David Lagercrantz - De val van Turing

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Annemarie » 02 Mar 2016, 17:18

Een pittig maar boeiend boek over het leven en de dood van Alan Turing. Feiten en fictie op kundige wijze vermengd.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/david-lagercrantz

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Marjo » 03 Mar 2016, 00:36

Sinds ik de film gezien heb interesseert dit me wel, maar ik ben er een beetje bang voor. Analytisch is niet erg, maar gaat het boek ook in op het werk dat hij deed? Daar begrijp ik dus geen jota van.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Annemarie » 03 Mar 2016, 09:41

Ja, daar gaat het boek ook op in. En daarom moest ik het af en toe even wegleggen want die stukken vond ik best zwaar om te lezen. Boeiend ook, gelukkig. Een van de dingen die steeds aan bod komt, is de leugenaarsparadox. Een voorbeeld hiervan is de zin "Ik lieg." (Als het klopt dat je liegt, spreek je in die zin dus de waarheid, wat niet kan als je liegt. Als je in die zin liegt, beweer je dus in feite dat je niet liegt, wat weer niet klopt met het feit dat je liegt, etc.) Wiskunde is gebaseerd op logica en de leugenaarsparadox bewijst dat niet alles met logica te verklaren is, aldus Turing. De leugenaarsparadox zou volgens hem zelfs machines/computers op hol kunnen laten slaan. Best iets om even rustig over na te denken toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2016, 10:39

Mooie recensie, het maakt nieuwsgierig naar de man Turing.

je hebt ook de Turing foundation http://www.turingfoundation.org/overons.html
"De naam Turing Foundation is een eerbetoon aan Alan Turing (1912-1954), de Britse wetenschapper die door velen wordt gezien als de grondlegger van de computerwetenschap. Alan Turing is altijd een van de helden geweest van Pieter Geelen. Toen hij na zijn informaticastudie in 1991 samen met een studievriend een bedrijf opzette, noemden zij het de Turing Machine Company. Dit bedrijf werd uiteindelijk in 2005 onder de naam TomTom naar de beurs gebracht. Uit die opbrengst werd de Turing Foundation opgericht.
Bij de oprichting kozen Pieter en Françoise Geelen vier bestedingsdoelen: kunst, onder­wijs, natuur en lepra. Onderwijs en natuur richten zich op projecten in ontwikkelingslanden (hoofdzakelijk Afrika), kunst richt zich uitsluitend op Nederland.
"

Ik kende de naam Turing door deze foundation die ook elk jaar de Turing Gedcihten Wedstrijd organiseert http://www.turingfoundation.org/wedstrijd15.html

Jouw verhaal is voor mij een toevoeging over wie Turing was. Ook al is het fictie.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Annemarie » 03 Mar 2016, 11:20

Wat een boeiende informatie! Dank je wel, Dettie. Dit boek is niet geheel fictie hoor. Er zijn veel bekende feiten over het leven van Turing gebruikt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2016, 12:05

Ja leuk he die informatie.
Dat het een verzonnen verhaal gebaseerd was op feiten uit het leven van Turing had ik gelezen hoor Annemarie, maar het geen biografie, vandaar dat ik het fictie noem. Net zoiets als het boek van Simone van der Vlugt, dat is ook rond bestaande personen en gebeurtenissen geschreven maar toch fictie.
Ik houd daar wel van, onbewust steek je er toch veel van op.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: David Lagercrantz - De val van Turing

Berichtdoor Annemarie » 03 Mar 2016, 15:09

Je hebt helemaal gelijk, Dettie. Ik hou er ook van. Biografieën zijn soms een beetje saai, vind ik stiekem. Door het in romanvorm te vertellen, leest het allemaal net iets vlotter. Er is het nodige verzonnen maar het zet wel aan het denken. Het zou zomaar ongeveer zo gegaan kunnen zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten