Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 21 Dec 2016, 16:36

"De titel verraadt al dat de buren in dit boek het niet goed met elkaar kunnen vinden. Marion woont op Katterijn Avenue 12 en Hortensia woont op nummer 10. Hun luxe huizen staan in een chique villawijk waar de problemen van alledag in het niet vallen bij die van de minder welgestelde mensen in Kaapstad. Het interesseert de bejaarde Marion en Hortensia niet. Marion is bekrompen en Hortensia verbitterd. Problemen van anderen doen er niet toe. Marion en Hortensia willen rust maar “die van hiernaast” gunt hun dat niet. Hoewel hun huizen en tuinen groot zijn, zitten ze elkaar in de weg. Het is een oude haat die zich stevig in hun koppige hoofden heeft genesteld."

Lees verder: http://www.leestafel.info/yewande-omotoso

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor berdine » 21 Dec 2016, 17:10

Nou deze gaat wel op onze bieb verschijnen. Ik zet hem alvast op mijn lijst!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 21 Dec 2016, 17:23

Deze zal je ook wel bevallen, denk ik. Deze dames maken het zichzelf onnodig moeilijk maar natuurlijk is dat niet zomaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Dettie » 21 Dec 2016, 17:33

Dat klinkt goed Annemarie.
Ik zie ze al helemaal voor me 'Marion is bekrompen en Hortensia verbitterd.'
'Marion is een fanatiek lid van de bewonerscommissie en raakt ontstemd als iemand zich niet aan de regels houdt. Hortensia maakt er dan ook een sport van haar buurvrouw dwars te zitten.'
Dat kan al haast niet meer stuk.

Het doet me denken aan Een keukenmeidenroman (The help) van Kathryn Stockett. Alleen ging het daarin om zwarte dienstbodes/hulpen en de blanke hautaine dames.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 21 Dec 2016, 17:41

Het lijkt er een beetje op qua sfeer, vooral dat stukje over het wc-papier, maar de twee dames in het boek zijn volkomen gelijkwaardig aan elkaar. Ze wonen allebei in een chique buurt, zijn slim en weten wat ze willen. Ze zitten allebei vastgeroest in hun eigen meningen. Op hun leeftijd is het niet eenvoudig die bij te stellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Dettie » 21 Dec 2016, 18:00

Lekker twee halstarrige dames dus. Daar komt vast een film van.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 21 Dec 2016, 18:10

Die zou ik dan wel willen zien!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor berdine » 30 Jan 2017, 13:22

berdine schreef:Nou deze gaat wel op onze bieb verschijnen. Ik zet hem alvast op mijn lijst!


Nog beter: Bol bood me een korting van 2.50 aan op mijn volgende e-book. Dit e-book kost 4.99...! :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2017, 14:29

Ah kijk eens aan! Zo is nog eens extra leuk om een boek aan te schaffen!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor berdine » 30 Jan 2017, 15:17

Ja hè? Ik begrijp niet dat ze geen limiet stellen. Zo'n aanbod komt regelmatig en dikwijls heb ik dan iets voor een paar euro. Nou ja, zouden ze zeggen dat ik minimaal voor 15 euro zou moeten bestellen, dan liet ik die 2.50 voorbij gaan.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 30 Jan 2017, 18:07

O, wat leuk Berdine. Dat is nog eens een koopje!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor berdine » 13 Feb 2017, 20:26

Erg grappig verhaal. Ik vond de personen niet helemaal karaktervast, maar vooruit. Ook qua stijl is het geen hoogvlieger. Verhalen vertellen en opbouwen kan ze echter prima. Het is pas haar tweede boek, dus misschien wordt haar stijl nog beter. Ik heb dit alvast met veel plezier gelezen!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 13 Feb 2017, 20:37

Ik vind de ongedwongenheid van de stijl juist wel prettig. Leuk dat je genoten hebt!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor berdine » 13 Feb 2017, 20:51

Het viel me met name op wanneer ze b.v. de jeugd- of de studiejaren van de hoofdpersonen schetste. Ik vond het dan teveel een opsomming. De vaart ging eruit. Zodra ze weer overging naar het heden vloog het verhaal vooruit. Wat mij betreft had ze die voorgeschiedenis in kleinere brokjes mogen opdelen.
Wat ze trouwens erg goed overbracht was de reden waarom Marion zo star was m.b.t. de zwarte bevolking. Het was haar met de paplepel ingegoten, ze had er nooit bij stilgestaan en toen ze dat uiteindelijk wel deed, wilde ze niet veranderen omdat dat voelde als verraad aan haar ouders. Het waren hun ideeën en die van hun ouders voor hen. Alsof ze haar familie verloochende. In opstand komen tegen de ideeën van je ouders kun je prima doen in je puberteit, maar ze jarenlang koesteren en ze dan pas verwerpen, daar is moed voor nodig.
De dingen zijn nooit zo zwart-wit en je kunt je nooit helemaal verplaatsen in situaties van anderen en al helemaal niet als die cultuur zo anders is.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Yewande Omotoso - Die van hiernaast

Berichtdoor Annemarie » 13 Feb 2017, 21:12

Ja, dat vond ik ook heel goed gedaan. Marion wist gewoon niet beter toen ze opgroeide. Wij vinden het natuurlijk raar maar voor haar was het de normaalste zaak van de wereld. Als ze haar mening bij zou stellen, zou ze haar complete leven bij moeten stellen. Dat is moeilijk. Voor mensen als Marion is dat reden om alles maar gewoon bij het oude te laten. Angst voor het onbekende is helaas nog altijd een heel actueel onderwerp.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten