Paulo Coelho - De alchemist

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Paulo Coelho - De alchemist

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2017, 14:02

Toen het boek in 1998 de Nederlandse vertaling werd uitgegeven, heb ik het gelijk gelezen. Toentertijd was ik erg onder de indruk van het verhaal. Zoiets had ik nog nooit gelezen. De term esoterische roman kende ik nog niet. Nu, vele jaren later, was me alleen nog bijgebleven dat er iemand was die altijd alleen maar boeken las en daar zijn wijsheid uit haalde. Een ander personage deed juist levenservaring op door om zich heen te kijken en na te denken over wat hij zag. Er was iets met zand en regendruppels dacht ik (hoe selectief kan een geheugen zijn).

lees verder http://www.leestafel.info/paulo-coelho

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Paulo Coelho - De alchemist

Berichtdoor Annemarie » 12 Jul 2017, 18:15

De schrijfstijl die je beschrijft klinkt heel aantrekkelijk en het verhaal zelf lijkt me ook zeer boeiend. Bijzonder dat je het boek nu heel anders hebt beleefd dan de vorige keer. Misschien heeft het niet alleen te maken met hoe de huidige opvattingen zijn maar ook met hoe je zelf in het leven bent gaan staan in de loop der jaren.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Paulo Coelho - De alchemist

Berichtdoor berdine » 12 Jul 2017, 19:58

Maar dat zand klopt toch ook? Was hij op het eind niet een kuil aan het graven?
Mij is van dit boek bijgebleven, dat je de "schat" niet per se een heel eind verderop kunt vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Paulo Coelho - De alchemist

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2017, 10:32

Ja dat zand klopt ook Berdine, Santiago gaat met een karavaan dwars door de woestijn naar Egypte. Hij kon door steeds goed te kijken, te observeren, aan allerlei dingen zien hoe het bijv. het weer werd en leerde allerlei signalen kennen uit de natuur. En wat jij schrijft over die schat klopt ook. Ik was het eind vergeten dus voor mij was het weer verrassend.
Maar het is echt zo'n boek om over na te denken. Lekker.

Het is alle twee denk ik Annemarie. Dit soort boeken hebben een enorme vlucht genomen en ik ben er nu wel een klein beetje meer bekend mee. Maar het is zo'n boek dat je meerdere keren kunt lezen en er dan steeds weer wat nieuws uit kunt halen. De ene keer komt het een beter binnen dan de andere keer, het is net waar je op dat moment mee bezig bent waardoor dat gebeurt. Ik houd daar wel van. Daarbij is het nog een mooi verhaal ook.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten