Daniel Wallace: Grote vis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Daniel Wallace: Grote vis

Berichtdoor Marjo » 11 Jul 2005, 14:52

Roman van mythische proporties, zegt de ondertitel
Mythisch? nou in ieder geval vreemd..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2005, 11:07

Wat een eigenaardig boek is dit. De ondertitel is :een roman van mythische proporties.
Het verhaal wordt verteld door de zoon van Edward Bloom. Edward ligt dood te gaan, dat doet-ie in het boek op op filmische manier: take 1, take 2, enz, iedere keer een andere beschrijving van het einde. Daar tussen door krijgen we verhalen zoals Edward Bloom zijn leven leidde. Hij was altijd onderweg, kwam soms even thuis om bij te komen en was dan weer weg.
Er zijn de verhalen van zijn geboorte en van zijn avonturen, niets is echt,
niets is de waarheid. Het zijn dromen en fantasieën, sterke verhalen en
moppen. Grappig, soms ontroerend, maar altijd komt het erop neer dat Edward Bloom Iemand wil zijn, een Grote Vis..
Wat heeft dit vreemde voorbeeld nu voor zijn zoon betekend?
Ach, dat valt dan wel weer mee.

Marjo

Ik kan het niet op de site plaatsen Marjo, het is te kort, ook is er geen plaatje van het boek te vinden, dan wordt het helemaal kort (anders kon ik het misschien vergroten door het plaatje)

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jul 2005, 19:03

Ik kon er niet meer van maken, zo vreemd. Mijn dochter heeft me beloofd dat we binnenkort naar de film kijken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2005, 19:31

Ik had nog recensies gezocht om te kijken of ik eventueel iets daarvan erbij kon zetten maar erg lang waren die ook niet en het meeste ging over de film, niet het boek.
Gek zo gauw er een film van is dan lijkt het wel of er nooit een boek bestaan heeft.

Bernadet

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 16 Jul 2005, 15:20

ja hé,

ik heb dat boek enkele jaren geleden voor een appel en een ei gekocht bij de afdankertjes van de fnac, en ik heb er nooit spijt van gehad. ik vind het iets speciaals, vertederend en bevreemdend tegelijkertijd.

toen de film uitkwam had ik niet onmiddellijk door dat het bij dat boek hoorde, tot ik recensies begon te lezen. toen besefte ik ineens dat het boekje "grote vis" wel heel erg op de verhaallijn leek. ik heb de film niet gezien (dat komt misschien nog wel) maar ik heb me er wel mateloos aan geërgerd dat geen enkele recensie ooit naar het boek verwees.


elvira
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2005, 16:00

Dat verbaast me eigenlijk niet. Mijn dochter zag de film, las het boek niet. Ik deed het andersom. Bijna alles wat we elkaar vertelden zei de ander niets...
Dat de vrouw met de twee hoofden een tweeling was geworden, ok, dat snap ik wel, maar in de film zat een reus???hele stukken uit het boek waren helemaal weg, eigenlijk klopten alleen een paar namen en het einde. Het thema was hetzelfde: de zoon wil zijn vader leren kennen als die op sterven ligt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2005, 16:08

maar ik heb me er wel mateloos aan geërgerd dat geen enkele recensie ooit naar het boek verwees.


ja dat is echt idioot! Ik zoek me af en toe wezenloos naar een beschrijving van het BOEK omdat een film altijd afwijkt van het verhaal in het boek. Je moet me dan ook niet horen als ik zo lang moet zoeken, grrrr. Er staat inderdaad vaak niet eens bij dat het naar een boek van... is. Dankzij de schrijver/ster konden zij die film maken maar dat willen ze blijkbaar niet weten.

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten