Hanya Yanagihara - Een klein leven

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Hanya Yanagihara - Een klein leven

Bericht door Dettie »

Het is al een tijdje terug dat een boek zó hard binnen kwam als dit boek. Zo vlijmscherp en indrukwekkend als je ze maar weinig tegen komt en ook nu ik het al dagen uit heb, blijft het rondspoken in mijn hoofd en is het alsof ik uit een andere wereld weer in de onze moet stappen.

lees verder http://www.leestafel.info/hanya-yanagihara

Willeke
Annemarie

Re: Hanya Yanagihara - Een klein leven

Bericht door Annemarie »

Dit boek moet enorm indrukwekkend zijn, dat blijkt ook uit jouw mooie recensie. Het is het Boek van de maand bij DWDD en er werd zelfs al over het boek van het jaar gesproken.
Willeke

Bericht door Willeke »

Het jaar is nog jong, maar ik denk niet dat er dit jaar nog een boek op mijn pad gaat komen wat zo'n indruk maakt. ik was ook in de gelegenheid om goed door te lezen, zodat het bijna een film was die zich voor mijn ogen afspeelde. Hoewel het erg heftig is, en daarom ook echt geen aanrader voor iedereen, kon ik me er bijna niet van losmaken.
Al besef ik altijd als ik een verslag schrijf, dat dat erg persoonlijk is.

Los van het verhaal vond ik het ook erg goed geschreven trouwens.
berdine

Bericht door berdine »

Nou je hebt het voor elkaar hoor! :mrgreen: Het staat op mijn lijst. Ik ga er niet meteen achteraan, ik heb net een zevenhonderdje uit, dus even wat minder.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ik zat al lezend al te bedenken wat jij er van zou vinden Berdine, ik heb eigenlijk geen idee. Het is erg heftig, ik moest het af en toe echt even weg leggen, maar ik vond het, voor zover ik daar verstand van heb, erg goed geschreven en opgebouwd. Ben héél benieuwd wat jij er van gaat vinden.
Willeke

Bericht door Willeke »

Het is altijd zo lastig om een boek zó enthousiast aan te bevelen, dat herkennen jullie misschien wel, omdat het toch altijd ook iets persoonlijks is.
Dit is echt zo'n boek waar ik altijd voor val.. Boeken die daadwerkelijk ergens over gaan, goed geschreven zijn en een verhaal vertellen. En dit boek gaat ook nog over de kracht en onmacht van vriendschap, ook al zo'n thema wat me aanspreekt.

Maar ik ben altijd bang dat een ander er dan moeite voor doet, of het koopt en er dan niets aan vindt.
berdine

Bericht door berdine »

Nou je bent toch niet de enige die het goed vindt? Het boek wordt op meerdere plaatsen aanbevolen. En het zal wel een duur boek zijn, dan wacht ik tot de bieb het heeft. Ik beloof je dat ik jou niet de schuld zal geven als het me niet bevalt! :black:
Willeke

Bericht door Willeke »

Ha ha.

Ik wil het je ook met liefde opsturen hoor.
berdine

Bericht door berdine »

Nee joh! Hoeveel porto moet daar wel niet op?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja dat herken ik wel Willeke, als iemand zegt dat ga ik kopen, slaat onmiddellijk de twijfel toe. O jee, denk ik dan, zo direct vinden ze het niets.
Stom he, je wil je eigen enthousiasme delen en als dat lukt denk je o jee. haha
Het scheelt vaak wel als je weet wie de recensie geschreven heeft, als die recensent meestal dezelfde smaak heeft dan zit het wel goed, en anders... pech gehad.

Maar het lijkt me een prachtig en vooral heel indrukwekkend verhaal, een heel mooie weergave van die enorme worsteling die iemand met zichzelf kan hebben.

Dettie
Willeke

Bericht door Willeke »

Mensen kunnen anderen en zichzelf meer ellende aan doen dan je je voor kunt stellen, daar doordrong dit boek me weer erg van.
Renate

Bericht door Renate »

Klinkt als een goed boek, maar ik zie wel tegen het formaat op. Ik ploeg nog steeds door het eerste boek van een Beatles biografie. Heel wat anders, maar niet gemakkelijk.
Willeke

Bericht door Willeke »

Het leest als een trein, ik ben er echt doorheen gevlogen Renate. Alleen het begin moet even op gang komen, ook al omdat je dan nog echt aan het kennismaken ben met de personages.
Renate

Bericht door Renate »

Ik las er toevallig vandaag een stuk over in De Groene Amsterdammer.
Willeke

Bericht door Willeke »

O die kreeg ik ook bij mijn krant vandaag, ga ik nog even lezen.
Renate

Bericht door Renate »

Er stonden veel interessante stukken in.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ja, de recensie over Arnon Grunberg vond ik ook erg boeiend.

Maar déze recensie ook. Een scherpe recensie, waarin hij zijn verwondering uitspreekt over de literaire lof en prijzen die dit boek ten deel vielen.
Hij vind de personages karikaturaal en de stijl slecht. Dat de lezers enthousiast zijn kan hij zich dan weer wel voorsteller. Hij zelf vond het als lezer goed en als recensent slecht.
Wat zou betekenen dat ik meer lezer dan recensent ben. Wat waarschijnlijk wel klopt. :)

Over een deel van zijn recensie loop ik nog te peinzen, maar mij verwondert het ten dele ook wel dat het boek zo'n groot publiek vindt, want het door zijn zware problematiek echt zware kost.
Renate

Bericht door Renate »

Ook het stuk over zelfmoord bij schrijvers was wel interessant.

Ik zie mezelf ook eerder als lezer. Daarom vraag ik me vaak af wat een echte recensent van een door mij besproken boek vindt.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ja zéér interessant. Ik had de Groene Amsterdammer eigenlijk nog nooit gelezen, maar was positief verrast.

En stukken die je aan het denken zetten, zoals deze recensie, omdat de auteur een andere mening hebt dan jij, zijn altijd een goede zaak.
berdine

Bericht door berdine »

Nou Willeke, het boek kwam gewoon op mijn pad. Ik krijg elke week een aanbieding van onze Libris-boekhandel, een e-book voor 5 euro. (Ik weet niet of alle Libris-boekhandels dat doen...) Een paar weken terug was het dit boek. Ja, dat laat ik dan niet aan mijn neus voorbijgaan!
Ik heb het in anderhalve week uitgelezen Renate. Voor deze "pil" hoef je niet bang te zijn.
Ik kan alleen maar herhalen wat Willeke in haar mooie verslag al zegt: Het is een soepel geschreven verhaal over vier vrienden, waarvan er één een geheimzinnig verleden heeft, waar hij niet over wil praten. Stukje bij beetje kom je dat te weten en het is te gruwelijk voor woorden. Alle karakters worden grondig uitgediept en hoewel het verhaal daardoor traag vordert, leest het als een trein. Yanagihara verlegt het perspectief van de ene naar de andere hoofdpersoon, maar uiteindelijk besteedt ze steeds meer aandacht aan Jude. Ze meandert door de tijd, grijpt soms een paar jaar terug en dan weer verder terug naar Jude's eerste jaren. Die afwisseling is prettig. Het verhaal van Jude is onvoorstelbaar en lezers die het meteen als een film voor zich zien moeten het maar niet lezen, maar het is zeer indrukwekkend.
Laatst gewijzigd door berdine op 15 okt 2016, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Willeke

Bericht door Willeke »

O wat goed dat je op je pad kwam. En ook dat je het zo mooi vond. Hoewel ik helemaal wég was van dit boek ( ik denk er nog steeds regelmatig aan) durfde ik het niet aan iedereen aan te bevelen omdat het zo heftig is.
Plaats reactie