Nadat in WO I alle mannen van de familie Palmisano gesneuveld zijn, houdt Donata de vrouw van de laatste Palmisano haar hart vast als ze zwanger blijkt...
Als ze een zoon krijgt, zal hem die vloek dan ook treffen? Ze moet iets verzinnnen...
Zie http://www.leestafel.info/rafel-nadal
Dettie
Rafel Nadal - De vloek van de Palmisano's
Re: Rafel Nadal - De vloek van de Palmisano's
Ik moest aan de bijna gelijknamige tennisser denken en vroeg me af of die ook al schreef, maar dat is dus niet zo.
Ik twijfelde ook of ik zou melden in de recensie dat het niet de tennisser was Renate, maar deed het toch maar niet.
Heb wel onderaan gezet dat de schrijver in 1954 geboren is.
Dettie
Heb wel onderaan gezet dat de schrijver in 1954 geboren is.
Dettie
Na het lezen van de bespreking wist ik ook wel beter. Maar bij het zien van de naam dacht ik dat de naam verkeerd was geschreven.
Dubbele must dus.
Er staat nauwelijks iets over WOI in Marjo. Alleen dat die 21 mannen uit de familie Palmisano gesneuveld zijn.
Dettie
Dettie
Mooi! Kon ik maar even met die oude man praten.
Ja, die oude man vertelt het verhaal, het echtpaar zal ademloos hebben zitten luisteren neem ik aan.
Ik zie het helemaal voor me, zittend op zo'n bankje in Italie, in de schaduw, alle het geruis van de bomen...
Geweldige ervaring lijkt me.
Dettie
Ik zie het helemaal voor me, zittend op zo'n bankje in Italie, in de schaduw, alle het geruis van de bomen...
Geweldige ervaring lijkt me.
Dettie
Dat lijkt mij ook!
O! Dat leek anders.
ja dat dacht ik al, maar ik moest verklaren waarom er over een vloek gesproken werd. In het boek begint de oude man met het vertellen wie van die familie waar aan het front sneuvelde, 21 in totaal. Dat verhaal beslaat zo'n 4-5 pagina's en dan komen we uiteindelijk uit bij de laatste Palmisano die net getrouwd is. Als hij na zijn verlof terugkeert naar het front en een paar dagen later sneuvelt, blijkt zijn vrouw Donata in verwachting. Om haar kind en de dichter van haar nicht draait het verhaal.
De vertelling over al die gesneuvelde Palmisono's in WOI was dus de aanloop naar het eigenlijke verhaal dat de oude man wil vertellen
Dettie
De vertelling over al die gesneuvelde Palmisono's in WOI was dus de aanloop naar het eigenlijke verhaal dat de oude man wil vertellen
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”