Boualem Sansal -2084 Het einde van de wereld

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Boualem Sansal -2084 Het einde van de wereld

Berichtdoor Marjo » 27 Apr 2017, 17:21

Pff, dit was een kluif!! De stijl is lastig, maar ook de boodschap maakt het lezen niet zo prettig.
Ik geef meteen toe dat ik niet over alle ideeën zo diep heb nagedacht.

Lees meer: http://www.leestafel.info/boualem-sansal

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Boualem Sansal -2084 Het einde van de wereld

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2017, 11:40

Kan me er wel iets bij voorstellen dat het een hele kluif is. 1984 van Orwell was ook niet echt makkelijk lezen.

Is het een beetje als de ideeën van Multatuli Marjo?
Die heb ik ooit wel gelezen. Maar is wel lastig om te lezen.

Voorbeeld idee 58
Er zyn weinig boeken waaruit men niet leeren kan hoe men niet schryven moet.

-
en Idee 118
Onlangs te Brussel, kort na den dood van Brouckère, zag ik op de straat 'n vrouw die met veel moeite haar dronken man naar huis leidde. 't Was 'n zwaar werk, want de man slingerde vreeselyk en 't vrouwtje was zwak. Maar, zooals vrouwen gewoon zyn, ze hield vol. Als de man viel, hielp ze hem op, en wist weer raad om 'n paar schreden te winnen.

Iemand die meely met haar had, stelde voor, den patient by hem neerteleggen om den man te laten uitslapen.

- Ah mon Dieu, impossible... il y a élection aujourd'hui!

Die man moest kiezen!

-
Idee 325.

The proper study of mankind is Man.’

Goed. Maar men waarschuwe toch den leerling in 't Engelsch, dat proper hier niet moet worden vertaald met: zindelyk of rein.

Ik vind dat de Natuur ons wel 'n prettiger bezigheid had kunnen geven.

Nog nooit is 'n ornitholoog lastig gevallen door 'n koekkoek, omdat-i verteld had dat deze vogel zyn eieren had gelegd in 'n verkeerd nest. (Koekkoek is mannelyk, en vogel ook. De zeer vrouwelyke handeling van eierleggen verandert niets aan de schoolmeestery.)

Maar als de anthropoloog iets dergelyks zegt van de anthropen, dan worden ze kwaad, en krabben hem de oogen uit, en vertellen dat-i geen verstand heeft van hun zeden, dus zede-loos is, dat is in hùn taal: slecht.

(Hier staan ze te lezen http://www.dbnl.org/tekst/mult001idee01_01/. Multatuli heeft overigens 7 delen met ideeën geschreven)

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten