Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Apr 2017, 19:01

Een recente geschiedenis van Amsterdam in vogelvlucht, met misschien wel verwijzingen naar bestaande personen, maar die mis ik dan.
Bert Bakker schreef al eerder boeken, maar dit is zijn eerste roman.

Lees meer: http://www.leestafel.info/bert-bakker

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2017, 10:54

Ik dacht even dat Bert Bakker (de uitgever en auteur) een boek had geschreven, zou een wonder zijn want de man leefde van 1912 tot 1969.

Ik lees op de site van pantheon boekhandel
"Op donderdag 12 januari presenteert uitgeverij Magonia bij Pantheon Boekhandel het debuut van Bert Bakker: Een held in onze tijd. Aanvang 17 uur. "

Even verderop in het bericht staat:

"Bert Bakker is gepromoveerd in de sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft verhalen, essays, novellen en romans. Zijn verhaal Een scheepshut werd genomineerd voor de Brandende Pen. Met Het horloge won Bakker de El Hizjra literatuurprijs 2008. Bert Bakker is medeoprichter van de Gekkenkrant. Hij woont en werkt afwisselend in Amsterdam en Zuid-Frankrijk."

Ik snap nooit zo waarom een boek dan een debuut wordt genoemd als ook gemeld wordt dat hij essays, novellen en romans schrijft.


Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 22 Apr 2017, 14:36

Debuut of niet, het lijkt me een boeiend verhaal.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2017, 11:28

Ik verwachtte jouw reactie, en ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Bij de mededeling dat Bakker essays, novellen en romans schrijft, denk ik dat 'roman' slaat op onderhavige boek, want verder kan ik geen romans van zijn hand vinden. Of ze liggen nog in zijn laatje...
Maar: in het verleden verschenen er regelmatig boeken op de debutenlijst van schrijvers die al eerder een boek afgeleverd hadden. Alleen was dat dan geen roman, Ik vind ook dat een boek schrijven een boek schrijven is, of het nu voor de jeugd is of informatief. Maar ja, wij zitten niet in die jury, en ik vind het niet gek dat een uitgever alles doet om er uit te springen met zijn uitgaven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2017, 14:46

Dat klopt inderdaad, alleen thrillers of romans worden als boek meegeteld bij de debuutprijs.
Non-fictie en kinderboeken gelden niet als debuten, vreemd genoeg, terwijl dat net zoveel inspanning kost.

Het lastige is dat naamgenoot Bert Bakker (van de uitgeverij) ook veel geschreven heeft, zoek het maar eens uit, wie is wie.

Ja als ik uitgever was deed ik ook alles om 'mijn' boeken onder de aandacht te brengen. Maar het blijft een raar fenomeen.

Dettie

BertBakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 Mei 2017, 11:35

Re: Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor BertBakker » 09 Mei 2017, 12:10

Ik was blij verrast met de recensie van Marjo. Vooral haar eindconclusie. Het is waar dat dit niet mijn eerste roman of novelle is. Ik debuteerde met een kort verhaal in Hollands Maandblad (1990). Ik publiceerde in onder meer in Lava, Ensafh en mijn Friese verhalen bundel 'Ien mei de dingen' verscheen in 2009. De roman 'Het Dal van de Wonderen' en de verhalen bundel 'Eén met de dingen' (Vallée des Merveilles) zijn te bestellen bij Mijnbestseller.nl (via Bolcom bijvoorbeeld). Daar kun je ook 'De Uitgeverij' bestellen en 'De Uitgeverij' is ook via Bravenewbooks.nl (en Bolcom) te verkrijgen. Zie voor mijn uitgaven. http://www.bertbakker.biz/books/ Er wordt ook al gesproken over mijn nieuwste boek.
'Een held in onze tijd' is mijn eerste roman bij Magonia. Ik vind het idee van 'doordebuteren' belangrijk. Dat schetst heel aardig de werkelijkheid.

Op 29 april mocht ik tijdens Bookstore Day in de Drvkkerij (Middelburg) over 'Een held in onze tijd' vertellen. Mijn lezing werd aangekondigd als ‘Bert Bakkker (met drie kkk’s) vertelt over zijn nieuwste boek Een held in onze tijd.’ Meteen dacht ik, maar dat is niet mijn nieuwste boek, over je nieuwste (lees: het boek waaraan je werkt) zeg je nooit iets. Dat is in ontwikkeling. Je kunt altijd nog besluiten het terzijde te leggen en de opzet van één van je andere nieuwste boeken uit te werken. Een nieuwste boek is net zoiets als een verspringer die zich voorbereidt op een record of een Epke Zonderland die een nieuwe achtbaan aan de rekstok ontwerpt om er foutloos mee op de mat neer te komen en om er zo een nieuwe Olympische titel mee te behalen.

Dat ik aangekondigd werd met drie kkk’s vond ik een goed idee. Welke Bakker gaat hier het toneel op: is deze soms familie van de drukker, de uitgever? Er zijn meerdere Bakkers, zeker, maar hier sprak Bert Bakkker. Ten slotte. Het is waar is ben familie, ook van Drukkerij SPJ Bakker, oom Paul, die Trouw drukte in de oorlog en er voor gefusilleerd werd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Bert Bakker - Een held in onze tijd (debuut)

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2017, 11:47

Tja, nieuwste boek is natuurlijk lastig, hoewel is een boek waar nog aan gewerkt wordt, wel een boek, of is het dat pas als het voltooid is? Laatste boek komt weer erg definitief over, misschien zou meest recente boek een optie zijn?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten