Jem Lester - Shtum

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Dettie » 20 Jan 2017, 16:34


Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Marjo » 20 Jan 2017, 16:55

Een Nederlands debuut?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2017, 13:16

Nee Jem Lester is een Engelsman. Ik heb het onderstaande nu ook even op de site gemeld.

Over de auteur: Jem Lester is leraar Engels en mediastudies op een middelbare school. Hij heeft twee kinderen, waarvan eentje een ernstige vorm van autisme heeft.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Annemarie » 21 Jan 2017, 13:59

Wat een verhaal! Het klinkt inderdaad prachtig en dat voor een debuut. Heel knap.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2017, 17:37

Ja het is echt erg mooi, heb zelfs nog een paar dagen daarover na lopen denken.
Dat zegt wel wat. Ik hou erg van zulke boeken. je krijgt gelijk ook ene berg informatie over autisme en hoe ermee omgegaan wordt door de hulpverleners en instellingen, de ene keer heel goed en heel kindgericht en de andere keer verbijsterend slecht.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Willeke » 22 Jun 2017, 14:42

Wat een eerlijk, grappig, soms wrang maar vooral vaak ontroerend boek.

Ik heb het, om zijn echtheid, er wordt geen detail geschuwd, meteen doorgegeven aan mijn schoonzus.
Meer dan enig ander boek dan ik ken wordt de zwaarte die je af en toe tot waanzin kan drijven, én de onvoorwaardelijke liefde tot op het bot, voor een gehandicapt kind zo mooi en eerlijk beschreven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2017, 15:04

Och ja, dit was ook al zo'n mooi boek. Ik was helemaal gek van opa, die zo hield van zijn kleinzoon en in feite ook van zijn zoon. Maar dat praten met elkaar... In mijn ogen draaide het hele boek om het niet kunnen praten, niet kunnen uitspreken wat je bedoelt en voelt. Ook de schok op het eind herinner ik me nog, dat opa dat allemaal verzwegen had.
Erg, erg, erg mooi gedaan.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jem Lester - Shtum

Berichtdoor Willeke » 22 Jun 2017, 17:11

Ja dat klopt, de paralel is ook mooi, de kleinzoon kán niet praten, de vader en opa kunnen dat wel maar doen dat niet met elkaar.
Maar ze praten allebei wel tegen Jonah, die weliswaar niet praten kan, maar wel eindeloos luisteren zonder oordeel.
Het huwelijk van Ben en zijn vrouw gaat volgens mij ook niet zozeer ( alleen) aan de zorg voor Jonah ten onder, maar ook vooral aan gebrek aan communicatie. pas aan het einde van het boek, als alles al voorbij is, ook hun huwelijk, komen ze van elkaar te weten wat de ander werkelijk dacht en wat zijn/haar problemen waren


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten