Julia Navarro - Zeg me wie ik ben

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine

Julia Navarro - Zeg me wie ik ben

Berichtdoor berdine » 12 Mei 2015, 14:39

Ondanks dat ik het niet uit heb gekregen toch hier geplaatst. Ik heb er genoeg van gelezen om er iets over te kunnen zeggen

Korte inhoud: Een journalist wil meer te weten komen over zijn overgrootmoeder. Het enige wat van haar bekend is, is dat ze vlak voor de Spaanse Burgeroorlog het land ontvluchtte en daarbij haar man en kind achterliet.
Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt wat voor bijzondere vrouw deze Amelia Garayoa is geweest, wier leven zich afspeelde in de grote politieke brandhaarden in het Europa van de 20ste eeuw: Spanje ten tijde van de Burgeroorlog, Rusland in de tijd van Stalin, nazi-Duitsland, fascistisch Italië en het naoorlogse Berlijn tot aan de val van de Muur in 1989.

Een boek van meer dan 800 pagina's, waarvan ik er ongeveer 200 heb gelezen. Het boek staat me heel erg tegen. De journalist vindt moeiteloos de nicht van zijn overgrootmoeder Amelia, die hem vervolgens op het spoor zet van mensen die meer over Amelia weten. De een verwijst hem door naar de ander en zonder hiaten ontvouwt zich haar levensverhaal. Alles gaat van een leien dakje. Het enige wat de journalist zelf uit moet zoeken is welk vliegtuig hij moet hebben. De schrijfster heeft de (politieke) geschiedenis van de vorige eeuw willen vertellen en gebruikt een fictief verhaal als kapstok. Ze perst de romanfiguren in het keurslijf van dit verhaal zodat hun gedrag en de gebeurtenissen hoogst onwaarschijnlijk en onlogisch overkomen. Het boek kabbelt chronologisch voort en de enige verrassing die de schrijfster aan het eind voor de lezer in petto heeft, voel je al vóór pagina 200 aankomen. (Ter controle heb ik even gespiekt. :mrgreen: )

Annemarie

Re: Julia Navarro - Zeg me wie ik ben

Berichtdoor Annemarie » 12 Mei 2015, 17:48

Nou, als je na 200 bladzijdes nog niet overtuigd bent dan snap ik heel goed dat je de overige 600 bladzijdes niet meer hebt willen lezen!

berdine

Berichtdoor berdine » 12 Mei 2015, 19:19

Ja inderdaad, als ik nou niks anders te lezen had. Maar onze stapels hè?

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 12 Mei 2015, 19:31

Ha ja, keuze genoeg!

KTamvijg

Berichtdoor KTamvijg » 09 Feb 2016, 17:23

Ik heb mij, in tegenstelling tot Berdine wel door het hele boek heen geworsteld, maar ben het wel met haar eens wat de eerste 200 bladzijden betreft. Gelukkig komt er daarna minder politiek in voor, maar het blijft kabbelend en op zijn tijd ook ongeloofwaardig. Ik vond de opzet van het boek ook simpel: journalist wordt hele wereld over gestuurd om stukjes van het levensverhaal van zijn overgrootmoeder op te pikken. Het terughalen van het verleden verloopt wel heel makkelijk. Nee, een boek van Julia Navarro, daar waag ik mij niet meer aan. Dan lees ik liever van Maria Duenas "Het geluid van de nacht", een soortgelijk boek, maar minder simpele opzet, mooiere schrijfstijl, veel korter en daarmee ook krachtiger!

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”