Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Marjo » 15 Aug 2016, 21:23

Geschiedenis (van waar ik niet veel van wist) en een mooi familieverhaal dat vragen oproept.

Lees meer: http://www.leestafel.info/sacha-batthyany

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Annemarie » 16 Aug 2016, 10:28

Heftig. Het verhaal spreekt me wel aan, juist omdat niet altijd alles zwart-wit is. We hadden het er laatst ook al over: voor ons, als mensen die in een vrij land leven, is het makkelijk oordelen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2016, 15:58

Het lijkt me toch wel heel bizar als je ontdekt dat iemand uit jouw familie, weliswaar een oudtante en aangetrouwd, medeplichtigheid aan een massamoord op haar geweten heeft. Ondanks dat het geen echte familie is (wat me erg zou opluchten) zou ik denk ik ook willen weten hoe dat kon, waarom, hoe het zat enz. Of ik zou er helemaal niets van willen weten uit angst wat ik mogelijk nog meer zou ontdekken, want ze was wel getrouwd met een familielid en had die er dan niets mee te maken? Stel dat je nog meer gruwelijks ontdekt...
Dat lijkt me best een moeilijke afweging om te nemen. Mijn gevoel neigt naar het eerste, willen weten...

Waarom gaan mensen hun familiegeschiedenis uitpluizen is dezelfde vraag. Waarom willen ze dat weten? In de hoop een stoere held als voorvader te hebben? Of gewoon voor de leukheid? Wat als je minder leuke zaken ontdekt?


Het lijkt me echt een boek die je aan het nadenken zet. Mooi!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2016, 16:12

Misschien gewoon om meer over de eigen achtergronden te weten? M'n vader heeft zich ook een tijd met genealogie bezig gehouden en een aardig stukje uit weten te pluizen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Dettie » 18 Aug 2016, 17:15

Ik vind het zelf ook leuk hoor Renate om het te weten. Ik kom uit een familie van klompenmakers, vond ik wel leuk om te lezen.

Ik bedoelde mijn vraag ook meer van, waarom vinden mensen het leuk om hun voorgeschiedenis te weten, waarom gaan mensen dat doen? Heeft het nut? Nee eigenlijk niet, want het is allemaal al geweest, en je kunt er toch niets aan veranderen maar toch zoeken heel veel mensen het uit.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Renate » 18 Aug 2016, 19:01

Het heeft geen nut, zoals zoveel geen nut heeft. Ik weet dat er een tak van m'n familie in de diplomatieke dienst terecht is gekomen. Een ander familielid heeft zich in de kringen rond Frederik van Eeden bewogen. Een deel van m'n familie komt oorspronkelijk uit Duitsland en een ander deel uit België en misschien komt er ook nog wat uit Italië, maar zo ver is m'n vader nooit gekomen.

Of m'n liefde voor Duitsland nu iets met m'n afkomst te maken heeft? Ik houd van de taal en van Duitstalige muziek, van Duits gebak en Duitsland is m'n favoriete vakantieland. M'n vader merkt wel eens op dat ik me daar best zou weten te redden. Een voordeel is dat ik in Duitsland nooit ben uitgescholden voor vuile rotmof.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Marjo » 18 Aug 2016, 21:24

De schrijver is journalist, dat zegt misschien veel?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sacha Batthyany - En wat heeft dat met mij te maken

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2016, 09:12

ja dat zegt wel veel natuurlijk. Het uitzoeken zit er al helemaal in :D

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten