Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Annemarie » 15 Nov 2016, 16:30

"Verhalenbundels zijn er in alle soorten en maten. Soms gaat het om ontroerende, realistische of grappige verhalen. De Russische schrijfster Ljoedmila Stefanovna Petroesjevskaja (1938) heeft echter voor een heel ander thema gekozen. Haar verhalen zijn luguber en onheilspellend. Sommige verhalen gaan over het slechte in een mens, anderen over de dodenwereld of over het schemergebied tussen leven en dood. Ze bezorgden me stuk voor stuk kippenvel."

Lees verder: http://www.leestafel.info/ljoedmila-petroesjevskaja

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor berdine » 15 Nov 2016, 16:42

Ik zou er niet zo gauw aan beginnen. De kaft is wel intrigerend. Gelukkig zijn de verhalen niet alleen maar luguber.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Annemarie » 15 Nov 2016, 16:51

Soms kies ik juist een boek dat "anders" is. Dit is zo'n boek. Het zijn niet bepaald vrolijke verhalen maar ze verschaffen wel inzichten en zijn mooi sober geschreven. Ik moest even wennen maar uiteindelijk hebben de verhalen me toch erg geboeid.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2016, 17:59

Ik zal het ook niet snel kiezen, vanwege én de omslag, én het feit dat het verhalen zijn, en toch word ik een beetje aangestoken door jouw verslag..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Annemarie » 15 Nov 2016, 18:02

Ja echt, het heeft iets heel aparts. Eerst lijken de verhalen alleen maar duister en macaber maar toen begonnen ze dieper tot mij door te dringen en ging ik er heel anders tegenaan kijken. Toen het boek verscheen was deze (ervaren) schrijfster ongeveer 73 jaar. Dat is ook wel een bijzonder gegeven.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2016, 18:08

Het is niet zo dat ze toen pas debuteerde?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Annemarie » 15 Nov 2016, 18:32

Nee, het is geen debuut. Ze schijnt zelfs een behoorlijk bekende schrijfster te zijn. In Rusland was haar werk tientallen jaren verboden. Hier staat een interessant interview: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... esjevskaja

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2016, 09:55

Mooi interview en een markante vrouw. Ik hou wel van die eigenzinnige types. Zelf heb ik het lef niet maar bewonder het wel als mensen precies doen wat ze willen, hun hart volgen als het ware.

Het boek trekt me niet omdat ik me teveel inleef en wat ik lees in jouw recensie is het vrij luguber, maar het is wel heel apart en bijzonder. Russische schrijvers kunnen sowieso meestal heel goed en vol drama schrijven over onheilspellende zaken.
Leuk Annemarie! het is weer eens heel iets anders.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Ljoedmila Petroesjevskaja - Er was eens een vrouw die haar buurkind wilde doden

Berichtdoor Annemarie » 16 Nov 2016, 12:40

Ik snap dat jij dit boek niet wil lezen maar ik vind het wel leuk om te lezen dat je duidelijk begrijpt waarom het boek me heeft geboeid.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten