Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2017, 14:15

De zandraket is de superster van de moleculaire energie.

Een puike eerste zin voor een debuutroman, dat mag gezegd. Je zit met één klap meteen midden in de leefwereld van Nils Renkema, moleculair bioloog op de universiteit van Utrecht.

Lees verder http://www.leestafel.info/tim-van-der-veer

Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: # Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 25 Mar 2017, 14:33

Mooie recensie, Willeke. Dit lijkt me een veelbelovend debuut.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 25 Mar 2017, 16:29

Ha, de arabidopsis thalania! Daar heb ik ook een (Engels) boek over gelezen en dat ligt hier nog voor een tweede lezing want het is te moeilijk om na te vertellen. Het gaat over de groei van planten en het wordt heel duidelijk uitgelegd, maar om het dan in mijn eigen woorden weer te geven is een ander verhaal. De zandraket is blijkbaar een gewild studie-object.
Jouw boek gaat verder niet over dit plantje begrijp ik, maar met je recensie heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Ik zet hem op mijn lijst!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Marjo » 25 Mar 2017, 16:40

En ik weet na zo'n zin al dat het niets voor mij is..

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Renate » 25 Mar 2017, 17:19

Het klinkt inderdaad interessant.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Willeke » 25 Mar 2017, 18:05

Ha, scheiding der geesten dus.

Ik stuur hem met liefde naar jullie toe hoor Berdine en Renate, roep maar.

Het plantje speelt inderdaad verder geen grote rol, ik vond het vooral een mooie eerste zin, én het staat symbool voor het geordende leven van Nils.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 28 Mar 2017, 10:26

Dank je wel, Willeke! Ik wacht wel tot de bieb hem heeft. Anders wordt het misschien een beetje duur, dat heen en weer sturen. Ik zie nu dat ik het daar ook als e-book kan lenen! Mijn e-book voorraad raakt wat uitgeput, dus het komt binnenkort aan de beurt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 09 Apr 2017, 12:59

Ik zit ontzettend te genieten van dit boek! Wat een heerlijk figuur die Nils. Als hij het een beetje moeilijk krijgt, schieten hem onmiddellijk wetenschappelijke weetjes te binnen. Wat er biologisch in je lichaam gebeurt als je verliefd bent, als je lacht, als je gestrest raakt. En wat een subtiele humor! En de auteur wéét ook zoveel of heeft gedegen onderzoek gedaan. De dingen die ik zelf ook wist kloppen in elk geval, dus voor de rest vertrouw ik erop dat dat ook juist is. Hij lijkt me een perfectionist. Nou maar hopen dat het tot het eind zo blijft!
Overigens komt de zandraket hier en daar nog wel tevoorschijn, b.v. als Nils zijn werk probeert uit te leggen. Ik kan je wel vertellen dat het Engelse boek dat ik over de groei van de zandraket heb gelezen een stuk begrijpelijker was, dan de alinea in het Nederlands, die Nils er aan wijdt. :D

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Willeke » 09 Apr 2017, 17:00

O wat goed dat je het zo goed vindt Berdine, ik was er ook erg enthousiast over.

O en een foutje in mijn recensie dus, ik denk dat ik bedoelde dat je na zo'n eerste zin, die ik ook nog eens citeerde, niet moet verwachten dat het dáár vooral over gaat. Maar ja, dan had ik dat zó op moeten schrijven natuurlijk. :)

E

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 09 Apr 2017, 17:07

O maar dat bedoel ik ook niet Willeke. Het gaat niet om het plantje. Het plantje (zijn werk) komt gewoon af en toe even ter sprake. Ik begreep van jou - hier op het forum - dat het verder helemaal niet meer genoemd werd. (Mij valt het extra op, vanwege dat eerdere boek, dus b.v. het noemen van fruitvliegjes valt ook onder het hoofdstuk "zandraket")! Er mankeert niets aan je recensie.
Die arme Nils komt helemaal niet los van zijn werk. Daar heeft ie lekker houvast aan. Gevoelens zijn eng en schieten alle kanten op, maar de wetenschap, dat zijn feiten, stevige vaste begrippen en reacties. Als ik jouw recensie goed begrijp durft ie aan het eind los te laten.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Willeke » 09 Apr 2017, 19:37

Zo ervaarde ik het, ook geholpen door omstandigheden in Nederland trouwens.
Of jij dat loslaten ook zo leest.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 14 Apr 2017, 15:17

Erg mooi boek. Ik ben het met je eens Willeke. Ik vond dat associëren van Nils heel grappig. Hij ziet wat, hij hoort wat en hup hij weet de wetenschappelijke details op te hoesten. Iemand bloost? Er schieten hem onmiddellijk de biologische processen in het lichaam te binnen. Maar ook zijn reis is een soort associëren. Iedereen die hij ontmoet weet waar Slavko daarvóór is geweest, zodat hij zijn reis kan vervolgen.
Al dat Servisch in de gesprekken, de namen van straten, instituten of organisaties voegt ook veel toe aan de kleur van het verhaal. Ik denk dat het vleugje magie (Slavko die honderduit praat) jou wel plezier deed.
Volgens mij was het Slavko's bedoeling dat Nils zich los zou weken van zijn eigen veilige grenzen en wetten en zou "weten" dat er ook een andere manier van leven mogelijk is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Renate » 14 Apr 2017, 15:32

Het klinkt heerlijk en deels herkenbaar. Ik associeer ook heel gemakkelijk, al is het misschien niet altijd met wetenschappelijke details.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Willeke » 14 Apr 2017, 17:31

Ik las toen ik klaar was een recensie van iemand die dat associëren uiterst storend vond, dus smaken verschillen, maar ik vond het net als jij erg vermakelijk,
en het vleugje magisch realisme kon mij inderdaad wel bekoren.
Voorwaarde daarbij is wat mij betreft dat de schrijver het zó schrijft dat ik het moeiteloos geloof en mee ga in zijn verhaal, en dat was hier zeker het geval.

En inderdaad Slavko zou instemmend geknikt hebben bij de transformaties van Nils in het boek.

Wat leuk dat je het ook zo'n fijn boek vond.
En het zou maar zo kunnen dat het jou ook erg kan bekoren Renate ( mijn aanbod geldt ook voor jou, roep maar als je het lenen wilt)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor berdine » 14 Apr 2017, 17:39

Ik was net op zoek naar meer informatie over dit boek/van der Veer en vond alleen een recensie van Tzum. Die las ik met stijgende verbazing tot ik zag dat die van Coen Peppelenbos was. Van die persoon heb ik meer dan eens een recensie onder ogen gekregen die lijnrecht tegenover mijn beleving stond. Aha!, dus...
Eens kijken of ik bij Bol nog iets kan melden, hoewel ik het boek van de bieb had, want zo'n Tzum recensie verdient enig tegengeluid.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Renate » 14 Apr 2017, 19:17

Ik heb nog wel genoeg te lezen en de bibliotheek in Den Haag heeft het, dus ik kan het daar halen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Willeke » 14 Apr 2017, 19:32

Klopt, dat is de recensie die ik las Berdine, alsof we een ander boek lazen inderdaad.

En leuk Renate, ik hoor graag wat je er van vond als je het gaat lezen

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tim van der Veer - De Wetenschap van Tara (debuut)

Berichtdoor Renate » 15 Apr 2017, 10:22

In mei moet ik weer naar de bibliotheek, als ik m'n boeken dan uit heb. Een boekje heb ik uit, in een ben ik halverwege en dan liggen er nog 3 op me te wachten, terwijl ik ook nog een of 2 bespreekboeken krijg.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten