Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Jessie Burton - Het huis aan de Gouden Bocht

Berichtdoor berdine » 01 Sep 2014, 21:20

Korte beschrijving: Een betoverende historische roman van Jessie Burton geïnspireerd op het beroemde poppenhuis in het Rijksmuseum.
Amsterdam, 1686. Nella Oortman komt aan de prestigieuze Herengracht wonen, als jonge bruid van de bekende rijke VOC-koopman Johannes Brandt. Ze is niet bepaald wereldwijs en ze begrijpt niets van het huishouden waar ze in terechtgekomen is. Haar ongetrouwde vrijgevochten schoonzus Maren, de zwarte bediende Otto en het brutale dienstmeisje Cornelia maken er de dienst uit. Haar echtgenoot Johannes is meestal op reis en raakt haar met geen vinger aan.
Dan krijgt ze van hem een bijzonder cadeau: een poppenhuis. Het is net hun eigen herenhuis aan de gracht - maar dan in miniatuur. Vanaf dat moment ontvangt Nella mysterieuze pakketjes voor haar poppenhuis. Algauw krijgt het verhaal een dramatische wending en lijkt het lot van alle mensen om haar heen bezegeld.


Dit is een raar boek. Het speelt in de 17e eeuw, maar het gedrag van de hoofdpersonen, hun spreken en denken past daar helemaal niet in, zonder dat je nou echt kunt spreken van anachronismen. Pas wanneer je over de helft bent begint er enige vaart in te komen. Tot die tijd moet je het doen met het ene raadsel na het andere onbegrijpelijke voorval. Maar dan storten de gebeurtenissen ook als een waterval over je heen en wordt het zowaar nog een heel aardig boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jessie Burton - Het huis aan de Gouden Bocht

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2014, 08:52

Hee, hier was ik nieuwsgierig naar, de flaptekst van het boek sprak me erg aan. Ook het beroemde poppenhuis vind ik prachtig.

Maar jij vindt het verhaal niet echt geweldig?

Ik kwam nog een filmpje tegen over het boek https://www.youtube.com/watch?v=Mx95od8TjzI

en een interview bij het historisch nieuwsblad (met een filmpje van het poppenhuis)

http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... -huis.html

Grappig dat vaak mensen uit het buitenland boeken schrijven over het vroegere Nederland en de kunstwerken.
Zoals bijv. Tracy Chevalier over Vermeer en Jörg Kastner met het boek Het Blauw Van Rembrandt

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jessie Burton - Het huis aan de Gouden Bocht

Berichtdoor Marjo » 02 Sep 2014, 09:08

Het ligt hier ook op de stapel.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jessie Burton - Het huis aan de Gouden Bocht

Berichtdoor berdine » 02 Sep 2014, 10:40

Ik werd ook nieuwsgierig door de flaptekst. Ik kwam moeilijk in het verhaal, omdat het allemaal nogal raadselachtig is. En je zoekt naar een logische verklaring, die zich maar niet aandient. Door de lawine van gebeurtenissen sleept het verhaal je tenslotte toch wel mee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2015, 13:42

1686
Als Nella op achttienjarige leeftijd wordt uitgehuwelijkt aan de oudere rijke VOC koopman Johannes Brandt is ze vastbesloten er het beste van te maken. Ze stikte in haar geboorteplaats Assendelft en is blij dat ze naar zijn woning aan de Herengracht in Amsterdam kan vertrekken. Johannes Brandt is niet onaardig, het zal wel lukken, denkt ze...

Lees verder http://www.leestafel.info/jessie-burton

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Berichtdoor Annemarie » 12 Jul 2015, 15:35

Je maakt me heel nieuwsgierig naar hoe het nu zit met die miniaturen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2015, 18:09

Als je wilt dan stuur ik het boek naar je, ik denk dat je het wel een leuk boek vindt.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Berichtdoor Annemarie » 12 Jul 2015, 18:11

O, dat is lief! Daar was ik echt niet op uit hoor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jessie Burton - Het huis aan de gouden bocht

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2015, 19:28

Ha berdine, ik vond het geen raar boek, maar je hebt wel gelijk dat het zich niet specifiek in het Amsterdam van die tijd speelt.
Er worden wel enkele straten genoemd of doorheen gelopen maar de beschrijving is niet zodanig dat je denkt het is in de 17e eeuw.
Ook de maaltijden e.d. worden ontweken, een enkele keer wordt een gerecht genoemd die wel naar die tijd klinkt. maar echt het historische leven voel je niet.
Toch vond ik het wel een prettig boek. 'wordt het zowaar nog een heel aardig boek' zoals jij schrijft.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten