Erik Jan Harmens - Pauwl

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Annemarie » 22 Feb 2017, 11:21

"De vierendertigjarige Paul heeft PDD-NOS, een vorm van autisme. Omdat het leven soms best ingewikkeld is, woont Paul in het gezinsvervangende tehuis De Driemaster. Eens in de maand logeert hij een weekend bij zijn moeder. Paul houdt van regelmaat. Het leven is immers een stuk eenvoudiger als je van tevoren precies weet wat je kunt verwachten. Het is voor hem dan ook moeilijk te begrijpen dat andere mensen soms zomaar wat doen. Zonder schaamte negeren ze de voor hem zo belangrijke leefregels. Soms wordt Paul dan boos. Schreeuwen mag maar mensen aanvallen niet, dan krijgt hij een gele kaart."

Lees verder: http://www.leestafel.info/erik-jan-harmens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2017, 13:58

Dat klinkt goed Annemarie!

Wat me vaak opvalt is dat autistische mensen eigenlijk heel logisch denken. Iedere gemeente zou ze in dienst moeten nemen dan kan er niets meer verkeerd begrepen worden of een dubbele betekenis hebben. Alles wordt heel letterlijk genomen maar in feite klopt het vaak wel.
Alleen het abstracte denken is er niet bij. De uitdrukking "Ik schrik me een hoedje " is dan lastig te begrijpen en het slaat eigenlijk ook nergens op.
Ik vind leuk dat in dit boek dat ook zo duidelijk naar voren komt. Dames en heren wc's en de bordjes hangen nog verkeerd... ja dat is ook verwarrend zoals zoveel dingen eigenlijk verwarrend zijn.

Mooie recensie ook.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Annemarie » 22 Feb 2017, 17:52

Ik vind dit echt een aanrader.

De logica van Paul is heel verfrissend. Het is zoals het is en niet anders. Een beetje duidelijkheid is niet verkeerd. Het ontbreken van die duidelijkheid, zoals die bordjes bij de wc's, kan voor mensen als Paul heel verwarrend zijn. Daar kan niet altijd rekening mee worden gehouden maar het is wel goed om eens bij deze verwarring stil te staan. En we kunnen er ook op voortborduren want de wereld zou een stuk prettiger zijn als we allemaal eens wat duidelijker zouden zijn. Nu draaien we heel vaak om de waarheid of de essentie van iets heen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2017, 13:47

Vandaag (26 februari 2017) was Erik Jan Harmens in de uitzending van VPRO Boeken.
Ik beveel het echt aan om te gaan kijken, wat een bevlogen en erg vriendelijke man, het is sowieso een mooie uitzending.

https://tvblik.nl/boeken/bregje-bleeker ... an-harmens

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Annemarie » 26 Feb 2017, 14:05

Bedankt voor de tip. Ik had al gezien dat hij samen met Bregje Bleeker te gast zou zijn. Ik wil het zeker gaan kijken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2017, 14:11

Grappig dat we net van die twee een verslag op de site hebben!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Erik Jan Harmens - Pauwl

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2017, 14:53

Ik ben dus te laat met m'n tip.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten