Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Annemarie » 17 Nov 2016, 19:40

Een beklemmend verhaal over een twaalfjarig jongetje dat in een vlaag van woede zijn zesjarige buurjongetje om het leven brengt.

Op de kaft staat dat het een roman is, maar het kan ook prima voor een thriller doorgaan. Ik had het al bijna op de thrillersite gezet.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/pierre-lemaitre

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2016, 20:42

Ja ik wilde ook al vragen waarom het als roman gekenmerkt werd, maar dat weet jij dus ook niet Annemarie?
Wordt wel duidelijk waarom Antoine dat jongetje vermoordde? Ik bedoel dus, is er een verklaring voor? (akelige jeugd, trauma of iets dergelijks)
Dat hij boos is dat zijn buurman dat doet kan ik me voorstellen maar om dan zo enorm razend te reageren... daar moet iets achter zitten lijkt me

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Annemarie » 17 Nov 2016, 20:49

Nee, dat weet ik niet en ik heb ook een bericht van de uitgever waarin het een thriller wordt genoemd. Het kan dus allebei.

Het boze gedrag van Antoine komt vooral voort uit opgekropte frustraties. Hij mag van zijn moeder niet met zijn vriendjes computeren, een meisje heeft hem min of meer afgewezen en dan wordt ook nog zijn buurhond voor zijn ogen doodgeschoten. Hij krijgt een kinderlijke driftbui waarbij hij zijn zelfbeheersing verliest. Dat hij het lichaam daarna ook nog eens verstopt en zijn mond houdt, zegt niet veel goeds over hem.

De vraag is echter hoe hij met zijn daad om zal gaan. Zal hij opgepakt worden of komt hij ermee weg? Wat doet zo'n daad met een opgroeiend kind?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2016, 20:58

Luguber hoor en intrigerend natuurlijk. Inderdaad wat zijn de gevolgen, overleeft Antoine zijn daad wel. Hij moet dan wel met zichzelf zien te leven na zo'n daad en dan zo jong! En inderdaad wordt hij veroordeeld (als dat al kan als iemand zo jong is) enz. Ik heb ooit wel eens gelezen over twee jongetjes, 10 jaar dacht ik, in Engeland die ook een kind vermoord hadden, echt gebeurd dus, en heb me daarvan ook afgevraagd hoe hun leven verder verlopen is. Of ze straf kregen weet ik niet meer, maar een eng idee was het wel, zo jong!!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Annemarie » 17 Nov 2016, 21:02

Ja, het is zeker eng. Het kan meerdere kanten opgaan: of een kind kan het niet aan en stort in, of hij/zij blijft op de been en ontwikkelt zich tot een volwassene met griezelige trekjes. Ook kan het kind of de ouders aan de bel trekken zodat er op tijd hulp geboden kan worden. Maar ook dan moet een kind leren leven met zo'n gruwelijke daad. Heel heftig. Dat verhaal van die twee jongetjes in Engeland vond ik toen ook heel schokkend.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Marjo » 17 Nov 2016, 21:06

Misschien is het daarom dat het een roman is: omdat in de realiteit iets soortgelijks gebeurd is?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Pierre Lemaitre - Drie dagen en levenslang

Berichtdoor Annemarie » 17 Nov 2016, 21:12

Dat zou best kunnen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten