Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2015, 18:01

Dit verhaal draait om vier personen, te weten Nora en haar zus Heleen en Constance met haar zus Rianne.
De conservatieve oudste zussen Nora en Constance zijn de carrièrevrouwen van het stel, ze zijn bereid heel ver te gaan om hun doelen te bereiken. Heleen en Rianne zijn de vrijgevochten meiden met bijna volwassen kinderen.

Lees verder http://www.leestafel.info/mara-heijbrands

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2015, 13:37

Het speelt in deze tijd? Ik weet niet of je meekrijgt hoe het komt dat die zussen conservatief zijn? De achtergrond? De tijd? Of gewoon karakter?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2015, 16:30

Nee het speelt in de jaren dat er nog geen mobieltjes waren etc. Er werd nog vanuit een telefooncel gebeld. Maar die tijd doet er niet echt toe voor het verhaal. Die zussen gedragen zich conservatief, keuren alles wat een beetje anders dan anders is, helemaal af. Die zoenende zussen zijn dan ook vreselijk! :D


Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2015, 19:50

Als jij niet het idee krijgt dat het mede aan de tijdsgeest ligt dat de zussen zo denken, dan zal dat wel niet. Het zou anders wel aangegeven worden door de schrijver denk ik.
Maar tegelijk denk ik: als het inderdaad van zoveel decennia terug is, dan waren er toch meer, veel meer mensen die dachten zoals zij!
En dan was het zoenen onder vrouwen iets dat 'men niet deed', dus afgekeurd werd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2015, 23:22

Er zijn nu nog hele groeperingen mensen die zoenende vrouwen afkeuren :D

Maar ik denk dat het verhaal zich in de jaren 80-90 speelde, de hippietijd was al geweest en daarna was alles al een stuk vrijer. Vrouwen aan de pil, baas in eigen buik enz. Heleen had al voor 'schandalen' gezorgd. Iedereen was nu ook op de hoogte van haar relatie met Hans een oudere getrouwde oudere man. Dat werd wél toegestaan door de familie en de kinderen van Heleen. Constance en Nora waren gewoon bang voor hun eigen hagje, bang dat Heleen en Rianne voor een schandaal zouden zorgen.
Het zijn gewoon erg stijve, keurige, zeer egoïstische dames.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 07 Dec 2015, 11:27

Dat kan natuurlijk ook. Mensen die je niet aardig vindt vaak.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2016, 10:30

Ik denk dat je wat de tijd inderdaad goed zit. Het speelt geen rol, terwijl ik het eigenlijk best belangrijk vind om te begrijpen waarom men denkt zoals men denkt.
Ik maak geen verslag, het werd diagonaal..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 10:36

Je vond het boek dus niet echt prettig lezen of viel het wel mee? Ik vond die keurige zussen vreselijk. Erg bekrompen in hun gedachtes. Erg egoïstisch ook. Wat vond jij?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 28 Feb 2016, 20:18

Ik had geen last van de karakters van die zussen, dat maakt me niet uit. Dat is het verhaal. Nee, dat stoorde me niet. Er zijn gewoon zulke mensen.
Maar het thema ligt me niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 28 Feb 2016, 22:29

En wat is het thema volgens jou?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 29 Feb 2016, 10:22

Homoseksualiteit. sec.
Maar daaromheen: hoe ga je er mee om? Wat doet het met de omgeving?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 11:50

Grappig, hoe verschillend tegen een verhaal aangekeken kan worden.
Ik vond het thema de hebzucht van mensen, door roeien en ruiten gaan voor eigen gewin. Daarbij niet kijkend naar de persoon.
Dus pure hebzucht. De twee oudere zussen willen een opdracht voor een renovatieproject, dat zal hun veel opleveren en dat hun zussen lesbisch blijken en dat ook laten zien komt hun niet goed uit. Dus moet de lesbische relatie willens en wetens kapot gemaakt worden ongeacht de gevoelens van hun zussen. Het zijn twee egoïstische dames, die héél ver gaan in hun hebzucht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 29 Feb 2016, 20:18

Ik kan me inderdaad best voorstellen dat je dat als thema kan zien. Het hangt van de persoon af denk ik.

Als je het bekijkt vanuit de schrijfster: is haar thema inderdaad hebzucht, gaat het dan niet ver om homoseksualiteit er bij te halen, en dat als bedreiging zien, om er zo korte metten mee te maken? Ze had ook een meer geaccepteerd maar toch fout overspel kunnen kiezen.
Maar goed, de schrijfster kiest het hare, en als zij zich er niet over uit laat zullen we het niet weten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 29 Feb 2016, 23:59

Ik denk dat de schrijfster met die afkeer voor de lesbische relatie de kortzichtigheid van de zussen wilde benadrukken.

Heleen heeft al diverse relaties achter de rug en heeft nu een seksuele relatie met de oudere Hans, de klusjesman. Eén maal in de twee weken delen ze het bed en beiden vinden het prima zo. Die relatie wordt gek genoeg wél geaccepteerd omdat ze die Hans al heel lang kennen.

Die Hans werd (dacht ik) ook opgevoerd om een wig te drijven tussen de twee vrouwen.
Er werd geen middel geschuwd om toch hun eigen zin door te zetten zodat ze toch vooral hun heilige carrière konden behouden en vergroten.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Marjo » 01 Mar 2016, 18:11

Die kortzichtigheid aan de ene kant, het verlangen om te zijn zoals je bent aan de andere kant, daar zijn we het dan eens?

Voor hetzelfde geld wilde de schrijfster laten zien wat het betekent om anders te zijn dan wat men (wie men ook is) acceptabel vindt, en hoe moeilijk twee vrouwen het hebben als de rest van de wereld tegen is. En om dat doel te bereiken voert ze die akelige zussen op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Mara Heijbrands - Vrouwen, zussen, minnaressen

Berichtdoor Dettie » 01 Mar 2016, 18:22

Marjo schreef:Voor hetzelfde geld wilde de schrijfster laten zien wat het betekent om anders te zijn dan wat men (wie men ook is) acceptabel vindt, en hoe moeilijk twee vrouwen het hebben als de rest van de wereld tegen is. En om dat doel te bereiken voert ze die akelige zussen op.


Zou ook goed kunnen Marjo. Wat dat betreft is het nogal dubbel natuurlijk. Die ene akelige zus is ook erg tegen buitenlandse mensen. Ze heeft af en toe vrij racistische gedachten. Ze vindt gewoon alles wat anders is dan 'normaal' helemaal niets.
Ik denk alleen dat de lesbische vrouwen zelf er niet zo'n probleem mee hadden, maar die zussen wel. Die zussen wilden de relatie beëindigd hebben, de twee vrouwen niet, die genoten van hun relatie en hadden behoorlijk schijt aan de rest van de wereld. Maar... en dat is natuurlijk het dubbele, want doordat de zussen willen dat het afgelopen is, krijgen de lesbische vrouwen het moeilijk en dan zijn we weer bij jouw gedachten daarover.

Lastig, lastig :D

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten