Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2015, 09:59

Geregeld ben ik op zoek naar boeken waar nog niet iedereen al zijn of haar zegje over gedaan heeft. Vooral omdat ik ook graag eens verrast wordt door wat een schrijver te vertellen heeft of door de manier waarop hij een verhaalidee heeft vormgegeven.

Lees verder http://www.leestafel.info/jos-bours

Librije

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Annemarie » 26 Nov 2015, 10:54

Mooie recensie, Librije en een boeiend verhaal. Het zijn juist de wat onbekendere boeken die heel verrassend kunnen zijn.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor berdine » 26 Nov 2015, 11:22

Ha, zo'n uitdaging trekt mij ook wel. Aan dit boek is moeilijk aan te komen. De bibliotheek heeft het niet en Bol ook al niet. Het enige exemplaar bij Boekwinkeltjes heb ik net besteld. Jammer voor jullie! :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2015, 12:10

Oh wat leuk Berdine, ben erg benieuwd wat jij er over te zeggen hebt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Renate » 26 Nov 2015, 16:02

Klinkt interessant, maar helaas, de bibliotheek heeft het niet.

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 04 Dec 2015, 15:37

Beste (potentiële) lezers,

Ik ben erg blij met iedere (positieve) reactie op mijn boek. Maar dus ook een beetje bedroefd over het feit dat het zo moeilijk verkrijgbaar schijnt te zijn.
Ik heb mijn uitgever onmiddellijk hiervan in kennis gesteld.
In ieder geval is het boek verkrijgbaar via de shop van de uitgever: ticshop.
http://www.ticshop.nl/components/com_vi ... a72bbb.jpg

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Voor achtergronden van het boek zie ook: www.dejongensvanhetglaspaleis.com

Veel leesplezier!

Jos

josbours@hotmail.com

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 10 Dec 2015, 17:44

Laatste nieuws,

je moet inderdaad snel zijn wil je nog een boek bemachtigen. De uitgever zelf heeft er nog maar 25, hoor ik net!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Annemarie » 10 Dec 2015, 19:44

Bedankt voor jouw berichtjes, Jos. Dat het hard gaat met de boeken, is een goed teken!

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 11 Dec 2015, 16:09

Inderdaad. dat heel veel slechter gekund...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor berdine » 11 Dec 2015, 17:00

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de recensie van Librije. Ik heb het einde letterlijk opgevat en niet als een fantasie van Miele. Het is ook erg poëtisch. Alleen, Jos, als je zoiets prachtigs verzint over de ogenkleur van Felix "een bruin tussen herfst en honing", dan moet je dat later niet nóg een keer gebruiken. Man, wat zonde!
Er zitten wel een paar foutjes/vergissingen in. Ja, dat weet je nog niet, maar ik ben een muggenzifter. De leeftijden kloppen niet altijd. Ergens staat "Tante Tet keek mij aan zoals Jote en Miele mij soms aankijken." maar het is Miele die dit zegt. En kapucijners kun je eten, je bedoelt kapucijnen. (Kapucijner kan wel, maar dan als bijvoeglijk naamwoord.)
Maar dit zijn peanuts. Het is echt een prachtig boek. Het is een stijl die mij erg bevalt. Ik kan het niet goed onder woorden brengen. De zinnen zweven, dragen je mee op de wind in een rustig tempo. Komt door dat magische denk ik. Hoe leg ik dat nou uit..... Jullie zitten vast allemaal te fronsen.
Komt er nog een volgend boek, Jos?

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 12 Dec 2015, 11:07

Dank je wel Berdine voor je beoordeling en je scherpzinnige commentaar. Jij bent wat je noemt een precieze lezer en dat wens ik me toe (zij het in een wat eerder stadium...) want zelf ben ik veel te slordig. Ik zou nooit een goede corrector zijn. Veel ogen zijn over het verhaal gegaan vóór publicatie, maar dit is allen ontsnapt. Knap van jou.
Met je opmerkingen over verhaal en stijl ben ik natuurlijk heel blij!
Laat het nou het toeval willen dat ik gisteren een nieuwe roman heb afgerond. Precies een jaar over gedaan. Afgerond wil zeggen: versie 1. Ik ga het nu laten lezen aan mijn medelezers/leesters en dan krijg ik naar aanleiding van hun commentaar en suggesties waarschijnlijk weer een hoop werk. Het verhaal gaat over hoe je in de wereld wilt staan: als een god, rechtop lopend of wegkruipend als een worm? Angst voor verandering of juist niet? Niet alleen een persoonlijk, maar ook een maatschappelijk thema van deze tijd dus. Er is dit keer één hoofdpersoon: Job van Kleinwee in wiens leven opeens van alles gebeurt. Titel: Weeënstorm.

Dank voor je verhaal!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor berdine » 12 Dec 2015, 11:28

Nou ik kijk ernaar uit!

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 13 Dec 2015, 11:05

Ik hou je/jullie op de hoogte.

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 24 Apr 2016, 10:18

Een tussendoortje.

Lieve lezers/lezeressen,
Gisteren verscheen "Wilde Flora". Met een verhaal van mij.
Dat jullie het weten.

Hartelijke groet,

Jos

Wilde flora
26 Limburgse verhalen door 26 Limburgse auteurs

Uitgeverij Leon van Dorp presenteert 26 bekende en minder bekende Limburgse schrijvers, met verhalen die getuigen van de vreemde aantrekkingskracht van geboortegrond, de schoonheid van herinneringen, van liefde en vriendschap, maar ook van waanzin, moord en doodslag. Verhalen vol energie, humor en lyrische pracht. Dwars, bizar en fantastisch.
Onmisbaar voor wie wil kennisnemen van wat Limburg aan literaire schoonheid te bieden heeft.
Wilde Flora: een mooi boeket, een kleurrijke verzameling verhalen.

De verhalenbundel is samengesteld door schrijver Ton van Reen.
ISBN: 978-90-79226-28-3|Pagina's: 244|softcover|€ 19,95

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor berdine » 25 Apr 2016, 12:09

En je nieuwe roman Jos? Schiet het al op?

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 25 Apr 2016, 15:12

Ha Berdine, ja, die schoot heel erg op, maar toen ik 'm na een aantal maanden weer helemaal herlas, vond ik: nee, niet goed. Ontevreden dus. We gaan nu een paar weken naar de Algarve, het hoofd vrijmaken... wie weet wat voor ideeën daar rijpen.. Dank voor je belangstelling!

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 27 Jan 2018, 16:08

Hallo Berdine,

Ja, het heeft even geduurd, voordat er een nieuwe roman van mij verschijnt. Kwaliteit vóór alles, nietwaar? Maar half april van dit jaar komt een historische roman van mijn hand uit, Duvelsprie. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een meisje van 15 jaar met een onwettig kind, ontdekt in de stamboom van mijn liefie. Het speelt in de achttiende eeuw in ons Limburgse geboortedorpje. Tjonge, wat kunnen we toch blij zijn dat we inmiddels 3 eeuwen later leven...
Ik kan je op de hoogte houden als je dat wilt.

Hartelijke groet,

Jos

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor berdine » 27 Jan 2018, 18:46

Nou hou ons hier maar op de hoogte Jos! Misschien zijn er nog wel meer mensen geïnteresseerd.

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 29 Jan 2018, 12:29

Dat ga ik zeker doen, Berdine.

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 16 Feb 2018, 13:13

Ben je geïnteresseerd in waargebeurde verhalen? En in geschiedenis?
Snap jij ook niet, waarom mensen soms van die onbegrijpelijke dingen doen?

De afgelopen twee jaar heb ik gewerkt aan een nieuwe roman, Duvelsprie (Duivelskreng).
Een historisch verhaal dat is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis, die ik vond in de stamboom van Marlies, mijn liefie. Het speelt zich af in ons beider Limburgs geboortedorp Schinnen.
Het boek verschijnt eind april. Maar ik wil je nu alvast laten meegenieten van het grote plezier, dat de zoektocht naar die echt gebeurde geschiedenis, mij heeft gegeven. Vanaf nu kun je hier elke week lezen hoe ik de ene ontdekking na de andere deed van gebeurtenissen, soms zo onwaarschijnlijk dat een romanschrijver het niet had kunnen verzinnen.

Geïnteresseerd? Klik dan op deze link: http://josbours.blogspot.nl/

Marjo
Berichten: 25848
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Marjo » 16 Feb 2018, 15:40

Je maakt mij alvast nieuwsgierig!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44073
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor Dettie » 16 Feb 2018, 17:17

Ja mij ook! Ook een vreemde gewaarwording lijkt me dat er zo'n bijzonder verhaal in de familie circuleert.

Dettie

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 17 Feb 2018, 10:26

Nou Dettie, niemand in de hele familie kende het verhaal. Het lag ergens in de krochten der geschiedenis opgeslagen. Tijd om het wakker te kussen, nietwaar?

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 22 Feb 2018, 10:01

"Leienbrekers, een adellijke peetoom en een horrornacht te Puth". Blog nummer 2 is geplaatst!

De afgelopen twee jaar heb ik gewerkt aan een nieuwe roman, Duvelsprie (Duivelskreng). Een historisch verhaal dat is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis, die ik vond in de stamboom van Marlies Hautvast, mijn liefie. Het speelt zich af in ons beider Limburgs geboortedorp Schinnen.

Het boek verschijnt eind april bij Leon van Dorp. Maar ik wil je nu alvast laten meegenieten van het grote plezier, dat de zoektocht naar die echt gebeurde geschiedenis, mij heeft gegeven. Vanaf nu kun je hier elke week lezen hoe ik de ene ontdekking na de andere deed van gebeurtenissen, soms zo onwaarschijnlijk dat een romanschrijver het niet had kunnen verzinnen.

Dit is deel 2.

Geïnteresseerd? Klik op: http://josbours.blogspot.nl/

Groetjes,

Jos

josbours
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 Dec 2015, 15:31
Contact:

Re: Jos Bours - De jongens van het glaspaleis

Berichtdoor josbours » 02 Apr 2018, 15:08

Beste mensen, lieve lezers,

Binnenkort verschijnt bij uitgeverij Leon van Dorp een nieuwe roman van mijn hand: DUVELSPRIE, een onvertaalbaar Limburgs woord, dat zowel het negatieve duivelskreng, maar ook pittig ongezeglijk ‘ding’ kan betekenen.
In dit verhaal is Anna, de hoofdpersoon van dit verhaal, zowel het één als het ander.

Ik vond een waargebeurde geschiedenis in de stamboom van Marlies Hautvast, mijn liefie. Die speelde zich af in ons beider geboortedorp Schinnen in de achttiende eeuw en ik heb het omgewerkt tot een historische roman. Zie ook de blogs:
http://josbours.blogspot.nl/2018/02/ben-jegeinteresseerd-in-waargebeurde_64.html

We schrijven het jaar 1721. Anna, een meisje van 16, komt met haar pasgeboren zoontje aan in het Zuid-Limburgse dorpje Schinnen, op de vlucht voor schande en armoe. Daar moet ze zich met haar kindje zien te redden in een streng-religieuze omgeving in een onrustige streek.
De tegenstellingen tussen arm en rijk nemen toe, ‘s nachts wordt er ingebroken in kerken en grote boerderijen. De autoriteiten reageren met fakeverhalen over grote bendes criminelen, de zogenaamde bokkenrijders, die de maatschappelijke en klerikale orde zouden aanvallen. In zo’n duizend processen worden honderden mensen vervolgd en op gruwelijke wijze ter dood gebracht.
De jonge moeder en haar zoontje Joes worden aanvankelijk meegesleurd in die gevaarlijk kolkende stroom. Maar in de loop der jaren krijgt Anna meer greep op haar leven. Dan gaat er iets wringen. Hoe meer het leven haar schenkt, hoe meer ze kwijtraakt.
Dat felle meisje, die duvelsprie, die zich aanvankelijk door niemand iets laat zeggen en de weg van haar hart volgt, maakt gaandeweg berekenende keuzes, die ten koste gaan van geliefden en mensen die net zo kwetsbaar zijn als zij ooit was.
Daarmee krijgt haar bijnaam duvelsprie ook een andere betekenis.
Maar… hád ze wel andere keuzes kunnen maken in die tijd, in die omgeving- als straatarme alleenstaande moeder met een kind?


Natuurlijk gaan we de presentatie vieren. Eerst met een boekpresentatie in Schinnen zelf.
Maar op 16 mei om 20 uur houden we ook in Utrecht het boek ten doop. Dat zal gebeuren in de Cereolfabriek, Kanaalweg 91 (met grote dank aan het Wilde Westen).
Aan die avond zal de bekende Utrechtse historicus, onderzoeksjournalist en initiator van televisie-programma’s als NOVA en Andere Tijden, Ad van Liempt medewerking verlenen. Hij kan, als weinig anderen, een verhaal vertellen over hoe een persoonlijke geschiedenis zomaar onderdeel kan worden van de ‘grote geschiedenis’. En daarmee die altijd wat abstractere grote geschiedenis concreet en voelbaar maken.
Marlies zal een voor die gelegenheid geschreven lied zingen (Herinnering aan Jean P.) en ik zal een fragment uit het verhaal voorlezen.

Mocht je de presentatie willen bijwonen, meld dat dan svp via mail: josbours@hotmail.com. Wie het eerst mailt, het eerst maalt.

We verheugen ons op je komst!

Jos, mede namens Marlies, mede namens Uitgeverij Leon van Dorp.

Think global, write local!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten