Marja Visscher - Tussen rang en stand

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2016, 16:57

Dit boek heb ik gelezen omdat ik - vrijwillig - mee wilde doen met dit samenleesboek bij hebban.nl. De discussie daarover is bijzonder omdat de schrijfster zelf ook meedoet en veel bijdraagt aan het gesprek. Ze geeft ons extra informatie over de tijd waarin het boek zich afspeelt en neemt ruim de tijd om iedereen een antwoord te geven. Erg leuk!

http://www.leestafel.info/marja-visscher

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2016, 12:49

De recensie staat er nu op (ik wilde even de discussie bij Hebben afwachten over dit boek)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2016, 16:41

Meer een Hebban boek dat een Leestafelboek. Of mag ik dat zo niet zeggen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2016, 16:45

Ik weet niet wat een Hebbanboek is. Ik kom daar eigenlijk zelden tot nooit.
Voor mij viel het boek een beetje tegen omdat het meer een liefdesverhaal was dan een historisch verhaal was. Soms had het veel weg van een bouquetreeks maar niet aldoor. Het had wat mij betreft wel wat meer diepgang mogen hebben. Maar de schrijfster vertelde wel waarom ze voor deze vorm had gekozen. Het liefdesverhaal was voor haar de rode draad. Vandaar ook dat ze zelf zegt "een meeslepende liefdesgeschiedenis die zich afspeelt in een 18de eeuwse setting"

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2016, 16:49

En had men daar min of meer dezelfde mening?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2016, 16:57

Mijn eerste indruk is dat er bij Hebban veel meer romans als deze genoemd worden. Meer 'licht' werk dan hier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2016, 16:57

berdine schreef:En had men daar min of meer dezelfde mening?


Nee, Berdine een enkeling vindt het ook wat te romantisch maar het merendeel vindt het erg mooi. Ik denk dat ik te verwend ben door Hella Haasse en ook wel Thea Beckman en Simone van der Vlugt. Die geven je het gevoel dat je even in die tijd waar het boek over gaat geleefd hebt. Dat gevoel kreeg ik niet bij dit boek. Ik vond alles te makkelijk gaan en de historische setting speelt een bijrol.
Maar om terug te komen op je vraag het merendeel is dus erg te spreken over het boek, voel me bijna bezwaard om een tegengeluid te laten horen.
Wel petje af voor de schrijfster ze geeft erg gedetailleerde en uitgebreid antwoord aan iedereen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2016, 17:23

Nou dan is Marjo's indruk wel terecht, lijkt me. Ik dacht dat het wel mee viel, maar ik lees er niet veel recensies.
En een tegengeluid, als je het kunt beargumenteren, is toch prima? Hoef je je toch niet bezwaard over te voelen?
Er gaat nu overigens een leesclub starten voor een boek van Almudena Grandes. Dat is wel wat literairder lijkt me.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Renate » 14 Nov 2016, 17:28

Ik moet ergens denken aan Lady Chatterley's lover, hoewel dat toch niet helemaal hetzelfde is. Er is echter ook wel duidelijk sprake van een standsverschil.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marja Visscher - Tussen rang en stand

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2016, 17:42

Lady's Chatterly's lover is een stuk pikanter dan dit boek. Bij Tussen rang en stand vroeg ik me zelfs aanvankelijk af of ze het wel 'gedaan' hadden, zo voorzichtig was het beschreven. Maar er zijn wel enkele overeenkomsten, welke vertel ik niet want dan verraad ik het verloop van dit boek.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten