Mohammed Benzakour - De koning komt

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor berdine » 02 Feb 2016, 17:01

Achterflap: Moebdi verlaat Nederland om in zijn geboortestreek op zoek te gaan naar een bruid. Hij is een goede partij en huwbare meisjes zijn er genoeg. Maar toch gaat op deze zoektocht alles mis wat mis kan gaan. Hoffelijkheid en fatsoen verliezen het altijd van zijn lust en droombeelden als Moebdi meisjes benadert. Niet alleen de vergeefse queeste naar de ware ontmoedigt hem, ook de hardheid en de lelijkheid van de stad stellen hem teleur. Hij vindt troost bij een ezel, met wie hij het liefst de bergen in trekt om een te zijn met de natuur. Toch geeft hij niet op. Ergens moeten het geluk en de liefde op hem wachten.

Het viel me tegen, dit boek. Erg veel foute woordcombinaties: Mijn revue passeren; De golven sloegen tegen de baai; Valkuilen zetten, enz. Het verhaal gaat over een stereotype Marokkaan, die in Nederland de bloemetjes buiten zet en dan naar Marokko gaat om een maagdelijke bruid te zoeken. De jongeman voert geen klap uit en vindt ook geen bruid, aangezien hij alleen maar denkt in t.ietjes en k.onten. Daarnaast fantaseert hij over fantastisch mooie meisjes in paleizen in met goud bestikte gewaden en behangen met juwelen, een beetje de tegenhanger van de prins op het witte paard. Ik geloof niet dat een jongeman van 30 dat soort sprookjes droomt.
Wat wel heel goed is aan dit boek: hij beschrijft heel beeldend het dagelijkse leven in Marokko. De armoede, de vuiligheid op straat, de corruptie, de strijd om het bestaan. Ik ken Marokko niet, maar ik neem aan dat dat heel realistisch is.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2016, 18:05

En de stijl Berdine? Ik heb dit boek hier liggen, aangeschaft omdat ik 'Yemma' zo mooi vond.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor berdine » 02 Feb 2016, 19:01

De stijl is deels gewoon en soms nogal bombastisch, wanneer hij aan het fantaseren is over zijn prinses in het paleis. Daar heb ik zelfs een stukje overgeslagen omdat het me zo tegenstond. Dus om de stijl zou ik het niet lezen. Maar jouw mening kan wel lijnrecht tegenover die van mij staan. Dat is niet ongewoon op Leestafel. :mrgreen:

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 02 Feb 2016, 19:34

Nee, dus...het ligt hier toch!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Dettie » 03 Feb 2016, 11:41

Nou dat wordt spannend, ben benieuwd naar jouw mening Marjo.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2016, 16:48

Ik heb het nog niet uit, en in het begin dacht ik inderdaad: als het zo doorgaat leg ik het weg. Maar toen hij eenmaal de ezel leerde kennen, was ik om.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2016, 20:12

Die missers die jij opgemerkt hebt, zijn voor mij onopvallend gebleven. Of ze zijn mijn revue niet gepasseerd ( ha ha, ik vind dat niet zo erg..)
Maar een verslag maken? Wat jij zegt is helemaal waar: een stereotype Marokkaan, maar daar gaat het blijkbaar juist om: het is een satire.
Op de achterflap staat ook: 'een ode aan de romantiek'.

Niet dat ik dat er in gelezen heb. Het leek meer een zwart sprookje. Of een dertigjarige dat kan dromen? Nou, hij is erg naïef, een dromer, een fantast. En een jongeman die niet echt durft, te lafhartig is om er echt voor te gaan. Al die pogingen die hij doet: hij kan op zijn klompen (tenslotte heeft hij dertig jaar in Nederland gewoond!) natellen dat deze manier om aan een vrouw te komen niet zal werken. Ik denk dat hij het ook wel weet. Voor zichzelf lijkt hij het niet belangrijk te vinden, maar hij wil liever niet zijn moeder teleurstellen. Want ja, die moeder hè, in de Marokkaanse cultuur!
Het verhaal gaat te lang door op deze manier, en dat is jammer. De ontknoping is niet echt verrassend, daar wordt helemaal naar toe geschreven.
Of de koning komt? Dat is dezelfde vraag als: Vindt hij een vrouw?

Na Yemma valt dit boek tegen. Het had al veel gescheeld als er flink in gesneden was, dan waren de mooie zinnen - die er echt wel zijn - meer opgevallen.
'De tijd is een boos wicht, hij besluipt je van achteren en mept je op de grond.' (een boos wicht? Of een booswicht?
'Je lijdt aan traditie'.
En de beschrijving van een Marokkaanse markt is prachtig. Daar herken ik Benzakour weer.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor berdine » 17 Mei 2016, 21:11

Volgens mij is het ook "tegen de grond meppen".....

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2016, 21:35

Waarschijnlijk bedoelt hij dat wel.. Bij op de grond meppen lig je daar al. Vast niet de bedoeling.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor berdine » 17 Mei 2016, 21:37

Ik wil maar zeggen: het boek staat vol met dit soort verkeerde combinaties. Jammer hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2016, 18:08

Deze wordt het voor mij ook niet. Ik kan er niet zo goed tegen zoals over vrouwen gesproken wordt.
We zijn weer terug bij af. De laatste tijd word er door de Nederlandse schrijvers weer enorm neerbuigend over vrouwen geschreven, alsof het dingen zijn die je gebruikt. Bleh.
Blijft Hugo Blom over, dat wordt dus mijn nummer één voor de debutantenprijs. Maar ook dat boek vind ik niet echt super. Maar je moet toch iets kiezen. Ik zou zo graag willen weten wat de jury doet besluiten voor deze 3 boeken te kiezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 09 Sep 2016, 15:17

Dat hebben we vaker, en daar komen we niet achter ben ik bang. Maar mijn keuze is ook Hugo Blom bij gebrek aan beter. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het boek niet goed vind, maar er waren mooiere- al weet ik zo snel niet te zeggen welk dan.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2016, 18:01

Nu hij uitverkoren is tot de winnaar - tot zijn eigen verrassing, dat was duidelijk! - moet er wel een verslag komen. Nog even geduld: ik herlees..

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2016, 08:27

O ja, Dettie: Casper Markesteijn refereerde nog even aan de longlist, en de keuze van de drie boeken die de jury daar uit koos. Waarom niet 'Malva' van Hagar Peters, zei hij, als voorbeeld een van de boeken die het niet gehaald hadden (ook niet mijn keus, maar dat is terzijde): heftige discussies leverde dat op, zei hij en nee, hij gaat niet vertellen waarom het ene boek wel en het andere niet.
Ik had dat ook niet verwacht..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Dettie » 26 Sep 2016, 10:52

Jammer he, ik ben daar altijd zo benieuwd naar, mogelijk gaat het ook om de originaliteit van het verhaal. En dat is De koning komt wel, anders dan andere boeken. Buwalda was ook origineel net als Birk.
Werd er nog gemopperd op de kwaliteit van de inzendingen? Ik dacht dat Casper Markesteijn vorig jaar niet zo tevreden was daarover.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 26 Sep 2016, 15:55

Nee, daar zei hij niets over of het moet zijn dat hij aangaf dat er wel heel veel autobiografisch geschreven wordt, over voorbije of komende liefdesperikelen; over jeugdproblemen en afkicktoestanden, nou ja, inderdaad denk ik dat de originaliteit een grote rol heeft gespeeld in de keuze.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2016, 20:24

Opnieuw lezen was geen enkel probleem: dat zegt toch ook wat!

Lees meer: http://www.leestafel.info/mohammed-benzakour

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Dettie » 06 Okt 2016, 20:29

Ik vind het dapper Marjo!

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mohammed Benzakour - De koning komt

Berichtdoor Marjo » 06 Okt 2016, 21:03

Welnee. Ik heb er plezier in gehad.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten