Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Annemarie » 07 Mei 2015, 16:44

Een roman waarin voor de gevaren van het gebrek aan pricacy wordt gewaarschuwd. Een futuristisch verhaal dat met een ietwat vreemde erotiek doorspekt is.

Lees mijn recensie hier: http://www.leestafel.info/aglaia-bouma

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Renate » 07 Mei 2015, 18:45

Klinkt interessant. Doet ook weer aan De Cirkel denken.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Annemarie » 07 Mei 2015, 18:55

Ja inderdaad hoewel ik vermoed dat De Cirkel sterker en beter geschreven is. De waarschuwing komt echter goed over.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2015, 12:34

Toch een vreemde combinatie, prostitutie en privacy. Omdat je schrijft: Persoonsgegevens staan in het elektronische
burgerdossier. Wie ooit een misstap begaat, wordt daar de rest van zijn of haar leven mee geconfronteerd.

Dus het komt er op neer dat Maud voor altijd nagewezen wordt op die prostitutie? Of wordt dat niet als misstap gezien? (nu
nog steeds wel dus vandaar mijn vraag.)

Het lijkt wel een hype, die boeken over het steeds verdergaande gebrek aan privacy. Het trekt me niet zo om te lezen om
eerlijk te zijn.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Annemarie » 08 Mei 2015, 12:43

Nee joh, die prostitutie vindt Maud heel gewoon. Ze vond het maar raar dat haar zus vreemd reageerde toen ze vertelde dat het haar nieuwe beroep was. Ze vindt het een respectabele baan. Maud vindt het geen enkel probleem om haar beroep ergens te vermelden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2015, 12:50

Ja Maud kan het wel heel gewoon vinden maar Persoonsgegevens staan in het elektronische burgerdossier.
Krijgt ze dan later daar geen last mee om dat je schrijft Wie ooit een misstap begaat, wordt daar de rest van zijn of haar leven mee geconfronteerd. Het gaat er dus niet om of Maud dat niet erg vindt maar of de omgeving dat als misstap ziet. Of is dat beroep in jouw boek heel gewoon? (dus niet of Maud het gewoon vindt)

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Annemarie » 08 Mei 2015, 13:00

Niet iedereen vindt haar beroep heel gewoon maar Maud komt er nog wel achter dat het niet handig is dat alles in haar dossier komt. Dat is ook de boodschap die het boek uiteindelijk uitdraagt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Renate » 08 Mei 2015, 17:01

Het boek trekt mij wel. Het kan ook als een soort waarschuwing dienen. Mensen zetten toch vaak alles uit hun privéleven op internet, zonder dat ze zich realiseren dat het een en ander ook wel eens negatieve consequenties kan hebben.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Aglaia Bouma - Niets te verbergen

Berichtdoor Annemarie » 08 Mei 2015, 17:18

Ja, het is ook echt als waarschuwing bedoeld. Maud komt er ook achter dat ze beter wat voorzichtiger met haar gegevens om kan gaan.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten