Sarah Winman - Het laatste jaar van Marvellous Ways

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Sarah Winman - Het laatste jaar van Marvellous Ways

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2017, 20:56

Magisch, sprookjesachtig, somber en mooi, leven en liefde: prachtig! (ook een bewaarboek, om steeds opnieuw in te lezen...)

Lees meer: http://www.leestafel.info/sarah-winman

Annemarie

Re: # Sarah Winman - Het laatste jaar van Marvellous Ways

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2017, 15:11

O jee, o jee, ik moet nog steeds Toen god een konijn was lezen. Deze klinkt ook al zo prachtig.

berdine

Berichtdoor berdine » 09 Aug 2017, 20:09

Klinkt heel goed. Net weer 1500 pagina's leesvoer gescoord, maar ik zet hem toch maar op mijn lijst!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Aug 2017, 08:07

Waar ben je geweest? Was er een markt? O wacht, Deventer??

berdine

Berichtdoor berdine » 10 Aug 2017, 09:56

Nee, haha! Het zijn zelfs maar twee boeken. Prometheus heeft een aanbieding "De Patrick Melrose romans" van Edward St. Aubyn. Dat zijn een dikke 900 pagina's. 4.95, gebonden boek, gratis verstuurd. Kun je toch niet laten gaan... Dat had ik dinsdag in huis. En gisteren in de zwerfbibliotheek van onze AH vond ik "The thousand autumns of Jacob de Zoet" van David Mitchell. Dat zijn er ook 470. Die stond - weliswaar in het Nederlands - nog steeds op mijn lijst. Ik weet niet of ik hem in het Engels wel kan lezen. Maar het is te proberen nietwaar.
Met al die gratis boeken en e-books voor 5 euro tegenwoordig hoef ik niet meer naar Deventer.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Aug 2017, 12:18

Ik wist dat al wel. Ik was zelf onlangs in Giethoorn waar men op een marktje een euro per boek vroeg en ik ook heel veel pagina's 'vur 'n bietje' had.

berdine

Re: Sarah Winman - Het laatste jaar van Marvellous Ways

Berichtdoor berdine » 08 Okt 2018, 21:57

Gelezen. Ja het is mooi, maar tegelijk vond ik wel erg zwaar aangezet. Een beetje over de top. Maar schrijven kan Winman! Prachtige metaforen en dat personifiëren is ook heel mooi!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2018, 10:24

Wat wordt er dan gepersonifieerd? Voorwerpen, dieren? (Ik kende het woord niet moet ik bekennen.)
Ik zie in Marjo's recensie wel dingen, wordt dat met personifiëren bedoeld?

Er knabbelt licht aan de onderkant van de hemel’

‘Een keer was ze zo dom geweest om de twijfel binnen te noden. Ze zaten op het bed en zij vroeg de twijfel waarom hij er was, en de twijfel zei: Dat weet je best.‘

Dettie
die wel literatuurgeschiedenis gedaan heeft maar dit soort taalkundige zaken toch nog steeds niet echt goed weet :oops:

berdine

Berichtdoor berdine » 09 Okt 2018, 11:46

Die voorbeelden die Marjo geeft zijn toch wel duidelijk? Het licht "knabbelt", de twijfel "praat". Het boek staat vol met dit soort dingen en dat maakt de taal in dit boek prachtig.
De betekenis van personifiëren: iets abstracts voorstellen als een persoon.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2018, 09:58

Dat vind ik altijd zo knap van jullie, dat jullie dat zien,ik ga altijd zo op in het verhaal dat ik aan dit soort dingen voorbij ga. Ik merk wel of iets heel inlevend of afstandelijk is geschreven, of dingen kloppen of de personages geloofwaardig overkomen, de humor enz.
Ik zou een boek eigenlijk twee keer moeten lezen, een keer om het verhaal, de andere keer om de taal. :D

Dettie

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”