en laten mensen dit gebeuren. Maar ja, vaak kunnen ze niet anders willen z eoveleven.
De geschiedenis over dat land is ook al complex. Ik vind het al knap dat je het gelezen hebt. Ik begrijp dat je het eigenlijk langzaam moet lezen, vooral de inleiding om alles goed tot je door te laten dringen. Zijn de verhalen zonder inleiding niet te volgen denk je?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2017, 16:14

De verhalen zijn wel te volgen, maar je weet dan niet waar het op slaat. Is dat een gemis? Ja, vindt Nanne Timmers. Vandaar haar lange inleiding.
Maar stel dat ik de verhalen gewoon gelezen had zonder die inleiding, dan waren het 'gewoon verhalen'.
Je weet niet wat je mist als dat niet verteld wordt. Als je het wel weet, wordt de betekenis heel anders.
Enne, lezen, dat was verhaal voor verhaal. Langzaam.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Annemarie » 30 Nov 2017, 16:24

Het lijkt me inderdaad geen boek om even snel te lezen. Ik denk dat ik het wel als een gemis zou ervaren als ik de context niet precies weet. Maar wie weet nodigt het juist weer uit om je als lezer na dit boek echt in de achtergrond te gaan verdiepen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2017, 17:03

Dat is dan misschien wel de bedoeling!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Nanne Timmer - La Isla de Cuba

Berichtdoor Annemarie » 01 Dec 2017, 18:53

Zou zomaar kunnen. :)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten