Jan de Rooy - Nachtvlinders

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Renate » 14 Feb 2017, 16:55

Soms kom je een boek tegen, waarbij je je afvraagt waar de auteur gebleven is. Dat geldt voor mij bij dit debuut uit 1983 van Jan de Rooy. Na het verschijnen van Granaatappels in 1997, lijkt hij niets meer geschreven te hebben. Van de dbnlword ik ook niet wijzer.


Ik kreeg dit boek van de auteur en heb het onlangs weer eens gelezen. Het verhaal gaat over de pianist Willem Vermuur, waarin ik misschien de auteur zou kunnen herkennen, die in Den Haag op kamers woont en door twee vrouwen begeerd wordt.

Lees verder http://www.leestafel.info/jan-de-rooy

-

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor berdine » 14 Feb 2017, 17:16

Toch wel wat meer geschreven, Renate, zie http://www.literatuurplein.nl/persdetai ... ersId=4070

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Renate » 14 Feb 2017, 17:44

Na 1997 zie ik nog maar een boek en dat is een kinderboek, waarvan ik me ergens afvraag of het wel van dezelfde auteur is. Er zit ook wel een flink gat tussen Granaatappels en Kleine oma. Op de site van DBNL, die ik hierboven heb genoemd, is het boek in ieder geval niet te vinden. Alle andere boeken staan op beide sites, met uitzondering van Het Spaanse goud en dat is naar ik meen een toneelstuk.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor berdine » 14 Feb 2017, 18:07

Ja dat verbaasde mij ook. Maar er staat wel bij dat hij tot dan toe boeken voor volwassenen heeft geschreven. Ik neem aan dat het dan om dezelfde persoon gaat. Er is verder niets van hem te vinden inderdaad. Dus ook geen verklaring voor het "gat".

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Renate » 14 Feb 2017, 20:24

Inderdaad, dus hij zou het kunnen zijn. Ik wist niet dat hij poppenkast gespeeld heeft. In de tijd dat ik hem kende had hij een literair programma in het theater, waar ik wel eens als vrijwilliger het licht verzorgde. Hij heeft me indertijd ook gevraagd om muziek te schrijven bij een paar gedichten van Emily Dickinson.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2019, 12:43

even up voor Marjo

-

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2019, 17:37

Dank je! Boek is onderweg.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan de Rooy - Nachtvlinders

Berichtdoor Marjo » 06 Aug 2019, 11:54

Ik heb het gelezen. Als dit mijn eerste was geweest, was ik niet verder op zoek gegaan naar meer. Het is aardig, maar niet bijzonder. Het draait eigenlijk allemaal om latente homoseksualiteit. De hoofdpersoon komt er gaandeweg achter dat hij niets voelt voor al die vrouwen die om hem heen fladderen, maar dat hij meer heeft met die jongemannen. Maar dat wordt meer tussen de regels door verteld, niet alsof hij een schokkende ontdekking doet. Hij draait er om heen, de schrijver dan.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten