Gaël Faye - Klein land

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Annemarie » 22 Okt 2017, 10:54

Deze romandebuut is een echte aanrader. Werkelijk prachtig geschreven en heel aangrijpend.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/gael-faye

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2017, 11:44

Momenteel lees ik het boek van de kleinzoon van Gandhi, dat staat in schril contrast met dit boek. Gandhi predikte geweldloosheid en in Rwanda is precies het tegenovergestelde aan de gang.
Voor kinderen is het natuurlijk helemaal onbegrijpelijk en eigenlijk zou je kinderen aan het woord moeten laten want die zien niet of iemand Hutu of Tutsi is, ze zien iemand, een mens, een kind. Maar geen kleur enz. Altijd zo jammer dat volwassen mensen die blik kwijtraken.
Wel bijzonder dat het vanuit een kind is geschreven. Het maakt niet dat je denkt het is eigenlijk een boek voor jongeren? Daarmee bedoel ik niet dat iedereen het zou moeten lezen (wat ik wel denk) maar is het voor een volwassene acceptabel dat een kind dit verhaal vertelt? Want het gebeurt gauw dat zo'n verhaal dan beoordeeld wordt als o het is verteld door een kind ,dan is het ook voor kinderen/jongeren.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Annemarie » 22 Okt 2017, 12:36

Het verhaal wordt vanuit een kind verteld maar het is de volwassen Gabriel die op deze periode in zijn leven terugkijkt. Hij vertelt wat er gebeurde en hoe hij dat als tienjarige heeft ervaren maar hij vertelt ook wat het nu nog altijd met hem doet. Volwassenen zullen dus zeker niet het gevoel hebben een boek voor kinderen of jongeren te lezen. Daarentegen moedig ik jongeren wel aan om dit boek te lezen. Misschien zelfs klassikaal.

Helaas, helaas blijft dit onderwerp actueel. Kijk maar wat nu in Myanmar met de Rohingya gebeurt. Vreselijk.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor berdine » 22 Okt 2017, 22:16

Mooie recensie, Annemarie!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2017, 11:35

Dank je wel, Berdine!

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Willeke » 23 Okt 2017, 16:32

Prachtige recensie inderdaad!
Ook hier staat de titel genoteerd. En zoals jij het beschrijft is het inderdaad niet te geloven dat dit een debuut is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Annemarie » 23 Okt 2017, 17:59

Dit ga je een mooi boek vinden, Willeke. Het is echt een knap geschreven debuut. Het scheelt natuurlijk dat de auteur ook zanger, rapper en singer-songwriter is en daardoor al veel met teksten bezig zal zijn geweest. Ik vind het altijd heerlijk als ik een boek van een schrijver lees die duidelijk dol op taal is maar zichzelf niet in al te bloemrijke taal verliest.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Willeke » 24 Okt 2017, 09:51

Ik heb gister al naar dit boek zitten speuren, je hebt me enthousiast gemaakt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor Annemarie » 24 Okt 2017, 10:49

Wat leuk!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Gaël Faye - Klein land

Berichtdoor berdine » 16 Sep 2018, 19:21

Zó, die kan schrijven! Het is inderdaad niet te geloven dat dit een debuut is. Prachtige zinnen, mooie beeldspraak, geen cliché's, indringend verhaal.
Het heeft even geduurd voor ik het boek in de bieb te pakken had. Het blééf maar "in bestelling". Toen ik er een maand geleden naar vroeg en ze het gingen nakijken bleek het al een jaar in bestelling te zijn. Dat vonden ze ook wel lang. Toen was het er binnen een week of twee en ik heb het in twee dagen uitgelezen.
Annemarie heeft helemaal gelijk, een echte aanrader!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten