Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2016, 14:40

In deze debuutroman van de dichter en schrijver Peter Theunynck maken we kennis met de hoogmoedige Solange en haar man, de goedige rijwielhersteller Arthur.

'Arthur moet vele uren kloppen, want Solange laat het geld graag rollen en ze jerimieert voortdurend over zijn karige inkomsten. Gelukkig doet Arthur zijn job nog altijd met volle goesting. Zijn zoon Gust komt hem regelmatig een handje helpen en dan is hij de gelukkigste mens ter wereld.'

lees verder http://www.leestafel.info/peter-theunynck

Dettie
die als we nog samenleesboeken hadden dit boek zou voorstellen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Sep 2016, 15:41

Tjonge, als je de bespreking leest, denk je aan een dik boek van 400 pagina's of meer. Het klinkt in ieder geval heel interessant. Weer een boek voor m'n lijstje, althans als de bibliotheek het heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2016, 16:41

ja dat is ook het knappe van dit boek Renate, ik heb in feite alleen het begin verteld, maar het is echt een familiegeschiedenis.
Maar vooral de taal is zo mooi, puur genieten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2016, 16:44

Hoeveel boeken zouden er al op de volgende debutantenlijst staan? We hebben er best een aantal gehad hier.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Sep 2016, 16:56

Ik wacht wel af, tot de bibliotheek het heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2016, 16:57

Ik heb geen idee Marjo, ik hoop dat ze gauw met een nieuwe lijst komen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Dec 2017, 19:24

Het heeft de lijst nooit gehaald, en dat verbaast me niet echt. Het heeft zoals jij ook aangeeft een te Vlaams tintje. Niet alleen qua taal, ook het verhaal zou zich hier niet zo afgespeeld hebben, denk ik. Mooi? Hm, nou, dikke zeven dat wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2017, 13:01

Oh jammer dat je er niet zo weg van bent. Een dikke zeven is evengoed best wel goed. Wat maakt dat het geen negen krijgt?
Ik vond het een erg mooi verhaal, vooral die Vlaamse sfeer was zo goed weergegeven en die familie die zo verdeeld is. Moeder wil hogerop en vader werkt zich kapot maar haalt nooit de idealen van zijn vrouw. Erg mooi geschetst door de schrijver.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Marjo » 12 Dec 2017, 13:20

Je zegt dat zelf al: die Vlaamse sfeer is goed weergegeven. Te goed, het boek is te Vlaams. Voor de prijs. Voor mij is de manier waarop het geschreven is te indirect, te afstandelijk. Met meer (sappige) dialogen had het misschien hoger gescoord.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2017, 13:24

Ah zo bedoel je, ja inderdaad het is érg Vlaams. Maar ja ANV is ook een Vlaamse instelling :-).
Zelf kon ik me er wel goed in vinden in die sfeer, het had iets van Boven is het stil, dat is ook vrij indirect, maar toch voel je de sfeer die er hangt wel heel goed.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Marjo » 12 Dec 2017, 19:22

'Het ANV brengt Nederlanders en Vlamingen samen om elkaar beter te leren kennen, de belangstelling voor elkaar te vergroten en de samenwerking te verbeteren.'
Het is half Vlaams dan. Maar de laatste jaren valt de keuze voor de shortlist steeds meer op echt Nederlandse boeken, boeken die een Vlaming niet zou schrijven, zo direct en vaak hard.
Er zit ook maar één Vlaming in de jury, meen ik. Maar dat kan dit jaar weer anders zijn.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 20 Dec 2017, 18:42

Het boek ligt op me te wachten, samen met 4 andere bibliotheekboeken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 22 Dec 2017, 14:49

M'n vader is het aan het lezen en geniet er echt van. Soms vindt hij het een beetje over de top, maar het bevalt hem wel. Ik ben benieuwd, maar er ligt eerst nog een bespreekboek op me te wachten.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2017, 12:21

Ik lees dit boek momenteel in bed, dus het gaat nog een beetje langzaam. Ik ben wel op een probleempje gestuit. In de proloog, die zich 5 jaar nadat Florence is komen logeren afspeelt, staat dat Florence de nicht is van de jongens en dat klopt, omdat ze de dochter van André, de broer van Arthur, is. Later in het boek, als André overleden is (is dat dan 5 jaar voor de proloog?), probeert Gust Florence te troosten en dan zegt ze dat ze zijn tante is. Is dat dan de uitspraak die alles verandert?
Het is een mooi boek, maar het is me niet duidelijk hoe het een en ander nu in de tijd in elkaar zit.

Wat ik ook wel grappig vind is dat Gust 'De Buddenbrooks' van Thomas Mann (een titel die mij in het hoofd schoot toen ik de bespreking las) De Slembroucks in het groot noemt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2017, 12:56

Ik weet het verhaal niet meer helemaal maar ik denk dat je eerst even door moet lezen.
Een nicht is een kind van een broer of zus, of van een oom of tante. Dus eerst wordt gezegd dat Florence de dochter van André is.
Een tante is de zus van je vader of moeder. Dat zou betekenen dat zij niet de dochter van André is maar een kind van opa en oma. Toch?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Peter Theunynck - De Slembroucks (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2017, 13:01

Iets dergelijks, maar misschien moet ik het boek eerst maar uitlezen. Het gaat nog langzaam, want in bed lees ik niet veel. Bespreekboeken laten zich vaak wat lastiger in bed lezen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten