Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2016, 13:19

Ren, Janina, ren! is het waargebeurde verhaal van de nu 84-jarige Janina Katz, die een Pools Joods meisje was toen de oorlog in Polen uitbrak.

Lees verder http://www.leestafel.info/marjan-brouwe ... itzhuijzen

Trenke Riksten-Unsworth

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Annemarie » 19 Jun 2016, 13:23

Een verhaal dat, grotendeels, waargebeurd is, maakt altijd extra indruk op me. Dit lijkt me ook een aangrijpend verhaal.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2016, 14:42

Het valt me meteen op dat hier een schrijver het verslag gemaakt heeft. Of moet ik zeggen iemand die de tekst anders leest dan de gemiddelde lezer!
Ik vind dat wel prettig, maar ik weet niet of het die gemiddelde lezer ook aantrekt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2016, 15:27

Waarom zou deze recensie de gemiddelde lezer niet aantrekken Marjo? Verklaar u nader :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2016, 18:55

Is het niet zo dat de meest lezers willen weten waarover ze lezen, en niet hoe een boek geschreven is? In dit verslag ligt op het laatste de nadruk, op stijl en vorm. Natuurlijk staat er ook in waar het over gaat maar toch heel anders dan wanneer je een bolbeschrijving krijgt.

Trenke
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 Nov 2015, 20:19

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Trenke » 19 Jun 2016, 19:55

Marjo schreef:Is het niet zo dat de meest lezers willen weten waarover ze lezen, en niet hoe een boek geschreven is? In dit verslag ligt op het laatste de nadruk, op stijl en vorm. Natuurlijk staat er ook in waar het over gaat maar toch heel anders dan wanneer je een bolbeschrijving krijgt.

Bedankt voor je feedback op mijn recensie Marjo.
Je hebt gelijk dat mijn recensie anders is dan bijvoorbeeld reviews op bol.com. Ik vind dat officiële recensies, hoewel recensies natuurlijk altijd een eigen mening verkondigen, een zekere mate van professionele objectiviteit horen te hebben. Als ik een review op bol.com schrijf, schijf ik heel anders dan wanneer ik iets schrijf dat ik zie als een officiële recensie. (Niet dat ik er daar al veel van heb geschreven, overigens, maar zeker drie voor deze.)
Het begin van het boek vond ik dus moeizaam lezen. Dan vind ik dus dat ik moet uitleggen waarom het voor mij moeizaam leest.
Wat ik bij dit boek ook lastig vond, is kiezen hoeveel informatie ik zou geven over de inhoud van het boek. Die is minimaal geworden. Misschien te minimaal. Ik wilde niet te veel prijsgeven.
Ik zal waarschijnlijk meestal kinderboeken gaan recenseren. Dat doe ik toch op een wat andere manier, vermoed ik. Maar wel zo objectief mogelijk. En dat maakt het voor lezers misschien weer wat afstandelijker.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marjan Brouwers & Jeanette van Ditzhuijzen - Ren Janina, ren!

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2016, 20:46

Ik vind het prima hoor Trenke. Dat zeg ik ook eerder al. Ik zelf heb er meer aan te weten hoe een boek in elkaar steekt, want het gebeurt nogal eens dat een korte inhoud mij trekt en de stijl me dan helemaal niet aanstaat!
En inderdaad: wat kinderboeken betreft wordt het anders. Hoewel ik ook dan belangrijk vind hoe het boek geschreven is.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten