Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2016, 23:08

Ideeënroman, mooi geschreven ook.

Lees meer: http://www.leestafel.info/thijs-feuth

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2016, 08:40

Zo te lezen lijkt het op andere boeken/debuten, tenminste zo komt het over, waarin de hoofdpersoon ook steeds verwarder raakt.
Heb je het idee dat dit verhaal toch origineel is? Springt het eruit? Of is het een van de vele?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2016, 09:14

Ik had niet het idee dat ik 'een van de velen' las. Ik vond het door de ideeën een prima boek, ik ging meedenken. En leerde de moerassen van Finland kennen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 22 Jun 2016, 13:02

Een beetje moeite doen is niet erg, als de moeite met een boeiend verhaal beloond wordt. Dit verhaal klinkt goed.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2016, 19:36

Het klinkt interessant. Bij de samenvatting moest ik aan Haas van Arto Paasilinna denken, misschien door de Finse bossen en een diertje.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2016, 19:38

Dat boek ken ik niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2016, 19:42


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2016, 09:01

Het lijkt - maar dat weet ik niet zonder het zelf te lezen - een boek met meer personages. In Zwarte Ogen is er die ene hoofdverteller, die af en toe iemand tegenkomt, die ook snel weer verdwijnt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 12:20

In een recensie las ik dat Thijs Feuth heel veel verwijst naar schrijvers of literair werk van bijv. W.F. Hermans, Émile Zola, Louis Couperus, Jan Jacob Slauerhoff, Gerrit Achterberg enz . En de naam Marsman voor het hoofdpersonage zegt natuurlijk ook al genoeg.
Vond je dat niet storend? Omdat je dat bij Mullisch vaak niet erg prettig vond.

Er staat overigens hier een heel uitgebreide recensie waarbij de recensent alles uitgezocht heeft waar de schrijver naar verwijst.
Heel interessant om te lezen.

http://blogzweden.blogspot.nl/2016/02/z ... feuth.html

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2016, 15:46

Als dat me stoort lees ik er overheen natuurlijk. Ik kan me wel Achterberg herinneren, die was nuttig voor het verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 16:04

haha nou een discussie zit er niet in merk ik. Ik vond het wel apart dat de schrijver er zoveel in verwerkt had.
Heb je nog die link aangeklikt? Je weet niet wat je ziet/leest!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2016, 16:07

Hoe kan je nou discussiëren over een boek dat je niet alle twee gelezen hebt.
Ik heb die link aangeklikt, maar als ik eenmaal klaar ben met een boek duik ik er niet opnieuw in. Leuk dat iemand dat allemaal heeft uitgezocht, dat zeker!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 16:24

Ik stel net als jij vragen naar aanleiding van de recensie. En dan kun je ook een uitwisseling of discussie hebben. Toch?
In dit geval las ik in andere recensies over dit boek dat er veel naar andere schrijvers werd verwezen en omdat jij dat niet noemde vroeg ik me af of je dat storend vond, die gedeeltes diagonaal had gelezen zoals je altijd zo mooi zegt, en ze daarom niet noemde. Vandaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2016, 16:47

Je kan niet altijd alle elementen die in een boek zitten vernoemen. Iedereen maakt een keuze. En hier heb ik inderdaad die verwijzingen laten zitten, omdat ze voor mij - met uitzondering van Achterberg - niet veel toevoegen. Iemand die meer oog heeft voor literatuur zal daar wel gecharmeerd door zijn. Zo is ook de beschrijving van het landschap voor iemand die Finland kent of wil leren kennen belangrijker dan voor mij.
Dat doet een lezer toch: er uit halen wat hem interesseert?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 16:59

Ja een lezer doet dat wel, maar iemand die over een boek schrijft ook? Bedenk ik me nu.
Geef je in dat geval niet weer wat je aantreft in een boek en wat de schrijver doet, welke stijl hij hanteert, of het makkelijk of moeilijk te lezen is, het woordgebruik enz. Noem je dan zoals in dit geval wel of niet dat hij het landschap van Finland beschrijft of die verwijzingen naar literatuur.

Het zet me wel aan het denken, zelf doe ik dat geloof ik ook niet altijd ook al probeer ik het wel.
Als ik een vriendin over een boek vertel dan is dat toch anders dan als ik erover schrijf, want in een verslag wil ik informatie geven, eventueel als dat relevant is ook over de schrijver zelf. Tenminste dat werkt bij mij zo.

maar goed, we weten nu in ieder geval hoe het boek bij jou overkwam en wat je er nog meer van vond. Is ook leuke, extra informatie.

dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Renate » 27 Jun 2016, 17:07

Als ik over een boek schrijf, wil ik in eerste instantie m'n enthousiasme over het boek delen. Daarom weet ik ook niet of ik echte besprekingen schrijf. Daarom vind ik het ook wel leuk om de bespreking te lezen, van iemand wiens vak het is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 17:24

Ja ik ben ook meestal mijn enthousiasme aan het delen maar probeer ook achtergrond- of extra informatie te geven. Bij prentenboeken bijv. welke technieken de illustrator gebruikt. Bij andere boeken kan het ook zijn, als het relevant is, dat ik vermeld waarom het boek geschreven is. Of als er historische personages of gebouwen of kunst in staan daar linken bij voegen voor meer informatie over die mensen of andere zaken.

Ik twijfel trouwens altijd aan mijn besprekingen, van de 100 zit er misschien één bij waarvan ik denk, ja dat is een goeie. Maar vaak lukt het gewoon niet om het beter te verwoorden of te doen. Dan kom ik niet tot een ander, beter, resultaat dan wat ik geschreven heb.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2016, 20:12

Toch niet alles, Dettie? Dat is ondoenlijk. Bovendien wil ik liever niet te veel weggeven, dus ik probeer een sfeer op te roepen.
Dan vind ik het al genoeg als ik zeg dat het boek in de moerassen van Finland speelt zonder al die specifieke dingen er bij te noemen. En al die verwijzingen naar schrijvers dienen ook alleen maar om het verhaal toe te spitsen, dat hoef ik ook niet te vertellen vind ik. Dan vertel ik te veel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2016, 21:36

nee, je hoeft ook niet alles te vertellen, maar wel de grote lijnen en je kunt eventueel zeggen dat een land uitvoerig of beknopt wordt beschreven enz.
en ALS schrijversnamen of andere namen van bekende mensen, gebouwen, kunstwerken of iets dergelijks in een recensie genoemd worden dan vind ik wel dat je een link naar meer informatie erbij kunt plaatsen. (moet niet maar zelf vind ik dat wel leuk en goed)
Wij zijn bijv. opgegroeid met namen als Marsman, Achterberg, W.F. Hermans maar jongere mensen niet en dan vind ik het wel belangrijk dat je laat zien wie dat waren. Net als kunstenaars, of historishe figuren.

Dettie
die merkt dat ze zelf al dit soort dingen ook beter kan doen dan nu.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thijs Feuth - Zwarte ogen (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Jun 2016, 07:56

Dat soort dingen in het verslag vermelden laat ik aan jou over, ook al heb ik het wel zelf opgezocht. Doe ik niet altijd, geef ik eerlijk toe.
Dat heeft te maken met mijn persoonlijke interesse. Finland in dit geval heeft die interesse niet zo.
Als jij stelt dat als je over een boek schrijft je eigenlijk de persoon in gedachten moet hebben die niets vermoedend dat boek wil gaan lezen en je dus meer algemeen moet schijven, dan geef ik ook toe dat ik dat niet doe. Een verslag van mij is persoonlijk. Ik noem de dingen die mij opgevallen zijn, die bij mij blijven hangen. Ik kan niet een verslag maken waarvoor ik een boek moet gaan ontleden. Dat is denk ik ook wat Renate bedoelt: het is geen recensie, het is een verslag.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten