Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Annemarie » 05 Jan 2016, 11:30

Een zeer boeiend en uitgebreid verhaal over de valkuilen van de moderne maatschappij.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/jussi-valtonen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2016, 12:09

Indrukwekkend Annemarie. Dat is zo'n boek dat nog wel even nazindert denk ik zomaar.
Het is inderdaad best wel iets om over na te denken wat we allemaal toevertrouwen aan internet. Maar ook wat informatie over een ander kan doen, zoals net met een verkeerde toon iets vertellen of iets een klein beetje verdraaien waardoor een verkeerd beeld ontstaat.
Interessant allemaal.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Annemarie » 05 Jan 2016, 12:16

Het is heel interessant. En het gaat niet eens alleen om wat er aan internet toevertrouwd wordt. Professionele hackers kunnen bij allerlei soorten gegevens komen. Ook doktersgegevens of politiegegevens bijvoorbeeld. Of gegevens van een klantenkaart. Als je een heel profiel van iemand laat maken aan de hand van alle gegevens die ooit elektronisch zijn ingevoerd, krijg je een heel uitgebreid maar misschien niet correct dossier over iemand. Je mist de nuance van de gebeurtenissen. Net als bijvoorbeeld bij berichtjes op Facebook: een zin is maar een zin. Er is geen intonatie. Met behulp van smileys proberen we dan aan te geven of het serieus of grappig bedoeld is. In dossiers staan die smileys natuurlijk niet.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2016, 17:59

Heb je her gevoel dat de boodschap ondergeschikt is aan het verhaal?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Renate » 05 Jan 2016, 18:31

Klinkt als een interessant boek.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Annemarie » 05 Jan 2016, 18:36

Het is absoluut een interessant boek, Renate. Wat betreft jouw vraag, Marjo: nee, de boodschap is niet ondergeschikt aan het verhaal. Het verhaal is gebruikt om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Gelukkig is het verhaal ook niet ondergeschikt aan de boodschap. Het is mooi in balans.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor berdine » 05 Jan 2016, 20:06

Mooie recensie, Annemarie. Ik weet niet of ik het lezen wil. Ik hou niet zo van dierenproeven, dus bij voorbaat al niet van Joe.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Renate » 05 Jan 2016, 20:27

Tja, dierproeven zijn nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Ik heb meer problemen met radicale dierenactivisten. Misschien kunnen ze zichzelf als vrijwilliger beschikbaar stellen.

Helaas heeft de bibliotheek het boek niet, of nog niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Annemarie » 05 Jan 2016, 20:34

berdine schreef:Mooie recensie, Annemarie. Ik weet niet of ik het lezen wil. Ik hou niet zo van dierenproeven, dus bij voorbaat al niet van Joe.


Dat had ik ook, Berdine. Dierproeven zijn vreselijk. Joe is ook geen aimabel persoon. Eigenlijk is niemand in dit boek erg sympathiek maar vreemd genoeg heeft me dat helemaal niet gestoord. Het verhaal heeft zo veel diepgang, dat ik toch bleef lezen. Joe probeert de dierproeven goed te praten maar wanneer zijn dochters op school horen wat hun vader precies doet, zijn ze daar niet blij mee. Het wordt dus absoluut niet verheerlijkt of goedgepraat. Wel wordt er een beroep op het geweten van de lezer gedaan: wat als dierproeven noodzakelijk zijn om het leven van een dierbare te redden? Zijn we dan nog tegen?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jussi Valtonen - Ze weten niet wat ze doen

Berichtdoor Annemarie » 05 Jan 2016, 20:35

Renate schreef:Tja, dierproeven zijn nu eenmaal een noodzakelijk kwaad. Ik heb meer problemen met radicale dierenactivisten. Misschien kunnen ze zichzelf als vrijwilliger beschikbaar stellen.

Helaas heeft de bibliotheek het boek niet, of nog niet.



Het boek is vandaag pas verschenen dus je zult nog heel even geduld moeten hebben, Renate.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten