Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2017, 16:32


Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: #Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Annemarie » 22 Mei 2017, 16:56

Het klinkt heel aantrekkelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2017, 18:10

Zo! dat lijkt me een prachtig verhaal. Ik zit door jouw recensie al helemaal mee te leven met die twee mensen.
Prachtig citaat ook. De titel staat geregistreerd.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2017, 18:35

Dat vind ik een goed idee! Zijn boeken zijn de moeite waard!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: #Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 22 Mei 2017, 20:01

En ik heb hem ook op mijn lijst gezet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2018, 13:39

Eh, eerlijk gezegd vind ik het nogal een draak van een verhaal, en weinig realistisch. :(

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2018, 19:07

Goh, werkelijk?! Realistisch hoeft ook niet, vind ik. Vind je zijn taal ook niet mooi?

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2018, 19:51

Nee, niet echt. Hij vertelt een verhaal alsof het realiteit is en ik vind dat het dat dan ook moet kloppen. De realistische aspecten van het verhaal bedoel ik. Ik vond het wat kinderlijk en nogal "christelijk". Dat zou me niet gestoord hebben als die andere aspecten gewoon hadden geklopt. Het lijkt me wel goed bedoeld en de boodschap is duidelijk, zij het wat zoetig.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2018, 20:22

Zoetig, daar kan ik in meegaan. Dat is het onderwerp natuurlijk. Maar verder zijn we het niet eens...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2018, 20:45

Nee dat is me duidelijk. Dat kan gebeuren. :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2018, 12:03

Hee verrassend, jouw mening Berdine. Het leek me een mooi boek.
Wat vond je niet kloppen? De vluchtelingenproblematiek? Het operatieverhaal? Het gesprek in de trein?
Vertel. ;-)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 27 Jan 2018, 12:57

Het gesprek in de trein was mooi. Mijn bezwaar betreft de operatiekamer. Het lijkt me volkomen onwaarschijnlijk dat chirurg A van chirurg B éist dat zij eerst haar "geheim" uit het verleden vertelt voordat ze verder wil opereren, terwijl de zwaargewonde patiënt ligt dood te bloeden op de operatietafel. Noodgedwongen doet chirurg B dat, maar er gaan dus kostbare minuten verloren.
Dit geheim wordt ons overigens niet verklapt. Je hebt wel een sterk vermoeden en als dat vermoeden klopt dan is dat eveneens onwaarschijnlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2018, 15:49

Misschien mag een chirurg geen persoonlijke connectie hebben met een patiënt, zodat er uit voorzorg, goed naar gevraagd wordt. Je weet maar nooit wat de gevolgen kunnen zijn als daar bijvoorbeeld een man ligt die je kind wat aangedaan heeft of zo. Of aan wie je een geheim verteld hebt/een geheim van jou weet, dat als het openbaar wordt jouw verdere leven erg kan schaden... Dus ja, ik kan me dat wel voorstellen. Ben je dan namelijk nog gemotiveerd om je uiterste best te doen voor die patiënt.
Wel raar dat er dan verder even niets aan de patiënt gedaan wordt. (toch?)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2018, 15:55

Het zijn ook maar mensen natuurlijk, maar ik denk dat dit er 'voor de vorm' in moest.Misschien had Ait Hamou een andere insteek kunnen vinden, maar ik accepteerde dit wel.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 27 Jan 2018, 18:42

Wel het zijn maar minuten, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets werkelijk gebeurt. De ene chirurg begint dan te vertellen en de ander hervat haar werk. Maar kun je je nog volledig concentreren op ingewikkelde handelingen terwijl je luistert naar het verhaal van een ander? Ik begrijp dat het voor het verhaal "moest", maar omdat het een reële situatie is kan ik het als lezer niet accepteren en doet het in mijn ogen afbreuk aan het verhaal.
Ik denk ook niet dat een chirurg iemand gaat opereren die hem heel na staat, maar dat was in dit geval van tevoren niet te zeggen.
Het geheim van chirurg B verhoogt het onrealistische karakter van het verhaal, maar daar kan ik niet op ingaan zonder de clou te verklappen, als dat tenminste de clou is, want geheim is nu eenmaal geheim.....
Leuk samenleesboek!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2018, 13:11

Misschien komt het wel doordat ik ook veel fantasy lees, dat ik makkelijker kan accepteren wat een schrijver allemaal laat gebeuren. Zeker als het mooi geschreven is. In een boek hoeft het allemaal niet zo te zijn dat het ook in de werkelijkheid zo gebeurt. Ik let daar niet eens op, want het maakt me niet uit. Als ik dat perse wil, lees ik non-fictie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2018, 13:27

Zou het daarmee te maken hebben? Dat je dan meer open staat voor dingen die niet kunnen als je meer fantasy leest?
Ik heb er ook altijd moeite mee als iets niet klopt, het stoort me en ik vind het onzorgvuldig van de schrijver/ster. Ik lees ook nooit fantasy omdat ik die wereld niet echt kan volgen, te ver van de echte wereld af. (hoewel... wie zegt dat die fantasywereld niet bestaat, denk ik nu) Enkele fantasyboeken daargelaten, bijv. Het witte paardje. Maar de fantasyboeken op andere planeten en zo heb ik moeite mee.

Toch lees ik een mooi fantasievol verhaal wel graag zoals de boeken van Stefan Boonen bijv. of het boek over de vliegers die een heel dorp in de lucht houden. Prachtig. Het nunaceverschil, waarom de een wel en de ander niet, vind ik moeilijk aan te geven.

Verder begrijp ik uit Marjo's recensie dat de arts 'de enige arts in de buurt is', dus de arts die opereerde moest wel doorvragen denk ik dan in mijn onschuld :D. En ik denk dat een geoefend arts best wel kan luisteren en opereren. Als de operatie teveel nadacht vraagt dan luister je vanzelf al niet meer.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2018, 14:10

Wel er zijn in dit boek twee opererende artsen. Arts A begint en beseft dat de patiënt té erg gewond is en dat ze de hoofdwond niet aan kan. Arts B, die met het geheim, wordt erbij gehaald en die neemt het deels over. Als dan blijkt dat ze de patiënt kent wil A éérst weten wat er allemaal gebeurd is in het leven van B.
Het verschil met fantasy is dat er daarin dingen gebeuren, net als in een magisch realistische roman, die gewoon niet kunnen en daar kun je dan lekker in meegaan. Als een auteur situaties beschrijft die dagelijks gebeuren dan stoort het mij wanneer dat niet klopt met de werkelijkheid, terwijl hij het wel zo had kunnen beschrijven dat het wél klopt. De "foutieve" weergave van de werkelijkheid heeft dan geen functie.
In "Het kinderziekenhuis" van Chris Adrian raakt het hele ziekenhuis op drift met een overstroming, als een Ark van Noach. Daar kan ik prima in meegaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2018, 16:54

Ja gek he dat je het bij het ene verhaal wél pikt, en bij het andere niet. Kun je nagaan hoe lastig het is om te schrijven.
Ik stoor me er ook enorm aan als een zogenaamd realistisch verhaal niet klopt, dan knap ik af, meestal probeer ik toch wel door te lezen maar het wordt lastig. Maar ik geloof je onmiddellijk hoor als je zegt dat het niet klopt, toch wil ik dan, zoals altijd, wel weten waarom je dat vindt, ben overigens ondertussen wel benieuwd naar het geheim.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2018, 17:57

Iedereen heeft een andere beleving bij het lezen, de mijne is niet zo strikt. Iemand schreef ooit:
'als er in een fantasyverhaal na 200 pagina's iemand ineens een takje oppakt en daarmee wonderlijke dingen kan doen, terwijl dat eerder niet het geval was, dan kan dat niet.'Ik vind dat het juist een kenmerk is van fantasy dat dingen altijd kunnen!
Maar goed, dit was geen fantasyverhaal, het is een verhaal dat mij raakte, en waarin ik me niet stoorde aan dingen die in de werkelijkheid niet zouden kunnen gebeuren. Hoewel??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2018, 19:22

haha ja, in werkelijkheid kunnen ook dingen gebeuren waarvan je denkt, dat gelooft niemand. Gerard Reve schreef dat ook, dat de werkelijkheid soms zo ongeloofwaardig is dat je er in een boek maar een draai aan moet geven...

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor berdine » 28 Jan 2018, 19:31

Dettie schreef:....ben overigens ondertussen wel benieuwd naar het geheim.

Dettie

Dat moet je zelf raden. Het wordt niet verklapt. Ik wil je mijn vermoeden wel vertellen in een pb, als je dat wilt. Ik geloof niet dat het veel uit zou maken voor het verhaal, mocht je dat nog gaan lezen.

Marjo schreef:.... ik me niet stoorde aan dingen die in de werkelijkheid niet zouden kunnen gebeuren. Hoewel??


Ai Marjo, je mag toch hopen van niet, dat je daar ligt dood te bloeden en de chirurgen staan een beetje te klessebessen bij je bijna-lijk.
Maar het kán natuurlijk wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Renate » 29 Jan 2018, 13:09

Ik denk dat fantasyverhalen een eigen logica hebben. Het kan dus zijn dat het feit dat iemand een takje oppakt en er ineens wonderlijke dingen mee kan doen, niet past in de logica, die in de voorgaande 200 bladzijden neer is gezet.

Ik denk dat dit vaak het geval is. Bij de boeken van Hubert Lampo verwacht ik dat er dingen gebeuren die niet kunnen, maar die wel in de logica van het verhaal passen. Als er echter iemand ineens blijkt te kunnen toveren, dan past dit niet in de logica van zijn verhaal en dan werkt het dus voor mij wel storend.

Iets vergelijkbaars heb ik met andere boeken. Zolang iets in de logica van het verhaal past, kan het. Bij thrillers kan ik me ook wel ergeren aan dingen die niet kloppen en als de hoofdpersoon domme dingen gaat doen, kan ik wel met kromme tenen zitten. Daarom geef ik misschien de voorkeur aan thrillers met politiemensen boven thrillers waarin een willekeurig persoon op onderzoek uitgaat. Een politieman (of vrouw) heeft uiteindelijk meer bevoegdheden. Hij kan dus gemakkelijker een vreemd huis binnen gaan, dan een willekeurig persoon, waarbij je dus eerder kan zeggen dat die z'n boekje ver te buiten gaat.

raniahaddad
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 Mei 2018, 22:36

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor raniahaddad » 27 Mei 2018, 22:51

Marjo schreef:Iedereen heeft een andere beleving bij het lezen, de mijne is niet zo strikt. Iemand schreef ooit:
'als er in een fantasyverhaal na 200 pagina's iemand ineens een takje oppakt en daarmee wonderlijke dingen kan doen, terwijl dat eerder niet het geval was, dan kan dat niet.'Ik vind dat het juist een kenmerk is van fantasy dat dingen altijd kunnen!
Maar goed, dit was geen fantasyverhaal, het is een verhaal dat mij raakte, en waarin ik me niet stoorde aan dingen die in de werkelijkheid niet zouden kunnen gebeuren. Hoewel??


Helemaal eens met je! Ik vind echt dat Ish erin is geslaagd om ons te raken via een fictieve boek! Men moet wel niet vergeten dat hij dit boek voor de campagne TeGek?! heeft geschreven. Ik heb zelf niet het gevoel gehad dat het een uitgevonden verhaal is. Alles had een logische opbouw. De gevoelens en het verhaal leken zo 'echt', zo reëel. Het was echt zo gemakkelijk om je in Sheïla en Souleymane in te leven. Dit sensatie had ik nu ook bij zijn boek Cécile. Ish is echt één van de enige auteurs die mij weet te raken en zonder te vergeten dat het boek slecht 109 pagina's telt. Ongelooflijk gewoon!
Ik ben echt benieuwd naar zijn volgende boeken, echt waar zijn boeken verdienen gewoon om het steeds keer opnieuw te lezen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ish Ait Hamou - Als je iemand verliest die je niet kan verliezen

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2018, 08:15

Mee eens. En gelukkig zijn er meer schrijvers die ik graag volg, anders zou het karig worden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten