Luc Vandaele - Ghost

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Marjo » 28 Jul 2015, 23:15

Eerlijk gezegd ken ik de schrijver die op de korrel wordt genomen niet. Ik ontdekte dat elders staat geschreven dat veel feiten over het leven van de schrijver op waarheid berusten. Ik weet het niet.

Lees meer: http://www.leestafel.info/luc-vandaele

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Annemarie » 29 Jul 2015, 13:04

Wat leuk bedacht! Ik ben benieuwd wat Herman Brusselmans er zelf van vindt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 13:47

Die wenst de schrijver succes!!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Annemarie » 29 Jul 2015, 13:49

O, echt? Wat sportief!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2015, 13:56

Je kent Brusselmans toch wel Marjo? (Je vindt zijn boeken helemaal niets. )

Geen hoogstaande literatuur, maar een boek voor een paar uur verstrooiing. Niets mis mee.

Verstrooiing maar meer niet dus. Is die mening mede doordat het over Brusselmans gaat?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 15:32

Ik weet wel dat ik ooit een Brusselmans geprobeerd heb en dàt boek niets vond. Maar ik heb dus verder nooit iets van hem gelezen, ik weet ook niets van de man. Ik heb geen idee wat er wel of niet klopt met de echte persoon Brusselmans.
Die speciale ingang, dat het over hem gaat, is dus aan mij niet besteed. Zou ik het dan beter vinden? Tja, maar dan valt het onder bewondering, fan zijn. Per definitie alles goed vinden wat over je idool gaat.

Ik mag niet zeggen dat ik zijn boeken niets vind, ik ken ze niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2015, 15:46

Nou ik bedoelde niet of je het beter zal vinden als je Brusselmans kent laat staan bewondert. Maar ik vroeg me af of je het boek aardig vond (en niet echt goed) omdat je voorheen altijd riep dat je Brusselmans niets vond.

Ook al weet je meer over het leven van iemand dan hoef je hem niet te bewonderen of fan te zijn, je weet dan gewoon meer over een schrijver.

Maar stel dat het boek over Jan van Mersbergen ging of over Amelie Nothomb had je het boek dan mogelijk meer gewaardeerd omdat je hun boeken meer waardeert? (Van hen zelf weet je verder ook nauwelijks iets).

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 16:03

Ik stelde het in het algemeen. Een fan reageert anders, denk ik. In dit geval scheelt het best wel of je weet of de man in het echt doet zoals hij doet!

Of ik anders zou reageren als het over Mersbergen ging, geen idee, zoiets weet je niet.
Maar ik heb geprobeerd dit boek los te lezen van het feit dat de hoofdpersoon Herman Brusselmans heet. Dat gaat verder prima.
Ik heb er er zeer mee vermaakt, maar het is geen diepgaande literatuur. Of het nu over Brusselmans gaat of niet.
Is een boek alleen goed als het literatuur is? Nee toch? Ik zeg dus niet dat het geen goed boek is, ik vind zelfs dat het prima is, ik had er schik in. En ik denk dat ik dit ook gezegd zou hebben als ik Brusselmans wel kende.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2015, 16:24

ha nee hoor een boek is niet alleen goed als het literatuur is.
Ik had alleen de indruk dat je het wel aardig vond, geen hoogvlieger. Een boek voor een paar uur verstrooiing.
Omdat het een debuut is dacht ik vindt ze het iets voor op de debuutlijst? En zou ze het ook verstrooiing hebben gevonden als het over een schrijver ging die haar meer lag. Vandaar.

Brusselmans is een aparte man die vaak (figuurlijk) tegen dingen aan trapt, vooral in zijn boeken, maar als je hem ziet op tv is het een vriendelijke, bijna verlegen man. Dat contrast is vaak wel grappig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2015, 16:46

Die indruk is juist: aardig, leuk gevonden, maar geen boek voor op een longlist.

Ik denk dat de persoon niet uit maakt. Niet in dit verhaal. Hoe moet ik dat zeggen: het verhaal draait wel om een bekende schrijver, maar dat had ook Mulisch kunnen zijn. Al had die misschien meer gentlemanlike gereageerd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Luc Vandaele - Ghost

Berichtdoor Renate » 30 Jul 2015, 10:59

Klinkt als een grappig boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten