Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2017, 21:35

Er staat op de omslag dat het een roman is, maar het is een autobiografisch verhaal over feiten.
De uitgever zegt:
'Dit is eerder een autobiografische roman. En dat ligt inderdaad dichter bij non-fictie. Toch is het dat niet. Daarvoor is er teveel 'ingevuld'. Het is zeker geen dagboek. Ook de compositie is echt die van een roman.'

Lees meer: http://www.leestafel.info/bertien-minco

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Bertien Minco - Liever niet op reis

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2017, 12:35

Het lijkt me absoluut een boeiend verhaal maar vind je dat de cover bij het verhaal past?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bertien Minco - Liever niet op reis

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2017, 13:01

De kleuren wel, dat zijn kleuren die gebruikt werden in het concentratiekamp, roze als homoseksuelen en groen voor criminelen. Een groot deel van het boek speelt zich af in en rond het kamp Auschwitz.
De vorm waarin die kleuren worden weergegeven? Dat weet ik niet.
Hm, ik keek nog eens, misschien iets met de kandelaar, de chanoeka? Waarschijnlijk wel. Je moet het maar weten.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Bertien Minco - Liever niet op reis

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2017, 13:24

Ja, nu je het zegt hebben die ronde delen wel iets van een chanoeka weg. Ik vind de kleuren nog steeds een beetje fel maar als je het zo interpreteert past het wel. Het is gewoon dat ik bij het zien van de cover eerder aan een beetje een grappig verhaal denk en niet aan een verhaal over de (gevolgen van de) oorlog.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Bertien Minco - Liever niet op reis

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2017, 13:27

Daar heb je gelijk in.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2017, 15:45

Als haar vriendin Eva haar vertelt over een groepsreis die ze gaat maken, onder leiding van een Amerikaanse boeddhistische voorman, besluit Rivka deze kans aan te grijpen en mee te gaan. Dat haar medereizigers gaan om er te mediteren, maakt niet uit. Ze vindt dat ze toch eens naar Auschwitz-Birkenau moet,

Wel een beetje vreemde combinatie, een reis met een boeddhistische voorman en mediatie en dan... Auschwitz-Birkenau. Dat verwacht je niet. Meditatiereizen zijn vaak in stille natuurgebieden. Hoe past Auschwitz-Birkenau in het geheel?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Berichtdoor Marjo » 26 Aug 2017, 19:18

Het gaat er om om te ervaren hoe je tot jezelf kan komen op een plek die zo beladen is. Een stille plek schijnt er wel gevonden te kunnen worden trouwens, het is erg groot. (ik ben er niet geweest) De hoofdpersoon had ook zo haar bedenkingen, en daarom gaat ze mee met het idee om niet die leider te volgen maar een eigen weg te kiezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2017, 10:33

Dank je. Boeddhisme en meditatie staan meestal voor vrede en liefde en dan zo'n beladen plek...
Ik blijf de combinatie een beetje vreemd vinden maar ik heb het boek niet gelezen.

Je verwacht de vraag vast al. Is Bertien Minco familie van Marga Minco? Dit vraag ik ook omdat het bij Bertien Minco eveneens rond WOII en de gevolgen speelt, net als bij Marga Minco.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bertien Minco - Liever niet op reis (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Aug 2017, 20:00

Daar heb ik geen antwoord op. Geen idee.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 64 gasten