Chigozie Obioma - De verboden rivier

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Annemarie » 03 Nov 2015, 12:27

"Nigeria, 1996: Het gezin Agwu woonde in de stad Akure in het westen van het land en bestond uit twee toegewijde ouders en hun zes kinderen. Vader had grote plannen voor zijn vijf zoons. Ze zouden advocaat, ingenieur of arts worden. In huize Agwu regeerde vader met strakke hand en zijn kinderen liepen keurig in de mars. Toen vader werd overgeplaatst, kwam daar echter snel verandering in."

Lees verder: http://www.leestafel.info/chigozie-obioma
-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2015, 18:28

Wow, wat een mooie recensie. Het klinkt als een prachtig verhaal.
Ik geloof onmiddellijk dat het ook aangrijpend en ook schokkend is. In Nigeria zijn vreselijk dingen gebeurd.
Heeft het nog een speciale betekenis dat het verhaal zich in 1996 afspeelt?
Waren er toen specifieke gebeurtenissen waardoor er bijvoorbeeld die religieuze rellen in Yola ontstonden? Of komt dat in het boek niet zo naar voren en draait het verhaal meer om de broers?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Annemarie » 05 Nov 2015, 16:48

Ook hier sorry voor mijn late reactie. Ik dacht al dat niemand mijn recensies gelezen had!

Chigozie Obioma is geboren in 1986. In 1996 was hij dus tien jaar oud. Even oud als hoofdpersoon Benjamin. Daarom heeft hij denk ik dat jaartal gekozen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2015, 23:33

Ja dat zal het dan wel zijn. Ik dacht misschien was dat een gedenkwaardig jaar voor Nigeria.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Annemarie » 06 Nov 2015, 10:19

Daar heb ik niks over kunnen vinden. Het land heeft sowieso roerige jaren gekend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2015, 11:51

oké dan zal het wel zijn wat jij zei, dat de schrijver zelf ook in 1996 tien jaar was.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Chigozie Obioma - De verboden rivier

Berichtdoor berdine » 31 Jul 2018, 10:14

Dat is het Dettie. Van de omstandigheden in die tijd weet Obioma alles omdat hij dat zelf heeft ervaren. De politiek speelt wel mee, maar alleen op de achtergrond. Het is veel meer het verhaal van een gezin dat ten onder gaat door de voorspelling van een gestoorde man, die wordt geloofd, waardoor een reeks gebeurtenissen in gang gezet wordt. En van hoe het gezin uiteindelijk de kracht vindt om het leven weer op te pakken.
Ik vind het een erg goed boek.
Na een beetje traag begin krijgt het verhaal steeds meer vaart, naarmate de gebeurtenissen elkaar opvolgen en je de broers en hun Afrikaanse leefwereld beter gaat begrijpen. Het is niet zo'n boek over Afrika, dat je vanwege alle politieke verwikkelingen en magie nauwelijks kunt volgen. Opgebouwd in een bijzondere stijl: door het boek heen staan hoofdstukken die een van de hoofdpersonen vergelijken met een dier, waarna de eigenschappen van dat dier en de persoon mooi met elkaar worden vergeleken.
Obioma kan ook hele mooie zinnen maken met prachtige metaforen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten