Rosamunde Pilcher - De Thuisreis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Rosamunde Pilcher - De Thuisreis

Berichtdoor Annagien » 07 Jul 2005, 14:27

Na alle boekonderwerpen doorgekeken te hebben kan ik nog wel een aantal schrijvers aanraden. Dit wordt de eerste dan maar.

Rosamunde Pilcher, romanschrijfster

Geboren in 1924 en woont met man Graham in Schotland. Haar zoon Robin is ook schrijver geworden en schrijft eigenlijk in dezelfde trant als zijn moeder (heb inmiddels 2 boeken van hem ook gelezen, geweldig).
Ze heeft heel wat boeken op haar naam staan inmiddels, waarvan de Schelpenzoekers toch wel haar bekenste boek is, vertaald in 25 talen.
Meer titels: Wilde tijm, Midwinter, Zomerstemmen, De blauwe slaapkamer, September, Spiegelbeeld, en nog wel meerdere.

De thuisreis:

Is voor mij het eerste boek geweest dat ik van haar gelezen heb (daarna continue op jacht geweest om al haar boeken te lezen).
Het verhaal speelt zich af in Cornwall, Engeland (al haar boeken eigenlijk en eerlijk gezegd zou ik daar dolgraag eens op vakantie willen gaan).
Het begint vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en Judith (hoofdpersoon) wordt op een internaat geplaatst door haar moeder, daar zij zich voegt bij haar man die in Singapore gestationeerd is.
Op school leert Judith Loveday Carey Lewis kennen en worden dikke vriendinnen. Ze wordt liefderijk opgenomen binnen de familie Carey Lewis en door de jaren heen leer je de hele familie en vrienden van de familie goed kennen. Het leven tijdens de oorlog in Cornwall wordt boeiend beschreven, net als de omgeving en de pesonages.

Dit boek "pakte" mij vanaf de eerste bladzijden en ik stond onder het eten koken nog te lezen...... ;)

Een tijdje terug is de verfilming als serie op de televisie geweest trouwens, maar jeetje, ik weet de titel niet meer.

groetjes, Annagien

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2005, 15:00

Krijg gelijk zin in het boek door jouw verslag.
Weet je dat ik altijd dacht dat ze een thrillerschrijfster was?

Biblion (die altijd zeer kritisch is) schrijft over dit boek:

Deze roman geeft een prachtig beeld van het onbezorgde leven van jonge mensen voor de oorlog, hun vriendschappen en de eerste stappen op het liefdespad. De beschrijving van de oorlog is eenvoudig maar daardoor soms heel aangrijpend. Het verhaal speelt voor een groot deel in Cornwall en de beschrijvingen van het landschap munten uit door sfeer. Een kleurrijk en boeiend boek in een rustige verhaalstijl


Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2005, 17:02

Pilcher is in de verste verte geen thrillerschrijfster..moest er even om grinniken..zij schrijft romans, betere kwaliteit dan bouquet, maar vooral mooi door de typische Engelse sfeer in haar boeken. Ik lees ze graag.
De verfilmingen zijn helaas (vind ik) Duitstalig, dat maakt het niet mooier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2005, 17:14

Nou dan ga ik eens op zoek naar Pilcher.

Bernadet

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 07 Jul 2005, 20:50

Nee, dat klopt Marjo, er zijn veel verhalen van haar verfilmd, maar allemaal duitstalig. Erg vreemd, terwijl het zich toch duidelijk in Cornwall afspeeld en daar ook gefilmd is volgens mij.

Biblion egt me eigenlijk niks Bernadet, maar ik geloof de kritiek gelijk. Kan er verder niks aan toevoegen eigenlijk, alleen dat het gewoon heerlijke boeken zijn om te lezen. Het geeft me een gevoel van typisch engelse gezelligheid....vrienden, veel thee met scones en andere lekkere dingen, de sfeer in de boeken is typisch Pilcher.

Haar zoon schrijft ook heel erg goed, Robin Pilcher heet hij. Onder andere de titel Vlucht over de oceaan.

Succes Bernadet, zeker eens een boek van haar proberen, het zal je zeker bevallen!

Annagien

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2005, 21:20

recensies van biblion zijn geschreven voor bibliotheken . Die zijn érg kritisch, geven ook vaak aan hoe het boek gedrukt is. Kleine letters, of goede bladvulling enz. Vaak kloppen hun recensies wel.

In augustus ga ik naar de boekenmarkt en hoop dan iets van Pilcher te vinden.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jul 2005, 13:59

Ik kan er ook voor je meenemen, ik heb ze bijna allemaal in bezit..(al wil ik dat wel zo houden!)
Ik vond Robin Pilchers boek minder goed, de sfeer kwam daar minder over dan bij zijn moeder. Minder gevoel voor romantiek, voor gezelligheid..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Jul 2005, 19:35

Ik zal van deze schrijfster niet snel een boek lezen, veel te licht en dat bedoel op het gebied van diepgang en verrassing. Pilcher is een formule schrijfster als ik haar mag beoordelen aan de hand van de televisie. Duitse tv, want daar zijn haar boekverfilmingen vaker op. Je kunt het gerust vergelijken met een Duitse soap als de Schwarzwaldkliniek. Leuk vermaak, niet gevaarlijk.
Pas weer een Agatha Christie opnieuw gelezen. Boek nummer 2 Het mysterie van Sittaford. Leuk verhaal. De sfeer vind altijd wel leuk. Hoewel het niet echt spannend was ,was ik toch weer benieuwd hoe het verder ging. Je merkt duidelijk dat ze pas aan het schrijven was, toen ze dit boek schreef. Toch zit het complex in elkaar, door de vele personages en hun doen en laten wat uit de doeken wordt gedaan. Trucje van Christie om de lezer van de dader weg te leiden.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jul 2005, 20:24

Ach Roel, je weet toch dat een verfilming een boek nooit recht doet?
Maar het is waar wat je zegt, Pilcher biedt geen literatuur, geen diepgang. Maar soap is het ook niet.
Het is de sfeer die het hem doet in deze boeken, leest gewoon lekker weg tussen al die literatuur door..

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 15 Jul 2005, 22:39

Dat ben ik met je eens Marjo. Pilcher is geen literatuur, maar de sfeer en de gezelligheid die zij weet te schetsen in haar boeken.....fenomenaal.
Als ik haar lees, dan wilde ik maar dat wij in Nederland net zo'n traditie zouden kennen van bijvoorbeeld" thee drinken" als de Engelsen dat hebben/hadden. Er straalt zoveel knussigheid in haar boeken uit.
Gewoon gezellige boeken, niks moeilijks, lekker genieten gewoon.

Annagien

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 15 Jul 2005, 22:42

Oef, nog vergeten ook:

Ik kreeg onlangs in de bieb per toeval nog een boek van haar zoon Robin in handen die ik nog niet kende. Titel: Een ander klimaat.
Gauw meegenomen met de hele stapel die ik al had natuurlijk, ga er in de vakantie heerlijk van genieten.

Annagien

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2005, 23:34

En ik word steeds benieuwder! het klinkt zo lekker engels

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Jul 2005, 12:16

Zal ik die Robin een tweede kans geven dan? Ik schrijf het op..

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 17 Jul 2005, 10:25

Doen Marjo, en Bernadet ook.

Ik ben gisteren begonnen in het boek van Robin Pilcher, en ik zit er al helemaal in, moeilijk weg te leggen.
Het beloofd een mooi verhaal te worden.

Annagien

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2005, 13:37

En, en en ? Vertel je nog even hoe het was?
(Nee, ik ben niet nieuwsgierig)


bernadet

Annagien
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 Jul 2005, 14:56
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Annagien » 17 Jul 2005, 23:26

Robin Pilcher: Een ander klimaat

Ik heb het boek vanmiddag uitgelezen. Vond het een mooi geschreven boek, net zo mooi als zijn twee eerdere boeken.

Dan Porter (de hoofdfiguur) was een succesvol zakenman in de City (Londen). Nadat hij zijn baan kwijtraakte komt zijn huwelijk met Jackie behoorlijk onder druk te staan. Zijn vrouw heeft een drukke baan in de modewereld. Ze hebben samen 3 tienerkinderen.
Per toeval leest Dan in een tijdschrift over een postorderbedrijf (van kleding) in Schotland dat te koop wordt aangeboden en besluit spontaan er naar toe te reizen hiermee hopend dat hij zijn huwelijk zal kunnen redden.
Dan leert daar de familie Trenchard kennen. Katie is eigenaresse van het postorderbedrijf. Haar man (die aan multiple sclerose lijdt) heeft garnalenhandelbedrijf en ziet in Dan een goede opvolger.
Dan besluit samen met zijn 17 jarige zoon een tijd in Schotland de familie te helpen en samen leren ze een heel ander leven kennen dan dat ze gewend zijn van het drukke en jachtige Londen.

Annagien


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten