Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2015, 17:22

Ik ben zo bang voor verandering
Daarom wil ik altijd alles bij het ou-we-hou-we

Deze zinnen uit het liedje dat de hoofdpersoon van het boek geschreven heeft, zijn in feite een beknopte samenvatting van het boek.

Lees verder http://www.leestafel.info/michiel-lieuwma

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 08 Aug 2015, 19:53

Lijkt me een leuk boek (alweer).

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2015, 13:20

Mooi Dettie. Vond je de hoofdpersoon ondanks zijn apathie wel sympathiek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2015, 13:36

Op zich is het geen vervelende jongen, hij doet niemand kwaad, scheldt niemand uit, leeft erg in zijn hoofd.
Maar er zit wel weinig bij, daarom hoeft hij natuurlijk niet onsympathiek te zijn.
Hij is een volger, geen initiatiefnemer. Naar dat oord gaan is voor zijn doen al een heel grote stap.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2015, 13:38

Vind je het moeilijker om een boek te lezen waarvan de hoofdpersoon zo sloom overkomt? Leest het dan wel vlot?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2015, 13:40

Nee ik houd wel van zulke boeken, het gaat bij die 'slome' figuren meestal om het innerlijk en zijn gedachten zijn levendig genoeg. Alleen zijn doen en laten niet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2015, 13:45

Gelukkig! Ik hou zelf ook van dit soort boeken hoor. Vooral als de schrijver het een beetje goed weet te brengen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2015, 13:48

Ja hij weet het goed te brengen, het enige is wel, wat veel debutanten doen, dat de hoofdpersoon wat teveel wil 'vertellen'.
Er worden af en toe allerlei zijpaadjes ingeslagen. Maar het kan net. Ik stuur het met liefde naar je, als je het wil lezen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2015, 14:01

Het lijkt me ook moeilijk om te moeten schrappen als een personage je zo dierbaar is geworden. Gelukkig komt deze auteur er nog mee weg.

Ik wil het zeker graag lezen maar er ligt echt een enorme stapel boeken. Hellup!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2015, 14:25

Het gaat niet echt om het personage waar hij in moet schrappen, maar om wat het personage allemaal wil zeggen, dat personage (de schrijver dus) snijdt wat veel thema's aan. Maar hij komt er mee weg.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 09 Aug 2015, 14:33

Dat bedoelde ook ik, ik schreef het een beetje ongelukkig. Ik doelde op de ontplooiing van het personage en daarmee op wat hij allemaal wilde delen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2015, 14:37

ha ja, ik snaput. :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2016, 09:28

Ik ben er inmiddels in begonnen en het bevalt me wel. Marie-Louise vind ik een vreselijk mens en een dictator. Haar motto lijkt te zijn: "Iedereen moet vrij zijn om de dingen te doen zoals ik dat wil." Ik heb helemaal niet het idee dat de hoofdpersoon de kantjes er van af loopt. Hij doet z'n best, maar het is in de ogen van Marie-Louise nooit goed genoeg. Het kamp van Marie-Louise lijkt meer een soort gevangenis te zijn, dan een soort commune. De enige die niets hoeft te doen en ook niets doet is Robert de Tweede en die komt er nog mee weg ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2016, 09:58

De hoofdpersoon doet enkel wat hij móet doen, hij toont geen enkel eigen initiatief, en als het even kan doet hij liever ook niet eens het werk dat hem opgedragen is. Hij doet alleen het hoogst noodzakelijke maar zal geen stap meer verzetten dan nodig is. Dat heeft weinig te maken met de dominantie van Marie-Louise. Het is haar oord en hij heeft zich maar aan te passen, hij móet daar niet zijn, hij heeft er zelf voor gekozen omdat hij Nathalie terug wil. Dankzij zijn gelogen status als 'schrijver' wordt er ook nog min of meer rekening met hem gehouden.

Maar lees eerst maar verder, dan zie je wel wat er gebeurt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2016, 14:59

Tja, ik weet het niet hoor. Ik vind Marie-Louise dermate dwingend dat je alleen daardoor al geneigd zou worden de kont tegen de krib te gooien. Marie-Louise is gewoon een vreselijke dictator, die zichzelf geweldig vindt. Robert de Tweede is de enige die overal van vrijgesteld is, omdat hij zogenaamd een groot kunstenaar zou zijn. Het is geen gevangenenkamp, maar een plaats waar mensen bij moeten kunnen komen. Ik kan Marie-Louise wel wurgen. De hoofdpersoon presenteert zich alleen als schrijver, omdat Robert de Tweede op die grond is vrijgesteld van z'n taken. Bovendien is Marie-Louise gewoon vreselijk veeleisend en dan doe je het dus gewoon nooit goed genoeg. Kijk alleen maar naar het gedoe rond de douche. De douche is al een zwijnestal voor de hoofdpersoon er gebruik van maakt, maar hij mag alles schoonmaken . Eigenlijk zou het hele kamp gewoon tegen Marie-Louise in opstand moeten komen. Voor mij heeft heeft het allemaal niets te maken met het feit dat het het oord van Marie-Louise is. Het is geen gevangenis, het is een plaats waar mensen samen moeten leven en samenleven doe je samen en niet als een dictatuur, waarbij iedereen precies moet doen wat de grote leider zegt. Marie-Louise is wat mij betreft beter op haar plaats in de een of andere dictatuur, als kampbewaakster.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2016, 15:31

Ja maar die mensen zijn er wel vrijwillig. Ze kunnen weggaan wanneer ze willen. Ik zou allang weg zijn vanwege die Marie-Louise tenminste.
Maar sommige mensen hebben juist zo iemand/die dwang/die druk nodig om tot iets te komen.
Maar lees het boek eerst maar uit dan zie je wel wat er gebeurt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 06 Jan 2016, 15:47

Toch zit er verschil tussen een beetje druk en de manier waarop Marie-Louise zich gedraagt. Ik begrijp ook totaal niet waarom de mensen er toch willen blijven, maar goed ik ben toch al niet zo vreselijk sociaal. Dat bedoel ik dan niet in de zin dat ik geen rekening houd met anderen, maar meer in de zin dat ik niet continu interactie met andere mensen wil. Een groepsreis is voor mij al een aardige belasting. Ik wil me echt kunnen afzonderen. Dit jaar ga ik met m'n vader op een riviercruise en ik hoop dat dit een beetje bevalt. Een boot is natuurlijk groot en je hebt een hut waar je je terug kunt trekken, terwijl je ook regelmatig van boord gaat, dus ik hoop dat het meevalt.
Ik heb me zelf wel eens een 'einzelganger die niet goed tegen alleen zijn' kan genoemd.

Ik heb de indruk dat de hoofdfiguur eigenlijk best graag weg wil maar dat alleen de wens om Nathalie te zien, in de hoop dat hij de relatie weer kan herstellen, er voor zorgt dat hij toch blijft. Hij heeft haar kennelijk echt nodig. Ergens kan ik me dat wel voorstellen, maar ik geloof niet dat ik zelf zo ver zou gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2016, 13:25

Ik denk dat sommige mensen de druk van Marie-Louise accepteren omdat ze ervan houden geleid te worden. Dan hoeven ze zelf niet na te denken en keuzes te maken. Dat kan voor mensen heel prettig zijn.
Als ik bijvoorbeeld een studie volg, vind ik het wel prettig als ik opdrachten krijg die voor een bepaalde datum gedaan moeten zijn. Als ik die stok achter de deur niet heb dan stel ik het 'huiswerk' steeds uit. En zo kan het ook zijn met mensen die in een oord zoals dat van Marie-Lousie zitten. Maar je hebt in Engeland bijvoorbeeld ook van die hidihi-hodiho campings waar de gasten verdeeld worden in bijv. yellowcoats en bluecoats en zo als groep aldoor vermaakt/bezig gehouden worden. Is in feite hetzelfde. Mensen kiezen daar gewoon voor.

Ja de hoofdfiguur zou denkelijk niet eens naar Marie-Lousie gegaan zijn als hij Nathalie niet terug wilde dus hij zal wel moeten blijven tot Nathalie verschijnt, want hij wil haar wél terug. Het is denkelijk al heel wat voor hem dat hij dit gedaan heeft.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 07 Jan 2016, 14:24

Ik ben in middels tot deel 3 gevorderd en toen besloot ik dat het tijd werd om even iets anders te gaan lezen, omdat ik ernstige neigingen begon te krijgen om Marie-Louise te wurgen. Wat een zeldzaam, zelfingenomen, manipulatief, egocentrisch, dictatoriaal kreng is dat. Ik heb zelden zo'n onsympathieke persoon in een boek gezien. Ik vraag me af of de mensen echt allemaal geleid willen worden. Als je het verhaal over het ijzertijd experiment leest, zie je ook al goed hoe Marie-Louise de zaken naar haar hand weet te zetten door twijfel te zaaien. (Ergens had dat stuk misschien wel weggelaten kunnen worden.) Op een gegeven moment komt Roelie even in opstand en begint ze aan een hele tirade, waarna Marie-Louise haar met een paar welgekozen worden op haar plaats weet te zetten. Even later is het dan allemaal weer koek en ei.
Ik heb zelf ook een paar mensen gekend die zo waren. Eerst een vriendje dat nogal kon manipuleren en later een vriendin, die daar helemaal in uitblonk. Ze wist bij mij altijd haar zin te krijgen, ook als ik daar absoluut niets voor voelde. Zo heb ik een keer, terwijl het buiten een graad of 30 was, bij haar thuis een plankje opgehangen, omdat zij dat zo graag wilde. Ook in andere gevallen wist ze altijd haar zin te krijgen, door op het moment dat ik iets wilde dat bij haar niet in goede aarde viel, te zeggen dat we dan maar weer zouden doen wat ik wilde en aldus op m'n schuldgevoelens werkt.

Ook het verschil in de manier waarop Marie-Louise met Ewout omgaat, op het moment dat hij arriveert en de manier waarop ze reageert op de komst van de ik-figuur valt op. De vriend van Nathalie (die nog moet arriveren) wordt onmiddellijk in de watten gelegd en mag helpen met koken, terwijl de ik-figuur vanaf het begin met een negatieve houding van Marie-Louise te maken krijgt. Men mag hem geen eten geven, omdat het al lunchtijd is geweest en later beschuldigd ze hem er van dat hij z'n mes zou willen aflikken, alleen omdat hij er naar lijkt te kijken.

De ik-figuur blijf ik sympathiek vinden. Hij laat alles misschien over zich heen komen, maar lijkt zich in ieder geval bewust van z'n tekortkomingen. Hij weet ook een zekere afstand te houden. Roelie vind ik eigenlijk een veel slappere figuur, die uiteindelijk alles maar door Marie-Louise laat bepalen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 08 Jan 2016, 14:41

Na een ander boek uitgelezen te hebben en een hoofdstuk te hebben gelezen in de biografie van Ramses Shaffy, ben ik weer verder aan het lezen in dit boek en ineens stuitte ik op een citaat uit een lied van Ramses Shaffy. Dat vond ik wel een grappig toeval.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Marjo » 15 Jan 2016, 17:07

Wat interessant is aan dit boek zijn de ideeën die de ik-figuur die geheimzinnig doet over zijn naam (waarom?) spuit.
Hij praat over zijn discman, waar hij zo aan verknocht is. Ik begrijp dat heel goed: je weet welke muziek je er in hebt zitten, maar als je de shufflestand gebruikt, heb je inderdaad geen idee wanneer dat ene nummer waarvoor je die cd gekocht hebt langs komt. Als dat dan gebeurt, dan is dat een prettige verrassing.
Op dat moment verbaasde me de tegenzin die hij ten toon spreidde ten opzichte van een i-pod. Het aanbod is te groot stelt hij, het duurt te lang voor je speciale nummer voorbij komt. Als je een hele periode luistert, stelt hij, dan hoor je het misschien helemaal niet.
Dat is onzin, maar ik ga er maar van uit dat die hoofdpersoon nog nooit met een i-pod gewerkt had. Hij verandert van mening, terecht: want je zet ook daar zelf je muziek op, en de mogelijkheid om te shuffelen blijft.

Waarom haal ik dit op uit het boek dat eigenlijk het verhaal vertelt van een onbevredigende relatie.
Ik zie een analogie, die ook te maken heeft met het leven dat hij leidde ten tijde van de discman: het leven bestond uit bepaalde voorvallen, (de nummers van de cd), hij weet dat hij die kan verwachten, alleen weet hij niet wanneer. Huisje, boompje, beestje met Nathalie, dat was de cd. De cd bleef hangen of brak zelfs toen hij zijn ex niet terugkreeg.
Op dat moment bestond het leven uit een enorm menu: alles kon gebeuren, er waren teveel mogelijkheden, en of hij die speciale voorvallen zou meemaken was twijfelachtig.

Daarom vind ik de hoofdpersoon een eigenaardige persoon. Hij is niet consequent. (nou ja, zijn wij dat wel?)
Hij accepteert de i-pod (de talloze mogelijkheden) en is er zelfs blij mee, en toch gaat hij die pillen scoren!
Waarom het verhaal zich afspeelt op die commune-achtige plek, ach, de schrijver moet een achtergrond kiezen. Maar daar heb ik verder weinig mee.
Nu jullie opmerkingen lezen…

------------------------------------------------------------------------------------------
Hm, het deel van het verhaal waar jullie op in gaan, dat boeide me niet echt. Ik had graag meer van de vergelijking gelezen, meer Paaltje-aan-de-horizon. De man is tenslotte een ideeënman.
Ik zie het zo: hij is in dat oord om te wachten op Nathalie, en heeft helemaal geen idealistische instelling. Dus doet hij niet meer dan nodig om niet weggestuurd te worden. Hij wacht op dat ene speciale nummer...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Dettie » 15 Jan 2016, 17:56

Ik weet helemaal niets van i-pods :-( en ook niet van shuffelen.
Zelf ben ik altijd van de gemakkelijke, ik ken een discman en ik ken een i-pod niet dus zou ik ook tegenzin voelen om te veranderen, zeker als en discman me goed bevalt. Maar als ik jou goed begrijp was Nathalie in feite zijn discman (cd). Zij was vertrouwd en ze beviel hem goed.
Maar Nathalie wilde liever een i-pod zijn en shuffelen, met andere woorden meer verrassing in haar leven. Nu ze weg is, ziet de ik-figuur ook de charme daarvan in.
Wel een bijzondere gedachte Marjo! heb ik nog in geen recensie gelezen.

In het boek staat ook:
"Stéphanie was naast me komen zitten en zat aan me te plakken.. Waarom ze net dat moment had uitgekozen om met hernieuwde energie mijn aandacht te vangen was me een raadsel, of nee, dat was het trouwens niet, vrouwen zijn wat dat betreft net synchroniserende iPod-apparaten."

Betekent dat dan ook, in jouw theorie, dat hij afstand aan het nemen is van Nathalie?

marjo schreef:Hij heeft helemaal geen idealistische instelling. Dus doet hij niet meer dan nodig om niet weggestuurd te worden. Hij wacht op dat ene speciale nummer...


ja dat geloof ik ook inderdaad. Maar hij is wel érg sloom. ‘Nathalie was het paaltje, het werd tijd om in beweging te komen.’ zegt hij zelf.
Maar hij komt in mijn ogen helemaal niet in beweging, hij gaat inderdaad naar dat oord om Nathalie terug te krijgen en wacht op haar, maar zelfs als ze er is doet hij helemaal niets behalve een beetje apathisch alles bekijken en wordt zelfs vrienden met Ewoud.

Ik had een allerlaatste kopstoot nodig, iemand moest mij genadeloos tegen de vlakte slaan, pas dan kon ik beginnen terug omhoog te klimmen.’
Maar als hij die kopstoot krijgt doordat Nathalie hem 'niet kent' en aankondigt met de aardige, schattige Ewoud te trouwen, wil hij dood.

Hoe vond je het boek verder? Ik had verwacht dat je het niets zou vinden. Dus ben wel benieuwd naar je eindoordeel.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 15 Jan 2016, 20:24

Heel gek, maar met CD's houd ik niet van shuffelen, maar met m'n mp3-spelertje doe ik het altijd. Dan is het net of ik een radiostation bij me heb, dat alleen maar de muziek speelt die ik leuk vind. Wel grappig als je dan 2 keer achter elkaar hetzelfde nummer krijgt, in een andere uitvoering. Onlangs toevallig 2 keer een versie van Heroes van David Bowie.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Marjo » 16 Jan 2016, 13:27

Dat is wat Lieuwma beschrijft: het kleine geluk als dat mooie nummer voorbij komt.

"Betekent dat dan ook, in jouw theorie, dat hij afstand aan het nemen is van Nathalie? "
Dat concludeer je omdat hij Stephanie op gelijke voet zet als Nathalie? Ik weet het niet. Naarmate Nathalie wegblijft, twijfelt hij meer en meer, maar afstand nemen doet hij pas als hij met zijn brief in die auto wegduikt.
Hij ziet de charme pas als zijn discman kapot is en hij een i-pod moet aanschaffen. denk ik. Dat is het echte afscheid van zijn vroegere leven en ideeën.
Dat hij niets doet daar in dat kamp lijkt me logisch: hij wacht. En bevriend raken met Ewoud is een soort spionage. Wat voor man is dat, die man die zij boven hem verkiest? En niet verwonderlijk: hij moet erkennen dat het een aardige man is.
Dat idee van die zelfmoord vind ik heel raar. Inconsequent. Net krabbelt hij op. Op dat moment heeft hij toch al geaccepteerd dat zijn leven geen discman is, maar een i-pod? Nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dan toch die pillen. Ik vond het niet kloppen.

Wat vind ik van het boek. We gaan nu vooral in op het verhaal, waar ik dus zoals jij al dacht hele stukken niet prettig vond om te lezen. Maar hij schrijft goed, en dat idee dat ik dus dacht dat er achter zat, die twee andere levensvisies, dat trok me wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Michiel Lieuwma - Paaltje aan de horizon (debuut)

Berichtdoor Renate » 16 Jan 2016, 16:18

Ik weet niet of hij nu echt opkrabbelt. Ik had meer de indruk dat hij misschien een beetje het gevoel had dat hij alles kwijt was.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten