Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit geweest is

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit geweest is

Berichtdoor Marjo » 08 Jun 2015, 20:17

Nee, geen fout. Deze titel is letterlijk vertaald.

We kennen allemaal wel een zekere weemoed als het over ons verleden gaat. Zelfs als het een verleden is dat niet 'normaal' was.

Lees meer: http://www.leestafel.info/joachim-meyerhoff

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2015, 12:12

De titel heeft in zekere zin ook iets dubbels. Hij lijkt ook aan te geven dat wat we ons herinneren niet overeen hoeft te stemmen met de werkelijkheid en dat we dus met die weemoed eigenlijk verlangen naar een verleden dat niet zo heeft bestaan.

Het lijkt me een interessant boek.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Annemarie » 09 Jun 2015, 17:42

Boeiend hoor! Ik denk wel dat ik de hele tijd nieuwsgierig zou zijn naar wat er wel echt en wat er niet echt is gebeurd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 09 Jun 2015, 19:27

Precies, Renate. Je hebt misschien wel heimwee naar iets wat helemaal niet bestaan heeft, naar iets wat je in je eigen herinnering verfraaid hebt, geidealiseerd...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2015, 20:24

Ik denk dat mensen dingen wel vaker idealiseren. De mooie dingen blijven vaak in het geheugen bewaard en de minder leuke kanten worden wel eens naar de achtergrond gedrukt. Wie zei dat ook al weer? "Nostalgie is niet meer wat het was." (Of iets vergelijkbaars.)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2015, 09:10

Dat is helemaal waar.

De omstandigheden waarin de schrijver van dit boek opgroeit zijn echter wel heel bizar in de ogen van een buitenstaander. Maar niet voor de jongen zelf. Dat geeft net een andere draai aan de nostalgie die wij kennen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 15 Jun 2015, 20:13

De bibliotheek heeft het boek alleen in het Duits, dus misschien dat ik het daar maar mee zal doen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 16 Jun 2015, 17:58

Ik heb op dit moment het eerste deel van de serie (ook in het Duits)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2015, 12:40

Worden of zijn het er zes, staat dat in jouw boek?
Ik weet niet of ik nu dat eerste deel nog zou lezen, maar ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 17 Jun 2015, 14:33

In het boek staat niets over het aantal delen. Volgens de Wikipedia heeft hij 2 delen geschreven. De theatercyclus Alle Toten fliegen hoch bestond uit 6 delen. Het verhaal is in ieder geval niet chronologisch verteld, want het eerste deel gaat over een jaar dat hij in Amerika doorbracht, toen hij 18 was. Dat boek schijnt nu vertaald te worden.
In dit interview is in ieder geval sprake van een derde boek.
http://www.hebban.nl/literatuur/artikel ... dealiseren

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2015, 11:03

Zo, ik heb het eerste boek van Joachim Meyerhoff uit. Het was een van de twee Duitse boeken die ik mee had genomen op vakantie en ik heb ze beide uitgekregen.
'Amerika' vond ik misschien wel een van de mooiste boeken die ik dit jaar tot nu toe gelezen heb. Het boek gaat over z'n jaar in de Verenigde Staten, waar hij bij een gastgezin in Wyoming verblijft. Ik zal er nog wel een bespreking van schrijven. Ik heb het boek weliswaar in het Duits gelezen, maar naar ik meen is een Nederlandse vertaling onderweg (of is die er al?). Het is geen spannend boek, maar een verhaal dat een beetje het dagelijks leven beschrijft, maar op een manier dat het je meesleept. De schrijver neemt alles een beetje zoals het komt en er zit dus geen 'Rare jongens, die Amerikanen'-gevoel in. De cultuurschok lijkt in zekere zin te komen als hij weer terug is in Duitsland en besluit op school basketbal-trainingen te geven. Binnen de kortste keren staat hij namelijk alleen in de zaal. Veel van het verhaal lijkt voort te kabbelen, met een paar heftige gebeurtenissen, zoals de dood van z'n middelste broer, waarvoor hij dus terug moet naar Duitsland.
Bij het lezen vroeg ik me 2 dingen af. In de eerste plaats natuurlijk wat er van het boek echt gebeurd is en wat de schrijver er bij heeft verzonnen en in de tweede plaats hoe het theaterstuk, waar het boek uiteindelijk een soort vervolg op is, er uit zou zien.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2015, 15:29

Amerika is het eerste deel dan?
Ik heb intussen gelezen dat er vier komen.
Maar het eerste deel zou vooral gaan over de dood van zijn broer? Dat is niet echt het geval?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2015, 16:33

Het eerste boek gaat inderdaad ook over de dood van z'n broer en in zekere zin is het ook wel een belangrijk element in het boek, maar het verhaal er om heen maakt het boek eigenlijk nog mooier. Het is de belangrijkste gebeurtenis in het verhaal en in zekere zin komt het ook regelmatig terug, maar het is voor mij niet het hele verhaal. Er zitten ook herinneringen in, ook aan z'n broer.
Amerika is inderdaad het eerste deel, hoe vreemd dat misschien ook mag klinken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2015, 16:34

Als je het tweede deel gelezen hebt is het niet zo vreemd hoor: daar is die broer namelijk al overleden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2015, 16:35

Ik zal het beslist gaan lezen. Het eerste deel smaakte namelijk duidelijk naar meer. Misschien dat ik dit weekend een bespreking schrijf.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2015, 17:16

O dear, ik ga Leestafel en facebook door elkaar halen. Ik wilde de 'like' knop indrukken toen ik las "Misschien dat ik dit weekend een bespreking schrijf". :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor berdine » 26 Jun 2015, 17:56

Misschien hier dan ook Likes invoeren? :D

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2015, 19:17

Liever geen Facebook. Ik zit er op, maar doe er niets. Soms vraag ik me werkelijk af hoe ik ooit met iemand bevriend kan zijn geweest, als ik zie wat hij tegenwoordig op Facebook plaatst. Een plaatsvervangend gevoel van schaamte maakt zich dan van me meester.

Maar het tweede deel van de serie speelt zich toch duidelijk in z'n jeugd af? In het eerste deel is hij 18 en het boek speelt zich af in 1985 en 1986.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2015, 10:50

Dat is raar!!
Inderdaad is hij kind in deel twee, maar er is wel sprake van die broer. Misschien heeft hij met de tijden gespeeld en heb ik het daardoor niet goed in mijn hoofd zitten, het boek is weg, ik kan het niet nagaan.
Als jij nu deel twee leest, dan weten we het zeker!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 27 Jun 2015, 11:09

Ik zal te zijner tijd het tweede boek wel uit de bibliotheek halen. Ik weet nog niet wanneer, want ik heb nog een Duits boek liggen, dat ik ook nog moet lezen. Dat gaat dan weer tussen het lezen van ander boeken door.

Ook in het eerste boek springt hij overigens een paar keer terug naar z'n jeugd, maar het grootste deel speelt toch in de tijd dat hij een jaar of 18 is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Marjo » 27 Jun 2015, 11:33

Hij schrijft het verhaal natuurlijk achteraf, hij is nu volwassen. Dan is het vast niet chronologisch meer.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 27 Jun 2015, 15:39

Dat is ook zo, maar het komt misschien wat vreemd over dat hij eerst een verhaal schrijft over de tijd dat hij een jaar of 18 was en z'n broer stierf en daarna pas dieper op z'n jeugd in gaat. Maar misschien heeft het iets met de titel van de hele serie te maken? Als ik het goed begrijp eindigt het tweede deel met de dood van z'n vader, terwijl in het eerste deel z'n broer sterft.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoa

Berichtdoor Renate » 24 Aug 2015, 13:57

Ik ben er net in begonnen. Eigenlijk had ik het voor de vakantie willen bewaren, maar ja, de andere boeken heb ik uit en ik had alleen nog 2 Duitse boeken liggen. Ik ben wel benieuwd of ik na het lezen van dit boek iets meer begrijp van de reden waarom de serie met 'Amerika' is begonnen en waarom dit tweede boek als eerste in het Nederlands vertaald heeft. Het is nu in ieder geval duidelijk dat het verhaal zich afspeelt in Schleswich (of moet ik Sleeswijk zeggen).

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Joachim Meyerhoff - Wanneer wordt het eindelijk weer zoals h

Berichtdoor Renate » 07 Sep 2015, 21:09

En ik heb het boek in de vakantie uitgekregen. De volgorde van de boeken blijf ik vreemd vinden. In dit boek staat wel een hoofdstuk over z'n verblijf in de VS, maar ergens voelt dat meer aan als een soort introductie, dan als een verwijzing naar iets dat je al eerder gelezen zou hebben.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten